Mitkä autot ruostuvat vähiten?

Kaikki uudemmat autot on rakennettu niin, että ne kestävät ruostetta paljon paremmin kuin 3-4 vuosikymmenen takaiset autot. Melkein kaikki uudemmat merkit käyttävät jonkinlaista tehtaan ruostesuojausta. Olipa se sitten sinkittyä terästä, e-pinnoitteita, vahayhdisteitä tai muita suojauskeinoja.

Nämä tehtaan ruostesuojaratkaisut ovat olleet käytössä noin kolmenkymmenen viime vuoden ajan, ja nykyaikaisista autoista löytyvä hienostuneisuuden taso on erittäin korkea. Merkit kuten Mercedes, BMW, Volvo ja Porsche ovat olleet parhaiten dokumentoituja ruostesuojattuja autoja.

Se ei kuitenkaan tarkoita, että nämä merkit olisivat huomattavan parempia verrattuna joukkoon muita merkkejä. Jos lisäät autoosi ylimääräisiä ruostesuojaratkaisuja, et todennäköisesti koskaan törmää ruosteen. Mutta minkä tahansa ylimääräisen ruostesuojauksen tarpeellisuus on kyseenalaista.

Jos päädyt lisäruostesuojaamaan autoasi, valitse keraaminen suojakerros, pohjamaali, tippaöljysuihke tai maalinsuojakalvo, sillä nämä suojauskeinot tarjoavat parhaan vastineen rahalle.

Nykyaikaiset autot

Uudemmat autot hyötyvät kehittyneestä valmistusprosessista, joka yleensä käsittää useita erilaisia ruostesuojauskeinoja. BMW:n tai Porschen kaltaisilla merkeillä on hyvin dokumentoidut ruostesuojaprosessit, ja ne tarjoavat lisäksi erityisiä ruostesuojatakuita.

Ensimmäinen askel kohti ruostesuojausta on sinkityn teräksen käyttö. Tämä on prosessi, jossa paljaan metallin tai raudan uloin kerros pinnoitetaan sinkillä, jotta paneeli ei reagoi hapen ja kosteuden kanssa, eli toisin sanoen ruostumisen estämiseksi.

Sinkityn teräksen lisäksi nykyaikaiset automerkit käyttävät myös erityisiä muovin kaltaisia vahaliuoksia kaikkiin ulottumattomissa oleviin nurkkiin ja koloihin. BMW:n kaltaiset merkit kastavat autonsa myös erityiseen kylpyyn, jossa auton paneelit pyritään lataamaan sähköisesti mahdollisen ruosteen vaikutusten estämiseksi entisestään.

  Pitäisikö minun ruostesuojata BMW:ni?

Uudemmissa autoissa hyödynnetään myös korkeatasoisia valmistusprosesseja, joilla varmistetaan, että kaikki korin raot ovat erittäin pieniä ja tarkkoja. Lisäksi on olemassa runsaasti erilaisia maalin suojausratkaisuja, jotka kiinnitetään itse maaliin.

Vanhemmat autot/käytetyt autot

Yli 30-40 vuotta vanhat autot ruostuvat todennäköisimmin useista eri syistä. Ensinnäkin lähes kaikissa näissä autoissa ei ole koskaan ollut mitään erityistä ruostesuojausta tehtaalla. Paneelien välit ovat leveät ja epätasaiset, mikä usein altistaa herkät alueet elementeille. Nämä ongelmat vain pahenivat vuosien mittaan.

Lisäksi auton ikä itsessään on luultavasti suurin riskitekijä ruostumisen suhteen. Runsaasti käytetty auto on menettänyt lukuisia suojaustasoja kaikenlaisille ongelmille. Maali itsessään on todennäköisesti lohkeillut pahasti, samoin auton aluskate.

Ja nämä kaksi kohtaa ovat yleensä ruosteen vaivaamia. Vain pieni osa vanhemmista autoista on jatkuvasti suojattu ruosteelta niiden kohonneen arvon vuoksi. Valtaosa kuitenkin alistuu lopulta luonnon ankaraan tahtoon ja alkaa ruostua.

Jos aiot pitää autosi pitkään, ota yhteyttä ammattilaiseen kaikista erilaisista jälkimarkkinoiden ruostesuojaustekniikoista. Ilman näitä menetelmiä autosi kärsii todennäköisesti jonkinlaisesta korroosiosta, jos sitä ei ole suojattu tehtaalta lähtien.

Jälkimarkkinoiden ruostesuojaus

Pohjamaalaus, tippuvat/valumattomat öljysuihkeet, sähkömoduulit, keraamiset suojakalvot, maalin suojakalvo… Nämä ovat suosituimpia tapoja, joilla auton voi suojata ruosteelta. Pohjamaalaus on luultavasti suosituin näistä keinoista, ja jos se tehdään oikein, se voi suojata autoa muutaman vuoden ajan ennen kuin se tarvitsee uusintakäsittelyä.

  Pitäisikö minun ruostesuojata Mersuni?

Tippa/tipaton öljysuihke on myös melko suosittu, mutta sinun kannattaa valita tippaversio, koska tippaton vaatii yleensä auton purkamista tai jopa poraamista joihinkin auton paneeleihin. Kaikki kolme näistä maksavat noin 100-200 dollaria, ja ne soveltuvat hyvin tilapäiseen suojaukseen.

Jos haluat suojata itse maalin, keraaminen suojakerros ja sen päälle kerros maalinsuojakalvoa ovat paras mahdollinen tapa suojata maali, ja ne kykenevät joskus jopa suojaamaan korin aluskatteen ja monet muut auton osat.

Voit myös tutustua erityisiin sähkömoduuleihin, jotka strategisesti sijoitettuina lähettävät jatkuvaa sähkövirtaa koko auton paneeliin. Tämä moduuli pyrkii jäljittelemään joidenkin merkkien, kuten BMW:n, tehtaalla tekemää sähköpinnoitusta. Nämä maksavat kuitenkin muutamia satoja dollareita, ja niiden tehokkuus on melko kyseenalainen.

FAQ-osio

Pitäisikö minun valita jälkimarkkinoiden ruostesuojaus?

Jos omistat uudemman auton, etkä aio pitää sitä vuosikymmeniä, niin ei, se on ajan ja rahan tuhlausta. Jos omistat uuden auton ja aiot pitää sen yli 30 vuotta, on sen tekeminen järkevämpää, mutta sen tarpeellisuus on silti kyseenalaista.

Kaikissa muissa tilanteissa jälkimarkkinoilla myytävä ruostesuojaus on järkevämpää. Mutta jos peset autosi jatkuvasti, pysäköit sen autotalliin, etkä joudu kokemaan paljon suolaa ja kosteutta ympäri vuoden, ruostuminen ei ole kovin todennäköistä.

Voinko tehdä ruostesuojauksen itse?

Kyllä voit. Kuten aiemmin mainittiin, pese auto säännöllisesti, yritä pitää silmällä kaikkia jäämiä, jotka eivät ehkä peseydy helposti pois, ja yritä poistaa ne vahingoittamatta maalia. Voit myös levittää pohjamaalin itse.

  Miten estän autoni ruostumisen?

Kerää ensin kaikki tarvittavat välineet, kuten autonostin, suojakäsineet ja suojalasit, pohjamaali, tölkki mustaa automaalia, hiomakone ja hienojakoista hiekkapaperia. Ensin kannattaa hioa kaikki alueet, pohjamaalata ne sisään ja maalata ne. Tämän jälkeen voit levittää pinnoitteen tasaisesti ja odottaa, että pinnoite kuivuu kokonaan.

Voiko ruosteen korjata?

Ruoste voidaan teoriassa korjata 99 prosentissa tilanteista, mutta joskus se ei ole taloudellisesti järkevää. Pahimmassa tapauksessa auton rakenteellinen eheys todennäköisesti vaarantuu, ja tämä voidaan korjata, mutta se on aikaa vievää ja kallista.

Kevyemmät ruostekohdat voidaan korjata helposti vain hiomalla ne pois ja suojaamalla ne sen jälkeen. Yleinen nyrkkisääntö on kuitenkin se, että ruostetta ei kannata korjata, jos auto ei ole sen jälkeen tarpeeksi arvokas, sillä jotkin ruostekorjaukset voivat mahdollisesti maksaa enemmän kuin itse auto.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z