Missä autoissa on pyörivä moottori?

Kiertomoottorit (Wankel-moottorit) olivat aiemmin vakiovaruste monissa moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa, mutta merkittävien tehokkuusparannusten ja kustannustehokkuuden ansiosta mäntämoottori voitti voiton. Pyörivät moottorit eivät ole yhtä taloudellisia, koska niiden puristussuhde ja termodynaaminen hyötysuhde ovat alhaisemmat.

Toisaalta ne ovat paljon tasaisempia ja hiljaisempia, koska pyörivän moottorin sisällä on vähemmän liikkuvia osia, jotka liikkuvat hitaammin. Pyörivän moottorin puristussuhde on alhaisempi, ja moottorin sisäiset osat liikkuvat myös hitaammin, mikä teoriassa tekee niistä pitkällä aikavälillä luotettavampia.

Mazda on merkki, joka tunnetaan hyvien pyörivien moottoreiden valmistuksesta, ja Mazda RX-7 ja RX-8 ovat kaksi suosituinta Mazdan pyörivän moottorin autoa. Citroen GS Birotor oli saatavana myös pyörivällä moottorilla varustettuna, mutta GS Birotor ei ollut luotettava ja tehokas, minkä vuoksi niitä rakennettiin vain muutama sata kappaletta.

NSU oli saksalainen automerkki kylmän sodan aikakaudelta, ja NSU Wankel Spider ja NSU Ro80 olivat kaksi parasta heidän koskaan rakentamaansa autoa, joissa molemmissa oli pyörivä moottori. Hämmästyttävin rotarymoottorilla varustettu auto on LeMans-kilpa-auto Mazda 787B, ainoa rotarymoottorilla varustettu auto, joka on koskaan voittanut LeMansin 24 tunnin kilpailun.

Mazda RX-7 – JDM Royalty

Jos olet autoharrastaja, on todennäköistä, että olet jo hullaantunut RX-7:stä, sillä tämä pyörivämoottorinen Mazda-urheiluauto on yksi kaikkien aikojen kuuluisimmista JDM-tuningautoista. RX-7 on saatavana 12A-turbo- tai ei-turbomoottorilla, 13B-moottorilla joko ei-turbo-, yksiturbo- tai sekventiaalisella kaksoisturbokokoonpanolla.

Jotkut sanovat, että RX-7 on kaikkein paras drift-auto, joka on koskaan ollut olemassa, mutta RX-7:n kauneus on siinä, että se pystyy toimittamaan melko lailla kaikilla henkisen ajamisen osa-alueilla. Kannattaa hankkia toisen sukupolven RX-7 tai ylivoimainen kolmannen sukupolven RX-7. 2500-3000 dollaria on alhaisempi hinta, jonka joudut maksamaan toisen sukupolven RX-7:stä, kun taas kolmannen sukupolven RX-7 maksaa keskimäärin yli kaksi kertaa enemmän.

  Paras auto selkäkipuihin

Mazda RX-8 – RX-7:n arvokas seuraaja.

On mahdotonta puhua pyörivistä moottoreista mainitsematta Mazdaa, ja myös RX-8 on parhaiden pyörivien moottoriautojen listan kärjessä. RX-8 oli viimeinen todellinen rotarymoottori markkinoilla, ja RX-8:n tuotanto lopetettiin vuonna 2012. RX-8:lla oli paljon hypeä, kun otetaan huomioon, että se oli RX-7:n seuraaja.

Kaiken kaikkiaan RX-8 oli hypensa veroinen, sillä 13B-moottorissa oli kaikki ne hienot ominaisuudet, joita rotarymoottorilla pitäisi olla – tasainen voimantuotto, korkea kierroslukualue, hullut äänet. Sillä oli kuitenkin myös kaikki pyörivän moottorin luontaiset haitat, eli polttoaineen tehottomuus ja huono luotettavuus.

Citroen GS Birotor – Hyvä yritys Citroenilta.

Citroen GS on luultavasti yksi Citroenin kaikkien aikojen suurimmista hiteistä, mutta GS Birotor ei todellakaan kuulu tähän kuvaan. Virallinen nimi oli Citroen GZ, mutta useimmat kutsuivat sitä Birotor GS:ksi. Siitä huolimatta BS Birotor tarjosi uskomattoman pehmeän voimansiirron ja hydropneumaattinen jousitus oli hämmästyttävä.

Vuonna 1970 alkoi kuitenkin öljykriisi, ja se merkitsi GZ Birotorille alamäkeä, sillä se oli uskomattoman tehoton auto, mikä ei ole mikään yllätys. Loppujen lopuksi pyörivät moottorit ovat luonnostaan tehottomia. Niitä rakennettiin alle 900 kappaletta, ja Citroen halusi luopua mallista kokonaan, mutta ei onnistunut siinä.

NSU Spider/NSU Ro80 – nykyaikaisen Audin isoisä.

NSU sijaitsi entisessä Länsi-Saksassa, ja se oli ensimmäinen länsimainen merkki, joka kehitti pyörivän moottorin. Kaksi suosituinta mallia olivat Wankel Spider ja Ro80, joissa molemmissa oli 995 cm3:n pyörivä moottori, jossa oli noin 105 hv.

  Paras auto yöajoon

Molemmissa oli etuveto, mutta luotettavuus oli suuri huolenaihe. On syytä mainita, että nykyisen Audin juuret ovat NSU-autoyhtiössä.

MAZDA 787B – moottoriurheilun ikoni

Mazda 787B on ainoa pyörivällä moottorilla varustettu auto, joka on koskaan voittanut kaikkein arvostetuimmassa moottoriurheilussa – LeMansin 24 tunnin kilpailussa. Siksi ei ole mikään yllätys, että Mazda 787B -kilpa-autojen arvot ovat kirjaimellisesti nousseet kattoon, yli 2 miljoonaan dollariin.

787B on varustettu 4-roottorisella 700hv 9000RPM moottorilla, jonka yhteenlaskettu teho/painosuhde on 843hv/tonni. 787B:lle on ominaista kirkuva moottoriääni, joka on niin kovaääninen, että 787B:tä ei voi käyttää edes useimmilla nykyaikaisilla kilparadoilla.

FAQ-osio

Ovatko pyörivät moottorit tekemässä paluuta?

Jo muutamaan vuoteen kukaan ei ollut kiinnostunut tekemään pyöriviä moottoreita, koska niiden kehittäminen maksaa paljon rahaa, ja niiden käyttäminen maksaa paljon rahaa. Mazda on kuitenkin vahvistanut, että se valmistaa rotarymoottorilla varustetun auton mallivuodeksi 2022.

Kyseinen auto ei kuitenkaan tule kilpailemaan Mazdan RX-perheen kaltaisten autojen kanssa, sillä moottori on tarkoitettu Mazda MX-30:een, tulevaan Mazda EV/Hybridiin. Oli miten oli, pyörivän moottorin suunnittelu mihin tahansa tarkoitukseen tarkoittaa varmasti sitä, että pyörivällä moottorilla on vielä jotain annettavaa myös vuonna 2022.

Ovatko pyörivät moottorit luotettavampia ja halvempia huoltaa?

Teoriassa niiden pitäisi olla, mutta käytännössä eivät niinkään. Kuten aiemmin mainittiin, pyörivissä moottoreissa on vähemmän liikkuvia osia, mikä tarkoittaa, että pyörivän moottorin kanssa on vähemmän ongelmia.

  Mitkä ovat turvallisuudeltaan ja luotettavuudeltaan parhaat käytetyt autot?

Historia on kuitenkin osoittanut, että pyörivät moottorit eivät ole yhtään luotettavampia kuin mäntämoottorikäyttöiset moottorit. Huollon osalta ne ovat halvempia ylläpitää, mutta vain jos tiedät, mitä olet tekemässä, sillä pyörivän moottorin ylläpito on täysin eri asia.

Minkä pyörivän moottorin auto on paras ostaa?

Paras rotarymoottoriauto ostettavaksi juuri nyt on luultavasti Mazda RX-8:n aikaisempi malli, koska kunnon yksilön saa alle 10 000 dollarilla. RX-8 ei tietenkään ole kovinkaan luotettava, mutta ei se mikään kamala ole. Tämä on erityisen järkevää, jos tiedät jotain rotarymoottoreiden huollosta itse.
RX-8 on ponnahduslauta Mazdan rotaatiomoottoreiden menneen aikakauden ja nykypäivän kuluttajien päivittäisten autojen välillä. Tämä tarkoittaa sitä, että RX-8:lla voi ajaa päivittäin, mutta sitä voi myös virittää tuottamaan älyttömiä hevosvoimia ja se voi myös ajelehtia kysynnän mukaan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z