Kumpi on parempi hybridi vai pistokehybridi?

Noin viime vuosikymmenen aikana hybrideistä on tullut jonkinlainen normi monille valmistajille, jotka haluavat alentaa yleisiä CO2-päästöjään kautta linjan, mutta ovatko ne todella hyvä ostos, ja onko perinteinen hybridi (HEV) parempi kuin pistokehybridi (PHEV)?

Tavanomaisessa hybridissä käytetään pienempää akkua yhdessä pääasiassa kaasumoottorin kanssa parempien MPG-tulosten saavuttamiseksi. Tämäntyyppiset hybridit tarjoavat harvoin pelkkää sähkökäyttöä, ja jos tarjoavat, se on lähes aina vähäpätöinen.

Toisaalta pistokehybridissä käytetään paljon suurempaa akkua, joka voidaan myös ladata joko tavallisesta kotipistorasiasta tai tehokkaammasta pistorasiasta nopeampaa latausta varten. Tämäntyyppiset hybridit tarjoavat pelkän sähkökäyttöisen toimintasäteen, mutta ne ovat kalliimpia ostaa kuin perinteiset hybridit.

Jos kuitenkin pystyt ja haluat käyttää pistokehybridiä siihen, mitä se on, eli lataamaan sitä jatkuvasti, pistokehybridi on parempi vaihtoehto. Jos et kuitenkaan viitsi kytkeä pistokehybridiä säännöllisesti, perinteinen hybridi on todennäköisesti parempi vaihtoehto.

Tavanomaiset hybridit (HEV)

Perinteinen hybridi esiteltiin ensimmäisen kerran oudon näköisen Honda Insightin myötä, mutta Toyota Prius teki sen myöhemmin suosituksi. Nämä kaksi japanilaista valmistajaa olivat ensimmäiset, jotka ottivat käyttöön hybridiautoystävällisemmän lähestymistavan, ja myöhemmin muu kuluttaja-autoteollisuus seurasi heitä.

Havainnollistamiseksi käytämme Toyota Priusta nykyaikaisen HEV-teknologian vertailukohtana. Noin 24 000 dollarin lähtöhinnalla Toyota Prius tarjoaa 58 MPG kaupungissa ja 53MPG maantiellä, mikä on vähintäänkin kelpo tulos.

  Missä maasturissa on levein kuljettajan istuin?

Tätä perinteistä hybridiautoa ei voi kytkeä pistorasiaan, koska akku ladataan ajon aikana. Tavallinen Prius tarjoaa 0,75 melko pienen kWh:n akun, eikä sitä näin ollen voi kytkeä verkkoon. Tästä huolimatta auto luottaa pääasiassa polttomoottoriin, ja sähkömoottori on vain apuna.

Plug-In-hybridit (PHEV)

Jo vuonna 1899 kuuluisa saksalainen insinööri Ferdinand Porsche suunnitteli pistokkeesta kytkettävän hybridin konseptin nimeltä System Lohner-Porsche Mixte. GM esitteli kuitenkin ensimmäisen kaupallisen pistokehybridin vuonna 2010, ja sen nimi oli Chevy Volt.

Käytämme havainnollistamistarkoituksessa Toyota Prius Primea nykyaikaisen pistokehybriditekniikan vertailukohtana, koska sitä on vain oikein verrata tavalliseen Toyota Priukseen. Prius Prime maksaa kuitenkin jopa 4 000 dollaria enemmän kuin tavallinen Prius.

Lisäksi Prius Prime tarjoaa 8,8 kWh:n akun, jonka ansiosta Prius Prime pystyy kulkemaan jopa 25 mailin matkan polttoainetta kuluttamatta. MPG-tulokset ovat näiden kahden auton välillä samankaltaiset, mutta sähkökäyttöä ajatellen Prius Prime -mallin MPGe-tulosten sanotaan olevan noin 133 MPGe.

Perinteinen hybridi vs. pistokehybridi

Jotta voisimme tehdä oikeudenmukaisen johtopäätöksen siitä, kumpi näistä on parempi kuin toinen, meidän on keskityttävä siihen, miten aiot käyttää HEV/PHEV-mallia. Niille, jotka voivat ja haluavat kytkeä PHEV-ajoneuvon verkkoon, PHEV-ajoneuvoon liittyvät lisäkustannukset voidaan helposti korvata vuoden tai kahden kuluttua.

Näin ollen pistokehybridit ovat tehokkuuden kannalta parempia kuin perinteiset hybridit, mikä tarkoittaa, että ne ovat kaiken kaikkiaan parempia, koska tehokkuus on hybridiautojen tärkein tekijä. Vaikka ne tekevät joskus kompromisseja kuormatilan tai korjauskustannusten suhteen, ne ovat kalliimpia syystä.

  Mistä tiedän, jos hybridin akku on kuolemaisillaan?

Perinteiset hybridiautot on suunniteltu lähinnä niille, jotka eivät halua vaivautua auton kytkemiseen pistorasiaan, mutta jotka haluavat myös hyötyä jonkinlaisesta polttoainetta säästävästä tekniikasta. Ne maksavat vähemmän eivätkä ne ole yhtä monimutkaisia, mutta monet ovat sitä mieltä, että niissä ei ole mitään järkeä ja että niitä ei pitäisi edes olla olemassa.

UKK-osio

Onko pistokehybridi parempi kuin sähköinen auto?

Vastaus tähän kysymykseen riippuu myös siitä, miten sinulla on tapana käyttää autoasi. Jos maksimoit pistokehybridisi sähkömoottorin potentiaalin, sinun kannattaa valita EV, koska EV on kaikin puolin parempi vaihtoehto tehokkuuden ja päästöjen osalta.

Jos kuitenkin nautit edelleen polttomoottorin vartioimisesta, sinun kannattaa pitäytyä hybridissä jonkin aikaa. On aina parempi omistaa hybridi ennen kuin harkitset hyppäämistä EV:hen, koska se näyttää, mitä sinun on tehtävä päivittäin, jotta voit nauttia ahdistuksesta vapaasta työmatkasta.

Mikä on paras plug-in-hybridi markkinoilla tällä hetkellä?

Maailman paras pistokehybridi tällä hetkellä on ehdottomasti Hyundai Ioniq, koska se tarjoaa paljon kaikkea lähestyttävään hintaan. Ioniq on riittävän hyvä 50+ MPG:hen sekä maantiellä että kaupungissa, siinä on 7 eri varustetasoa, ja sitä tarjotaan myös joko PHEV:nä, HEV:nä tai täysimittaisena EV:nä.

Toyota Prius Prime on myös loistava PHEV, samoin Volvo XC60 Recharge. Jos haluat ylellisemmän tuntuisen, mutta silti urheilullisen sedanin, tutustu BMW 330e:hen.

  Mikä on paras 4-paikkainen avoauto?

Kuka valmistaa markkinoiden parhaat sähköautot?

Markkinoiden parhaat sähköautot valmistaa Tesla, koska Tesla on erikoistunut sähköautomarkkinoihin, eikä millään muulla autonvalmistajalla ole pääsyä Teslan kehittyneeseen superlatausverkostoon. Merkit, kuten Porsche, Audi ja Mercedes, suunnittelevat ja rakentavat laadukkaampia ja kehittyneempiä sähköautoja, mutta niitä ei ole yhtä kätevä käyttää kuin Teslan autoja.

Jos tähän yhdistetään edistyksellisin autonomisen ajamisen, puheentunnistuksen ja infotainment-järjestelmän teknologia, voidaan sanoa, että kaikki Teslat loistavat näissä tapauksissa. Jos muiden kuin Teslan ajoneuvojen latausmahdollisuudet kuitenkin paranevat, Porschen tai Audin kaltaiset merkit voivat helposti voittaa useimmat Teslan mallit laadussa ja hienostuneisuudessa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z