Pitäisikö minun ruostesuojata Mersuni?

Vuosien varrella Mercedes-merkkisestä autosta on tullut ylellisyyden ja laadukkaan rakenteen synonyymi. Kun kyseessä on näin arvostettu mutta heikkenevä omaisuuserä, on varmistettava, että kaikki tarvittavat huoltotoimenpiteet on tehty.

Vuosikymmeniä sitten monia Mercedes-autoja on vaivannut korroosio, ja korroosio on kaikessa mielessä auton suurin vihollinen. Uudemmissa Mercedes-malleissa on myös erityinen takuu, joka kattaa ruosteen ja korroosion jopa 30 vuoden ajan tietyissä maissa.

Jos peset autosi säännöllisesti, erityisesti talvella, kun teillä on paljon suolaa, etkä aja autollasi usein päällystämättömillä teillä, ylimääräistä ruostesuojausta ei tarvita. Jos kuitenkin valitset ruostesuojauksen, ruosteen kertymisen mahdollisuudet ovat hyvin pienet.

Voit valita joko erityisen ruosteenestävän pohjamaalausliuoksen, tippa/tipaton öljysuihku tai erityisen elektronisen moduulin. Ennen kuin valitset jonkin näistä vaihtoehdoista, ota yhteyttä kokeneeseen ammattilaiseen varmistaaksesi, että olet hyvin tietoinen kaikista alueellasi saatavilla olevista erityistuotteista.

Uuden Mercedeksen ruostesuojaus

Uudemmissa Mercedes-autoissa käytetään joukko ruosteenestäviä korimateriaaleja, kuten sinkittyä terästä tai Permagard-nimisen yrityksen tarjoamia erityisiä suojausratkaisuja, jotka molemmat varmistavat, että Mercedes-autot ovat hyvin suojattuja jo ennen tehtaalta lähtöä.

Permagard on ranskalainen yritys, joka on toiminut ruostesuojauksen ja kosteussuojauksen alalla jo vuosikymmeniä. Mercedeksen lisäksi myös monet ilmailu- ja merenkulkualan valmistajat käyttävät jatkuvasti Permagardin ratkaisuja. Permagard tarjoaa innovatiivisen maalinsuojaratkaisun, joka varmistaa, että kaikki herkät paneelit ovat mahdollisimman ruosteenestäviä.

Tämä yritys on keskittynyt luomaan erityisiä muovin kaltaisia esteitä, jotka asettuvat maalin ja elementtien väliin. Tämä pinnoite tarjoaa myös lasimaisen pinnan, joka varmistaa, että Permagardilla suojatut autot tarjoavat myös upean maalipinnan.

  Mikä on kallein Mercedes?

Kun otetaan huomioon perusteelliset tehtaan ruostesuojaratkaisut ja itse takuu, näyttää siltä, että uudelle Mercedes-autolle ei tarvita mitään ylimääräistä ruostesuojausta.

Käytetyn Mercedeksen ruostesuojaus

Jotkut väittävät, että käytetyn auton ruostesuojaus on hieman järjetöntä. Mutta se ei ole läheskään totta. Käytetty auto on itse asiassa järkevämpi ehdokas ruostesuojaukseen, koska auto itsessään on alttiimpi ruostumaan parin vuoden jatkuvan ajamisen jälkeen, varsinkin jos kaikki takuut ovat vanhentuneet.

Yksi suosituimmista ruostesuojausmenetelmistä on pohjamaalaus, tippa/tipaton suihke tai oma elektroninen moduuli. Jos valitset pohjamaalauksen, sen pitäisi maksaa 100-200 dollaria, ja tämäntyyppisten pinnoitteiden pitäisi kestää parhaassa tapauksessa muutaman vuoden.

Myös tippuvat/valumattomat öljysumutteet ovat melko suosittuja. Tippaöljysuihke ruiskutetaan kaikkiin autosi haavoittuviin kohtiin, ja jos odotat muutaman tunnin, että öljy tippuu kaikkiin haavoittuviin kohtiin, sen pitäisi kovettua ja tarjota kunnollinen ruostesuojaus.

Tippumaton öljysuihke on samankaltainen, mutta viskositeettitasot ovat erilaiset, eikä tämä liuos kykene tippumaan kaikkiin koloihin ja koloihin. Tällaiset suihkeet saattavat jopa vaatia sinua poraamaan strategisesti tiettyihin koripaneeleihin, mikä ei ole koskaan hyvä idea. Molempien pitäisi maksaa suunnilleen saman verran kuin pohjamaalausmenetelmä.

Erityiset ruostetta hylkivät elektroniset moduulit

Jos mielestäsi Mersusi ansaitsee kaikkein hienostuneimman ruostesuojauksen, erityisestä elektronisesta moduulista on vähitellen tulossa yksi suosituimmista tavoista saavuttaa korkein mahdollinen ruostesuojaus, jonka auto voi saada, ainakin teoriassa.

  Paras Mercedes RV

Ruosteenestoelektroniikkamoduuli on pieni laite, joka voi (jos se sijoitetaan strategisesti) lähettää jatkuvaa sähkövirtaa koko auton koriin, minkä pitäisi teoriassa tehdä metallista vastustuskykyistä kosteutta ja happea sisältäviä reaktioita vastaan, jotka voivat johtaa korroosioon.

Nämä elektroniset moduulit maksavat yleensä yli 500 dollaria, ja niiden on myös oltava strategisesti hyvässä paikassa, jotta ne voisivat tarjota minkäänlaisia ruostesuojaominaisuuksia. Vaikka tämä menetelmä on hitaasti yleistymässä viime vuosina asennuksen helppouden vuoksi, sen tehokkuus on melko kyseenalainen.

Jotta nämä moduulit tarjoaisivat huomattavan määrän ruostesuojaa, niiden on lähetettävä jatkuva sähkövirta paneeliin, joka on joko kokonaan veden alla tai lähes jatkuvasti märkä. Tästä syystä nämä tekniikat eivät vielä pysty korvaamaan pohjamaalausta tai muuta öljysuihkua, ja niitä käytetään lähinnä veneissä.

UKK-osio

Mikä ruostesuojausmenetelmä minun pitäisi valita?

Paras menetelmä, joka kannattaa valita, on todennäköisesti kokeneen ammattilaisen suorittama aluskatteen pinnoitus. Joko tämä tai tippaöljysuihkutus, koska nämä kaksi tarjoavat todistetusti tasaisen ruostesuojan. Tiputtelusuihkeita kannattaa välttää, koska ne saattavat vaatia auton paneelin poraamista tai jopa purkamista.

Elektroniset moduulit eivät ole vielä verrattavissa näihin kahteen tekniikkaan, mutta muutaman vuoden kuluttua tilanne saattaa muuttua. Riippumatta siitä, mitä valitset, ota yhteyttä kokeneeseen henkilöön, jotta tiedät varmasti kaikki valitsemasi tuotteen erityispiirteet.

Voinko tehdä ruosteenestohuoltoa itse?

Kyllä, on. Jos peset autosi säännöllisesti, erityisesti autosi alapinnan, on paljon epätodennäköisempää, että suhteellisen nykyaikaisessa autossa esiintyy minkäänlaista ruostetta. Jos myös poistat huolellisesti mahdolliset suolakertymät autosi korista mahdollisimman pian, sen pitäisi myös vähentää huomattavasti mahdollisen ruostumisen mahdollisuutta.

  Kannattaako pohjamaalaus uudessa autossa?

Lisäksi jos valitset maalikeraamisen suojakalvon tai läpinäkyvän maalinsuojakalvon, ruosteen esiintymisen mahdollisuus vähenee huomattavasti.

Voinko pohjamaalata auton itse?

Kyllä, voit todellakin tehdä sen. Varmista ensin, että sinulla on kaikki tarvittavat välineet, kuten autonostin, suojalasit ja suojakäsineet, pohjamaali, rasvanpoistoaine, hienojakoinen hiomapaperi ja purkki mustaa automaalia.

Ensin paneelit on rasvanpoistettava ja hiottava kaikki mahdollinen ruoste pois, ja sen jälkeen paneelit on hiottava paljaaseen metalliin asti. Sen jälkeen voit pohjustaa alueen ja maalata sen kokeneen ammattilaisen suositusten mukaisesti.

Kun maali on täysin kuivunut, voit levittää yhtä lailla pohjamaalia, odota muutama päivä ennen kuin ajat autolla, jotta pinnoite ehtii kovettua. Yritä välttää painepesua auton aluskatteen kohdalla muutaman päivän ajan, ja sen jälkeen autosi on virallisesti ruostumaton. On myös hyvä idea antaa jonkun tarkastaa pinnoite muutaman päivän kuluttua, jotta voit olla 100-prosenttisen varma.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z