Missä Mercedeksessä on twin-turbo

Twin-Turbo tai BiTurbo, kuten Mercedes haluaa sitä kutsua, on versio perinteisestä polttomoottorista, joka on yhdistetty kahteen turboahtimeen, jotka pakottavat ilmaa moottoriin lisätehon tuottamiseksi. Tämäntyyppisiä moottoreita kutsutaan pakkoinduktiomoottoreiksi, ja nämä moottorit ovat melko yleisiä tehokkaissa Mercedes-malleissa.

BiTurbo-moottoriasetelma on varattu vain muutamiin muihin kuin AMG:n katumaasturimalleihin, kuten GLE 580, G550 tai GLS 580. S-luokan lippulaivasedaniin on tarjolla joko 6-sylinterinen BiTurbo tai V8 BiTurbo. AMG-mallien osalta kaikki nykyiset Mercedes AMG -moottorit tarjoavat BiTurbo-asennuksen.

Monet uskovat, että autoteollisuuden nykyaikaa vaivaavat downsizing ja pakkoinduktio, mutta kukaan ei voi kiistää sitä tehoa, jonka Mercedes voi irrottaa 3,0 litran 6-sylinterisestä BiTurbo-moottorista.

Luonnonmoottorit ovat sukupuuttoon kuoleva laji, ja kaikki uudemmat suorituskykyiset ja jopa jotkin suorituskyvyttömät autot tarjoavat tulevaisuudessa kaksoisturbomoottoreita tai sähkö-/hybridivoimansiirtojärjestelmiä.

Mercedes 3.0L BiTurbo V6.

Mercedes C43 AMG Coupe/Sedan -mallin voimanlähteenä on 3,0 litran V6 BiTurbo -moottori, joka tuottaa 385 hv ja 384 lb-ft vääntöä. Tämä voimanlähde kykenee puskemaan C43:n 0-100mph aikaan 4,5 sekuntia ja pystyy myös tuottamaan 19-27MPG US, ei huonosti AMG-moottorilta.

C43:n vähittäismyyntihinta on 56-59 000 dollaria, mutta jälleenmyyjiltä odotetaan alennuksia, koska uusi C43 on aivan nurkan takana. Tätä moottoria hyödynnetään myös GLC43 AMG:ssä, ja moottorin teho on käytännössä sama. Myös GLC:n vähittäismyyntihinta on 59 000 dollaria, mutta polttoainetehokkuus on hieman huonompi aerodynamiikan ja lisäpainon vuoksi.

On myös syytä mainita, että uuden 2022 C-luokan tulevissa AMG-versioissa ei tulla käyttämään 6- eikä 8-sylinteristä moottoria. AMG-harrastajat eivät pidä tästä päätöksestä, mutta Mercedes haluaa ehdottomasti tarjota tehokkaamman voimanlähteen, joka on kuitenkin yhtä tehokas kuin vanha kunnon V8-moottori.

  Mercedes-mallinumerot selitetty

Oli miten oli, useimmat AMG-harrastajat uskovat, että olemme joka tapauksessa ohittaneet Mercedes AMG:n huippukauden, joten kaikista tulevista malleista ei odoteta yhtä jännittäviä kuin ennen.

Mercedes 4.0L BiTurbo V8

Luultavasti jännittävin Mercedes-moottori tällä hetkellä on 4.0L BiTurbo V8, joka pyörittää suurinta osaa AMG-mallistosta ja muutamia muita kuin AMG-maastureita. GLE580, GLS580 ja G550 saavat kaikki voimansa 4,0 litran BiTurbo V8:sta. Erona on se, että GLE580 ja GLS580 yhdistävät V8:n Mercedes EQ Boostin kanssa, kun taas G550:ssä sitä ei ole.

Kaikki kolme näistä katumaastureista edustavat korkeimmalla varustetasolla varustettuja ei-AMG-versioita niiden kunnioitettavista mallistoista. G550 maksaa yli 130 000 dollaria, GLE580 noin 80 000 dollaria ja GLS580 noin 100 000 dollaria. Parhaat V8-moottorit on kuitenkin aina varattu AMG-malleihin, jotka kaikki käyttävät 4,0 litran V8 BiTurboa, mutta moottori on vielä AMG:n kehittämä.

Mercedes C63 AMG tarjoaa alasviritetyn version tästä AMG V8:sta, joka tuottaa 469 hv ja 479 lb-ft vääntöä, ja C63:n vähittäismyyntihinta on 69 000 dollaria. Jos valitset 107 000 dollarin hintaisen E63 AMG:n, saat kunnon lisäpotkua tehoon, sillä E63:n 4,0 litran moottori tuottaa 603 hv ja 627 lb-ft vääntöä.

AMG GT Black Series tarjoaa tämän moottorin tehokkaimman version. Kannattaa mainita, että Black Seriesin moottori tarjoaa tasakampiakselisen kampikokoonpanon, mutta moottori on samanlainen kuin AMG GT R:ssä. Black Series tarjoaa jopa 720 hv ja 590 lb-ft vääntöä, ja sen tuotanto on rajoitettu.

  Mikä on paras Mercedes-moottori?

Mercedes AMG 6.0L V12 BiTurbo.

Muutama vuosi sitten Mercedes julkaisi S65 AMG Final Editionin. Tämä versio S-luokasta julkaistiin merkiksi viimeisestä Mercedeksestä, joka tarjosi V12-moottorin. Mutta teknisesti Mercedes AMG valmistaa edelleen tätä moottoria Pagani Huayra -hyperautoon.

Tämä moottori on uskomaton monesta eri näkökulmasta. Se tarjoaa 760 hv-830+ hv kyseisestä mallista riippuen, ja sen vääntömomentti on yli 750 lb-ft. Tämän moottorin tehokkain versio on tällä hetkellä tarjolla miljoonien dollarien hintaisessa Pagani Huayra Imolassa.

Tämäntyyppiset moottorit ovat nykyään uskomattoman harvinaisia, ja Pagani onnistuu myymään niitä, koska autot maksavat niin paljon kuin ne maksavat, ja niitä valmistetaan erittäin rajoitettuja määriä. Mutta muutaman vuoden kuluttua myös tämän legendaarisen AMG V12:n tuotanto loppuu.

FAQ-osio

Mitkä ovat kaksoisturbo-asennuksen (BiTurbo) edut?

BiTurbo-moottorin etuja ovat teho, tehokkuus, vääntömomentti ja jännitys. Pakkoinduktio on autoteollisuuden tämänhetkinen trendi, ja siihen on syynsä, sillä tämäntyyppisillä moottoreilla voidaan saavuttaa merkittävää tehoa ja tehokkuutta.

Vain muutamat, ei-eksoottiset nykyautot tarjoavat imusuoramoottorin. Sellaiset mallit kuin Jaguar F-Type, Lexus LC500, Lexus IS500 ja muutamat amerikkalaiset autot voi edelleen ostaa N/A-moottorilla. N/A-moottorit ovat uskomattoman polttoaineenhimoisia verrattuna turboahdettuihin moottoreihin, mutta ne ovat rakenteeltaan yksinkertaisempia, mikä saattaa osoittautua luotettavuuden kannalta edulliseksi.

Mitä eroa on ahtimen ja turboahtimen välillä?

Ahtimet ja turboahtimet edustavat suosituimpia pakkosyöttömenetelmiä. Turboahdin käyttää pakokaasuja turboahtimen käynnistämiseen, mikä aiheuttaa pienen viiveen kaasun painamisen ja moottoriin siirtyvän tehon välillä.

  Mikä Mercedes-maasturi on 7-paikkainen?

Toisaalta ahtimen pyöriminen perustuu moottoriin, jolloin teho ei viivästy. Turboahtimia käytetään lähinnä Euroopassa ja Japanissa, ja vain muutama ahtimella varustettu malli on saatavilla. Yhdysvallat suosii ahtimia monissa muskeliautoissaan, mutta myös monia turboahdettuja autoja on saatavilla.

Mikä on välijäähdyttimen tarkoitus turboahdetussa moottorissa?

Turboahtimet ovat monessa mielessä hämmästyttäviä, koska ne lisäävät tehoa ja tarjoavat myös paremman hyötysuhteen verrattuna vastaavalla teholla varustettuun N/A-moottoriin. Ne eivät kuitenkaan ole täydellisiä, sillä ne ovat alttiita moottorin ylikuumenemiselle, jos moottorin koko kokoonpano ei kykene jäähdyttämään moottoria.

Turboahtimet käyttävät pakokaasuja moottorin pilaamiseen, mikä tarkoittaa, että näihin kaasuihin liittyvät lämpötilat ovat uskomattoman korkeita, ja tällaisten moottoreiden käyttölämpötilat ovat korkeammat verrattuna N/A-moottoriin. Ja välijäähdyttimen tarkoitus on jäähdyttää näitä kaasuja ylikuumenemisen estämiseksi ja tehokkuuden lisäämiseksi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z