Mitkä auton ovet avautuvat ylöspäin?

Ylöspäin avautuvista ovista on olemassa pari erilaista versiota, ja tunnetuimpia niistä ovat perho-ovet, saksiluukkuovet ja lokasuojaovet. Jotkut valmistajat, kuten Koenigsegg, haluavat muokata oviaan hieman, jotta ne erottuisivat hieman muita enemmän.

Tällaiset ovet liitetään usein eksoottisiin autoihin, kuten urheiluautoihin, superautoihin tai klassikkoautoihin. Näiden ovien tarkoitus on herättää draamaa ja saada käyttäjäkokemus tuntumaan enemmänkin tilaisuudelta kuin arkipäiväiseltä tapahtumalta.

Tällaisina nämä ovet eivät ole kovin yleisiä, mikä tuo mukanaan muutamia varoituksia. Osat ovat yleensä eksponentiaalisesti kalliimpia, ja usein osat on tilattava suoraan valmistajalta, mikä nostaa hintaa huomattavasti tavallisiin oviin verrattuna.

Kaiken kaikkiaan näitä ovia löytyy muun muassa Lamborghinin, Ferrarin, McLarenin, Mercedes Benzin, Paganin, BMW:n, Maseratin, Rimacin, Alfa Romeon ja Fordin valmistamista autoista.

Saksiluukuovet – Lamborghini Countachin tunnetuksi tekemät.

Marcello Gandini -niminen mies keksi suunnitelman legendaarisen Lamborghini Miuran superauton seuraajaksi. Marcello oli vahvasti mukana autosuunnittelussa jo 1960-luvun lopulla, ja aivan ensimmäinen auto, jossa oli saksiluukuovet, oli vuoden 1968 Alfa Romeo Carabo -konseptiauto.

Gandini kuitenkin jatkoi ikonisen Lamborghini Countachin suunnittelua, joka oli ensimmäinen Lamborghini, jossa oli saksiluukut, ja siitä lähtien saksiluukut ovat olleet jokaisen V12 Lamborghini-lippulaivan tunnusmerkki. Countachin jälkeen tuli Diablo, sitten Murcielago ja nyt Aventador.

Saksiluukut eivät kuitenkaan rajoittuneet vain Lamborghinin superautoihin. Myös muissa superautoissa, kuten Lykan Hypersportissa, käytettiin saksiluukuovia, jotka myös nousivat ylöspäin, mutta nämä ovet olivat saranoituja takana, mikä oli ainutlaatuinen piirre.

  Missä autoissa on pyörivä moottori?

Perho-ovet – McLaren F1:n tunnetuksi tekemät.

Perho-ovet eroavat saksiluukuovista, vaikka monet luulevat, että ne ovat samoja. Tärkein ero näiden kahden välillä on se, että perho-ovet avautuvat ylös ja ulospäin, kun taas saksiaukot menevät suoraan ylös.

Toinen ero näiden kahden välillä on se, että perho-ovet ovat usein sekä ylhäältä saranoituja että A-pilariin saranoituja, kun taas saksiluukuovet ovat yleensä saranoituja yhteen paikkaan, ja se on toinen pylväistä. McLaren F1 ei ollut ensimmäinen auto, jossa oli perho-ovet, mutta se oli ehdottomasti auto, joka teki niistä tunnettuja.

Siitä lähtien kaikissa McLarenin malleissa on ollut perho-ovien muotoilu, ja niin on edelleen. Myös Ferrari käyttää mielellään perho-ovia huippumalleissaan, kuten Ferrari Enzossa ja LaFerrarissa. BMW hyödyntää perho-ovien muotoilua BMW i8:ssa, ja myös Ford käyttää perho-ovia uudessa Ford GT:ssä.

Gullwing/Falcon-ovet – Mercedes 300SL:n tunnetuksi tekemät.

Gullwing/Falcon-ovet ovat kaikista harvinaisimpia, ja vain kourallinen autoja käyttää tätä ovimallia, ja Mercedes 300SL Gullwing oli auto, joka teki niistä kuuluisat. Tämän ovimalliston pelkkä merkitys näkyy 300SL:n kohdalla, koska roadster-versiossa ei ole näitä ovia, mikä puolestaan alensi 300SL Roadster -mallien arvoa.

Bugatti Type 64 käytti tätä ovimallia jo aiemmin, mutta Type 64 on niin harvinainen, ettei moni edes tiedä sen olemassaolosta. On kuitenkin yksi toinen auto, joka on kiistatta vielä tunnetumpi kuin kaikki tässä artikkelissa kuunnellut autot, jotka myös käyttävät Gull-wing-ovia, ja se on legendaarinen DeLorean.

  Mitkä ovat hybridiauton haitat?

Vaikka lokasuojaovia ei näkynyt pitkään aikaan missään, Mercedes SLS AMG oli 300SL:n henkinen seuraaja. SLS oli saatavana myös coupe- ja roadster-muodossa, mutta vain coupe-versio oli varustettu Gullwing-ovilla.

Tesla Model X oli ensimmäinen ja todennäköisesti ainoa katumaasturi, jossa on koskaan ollut Gull-wing-ovet tai kuten Tesla haluaa niitä kutsua – Falcon-ovet. Tesla käytti tätä ovimallia, koska se saa auton näyttämään futuristisemmalta ja teki autosta myös käytännöllisemmän.

UKK-osio

Mikä on siistein auton ovityyppi?

Siisteimmät ovet on rakentanut Koenigsegg, ja niitä kutsutaan ”Dihedral Synchrohelix Actuation” -oviksi. Näissä ovissa yhdistyy pari erilaista mekanismia, jotta ovet olisivat Koenigseggille ainutlaatuisia. Ne on varustettu erittäin kehittyneillä saranoilla, jotka avaavat oven ulos ja ylös, mutta eivät perhosovien tavoin.

Nämä ovet ovat paljon monimutkaisempia. Kun ne avataan, näyttää siltä kuin ne eivät olisi edes kiinnitetty itse autoon. Ne on myös varustettu lähestymisantureilla, jotka mittaavat oikein ovien ja lattian välisen etäisyyden, jotta ovet eivät vahingoitu, koska niitä voidaan ohjata kaukosäätimellä.

Mikä on oudoin auton ovetyyppi?

BMW on merkki, joka tunnetaan konservatiivisuudestaan urheiluautojen osalta. He tietävät, mitä BMW-asiakkaat haluavat, ja he toimittavat sen ilman suurta kohua, ainakin ennen kuin he tekivät uuden BMW M3/M4:n. BMW Z1 oli kuitenkin jonkinlainen kokeilu BMW:ltä, sillä se oli ensimmäinen ja varmasti viimeinen BMW:n coupe, jossa oli liukuovet.

  Kumpi on parempi hybridi vai pistokehybridi?

Liukuovet eivät oikeastaan ole harvinaisia autoteollisuudessa, sillä monet pakettiautot ja tila-autot käyttävät niitä, mutta Z1:n ovet liukuvat alaspäin, mikä on melko outoa. Näin ollen BMW Z1 on ovien osalta ylivoimaisesti oudoin auto maailmassa.

Millaisia muita ovityyppejä on olemassa?

Tavallisten ovien ja tässä lueteltujen ovityyppien lisäksi on olemassa myös muutamia mielenkiintoisia ovityyppejä. Niistä tunnetuin on itsemurhaovet, joita tällä hetkellä käyttää vain Rolls Royce, mutta muut merkit, kuten Lincoln, Mazda ja BMW, käyttivät niitä viime vuosina.

Aston Martin käyttää niin sanottuja ”Swan Doors” -ovia, jotka avautuvat pienessä kulmassa, jotta ne sopisivat täydellisesti yhteen Aston Martinin siipien kanssa, jotka sijaitsevat merkin päällä. Ensimmäisen sukupolven Ford GT:ssä käytetään ilmeisistä syistä niin sanottuja ”Guillotine Doors” -ovia, mutta ne suunniteltiin siten, jotta sisäänpääsy olisi mahdollisimman helppoa kypärää käytettäessä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z