Mitkä Mersut ovat turboahdettuja?

Autoteollisuuden kehittyessä autonvalmistajat keksivät erilaisia tapoja saada pienemmistä moottoreista paljon tehoa käyttämällä pakkoinduktiota ja sähköistämistä. Nämä voimanlähteet ovat myös ympäristön kannalta suotuisia.

Tällaisen filosofian ja päästömääräysten vuoksi myös Mercedes on lähtenyt mukaan downsizing- ja turboahdintrendiin. Tämän vuoksi useimmissa nykypäivän Mercedes-malleissa on vakiona turboahdin.

Mercedeksen turboahdetut kaasumoottorit

Nykyaikaisissa Mercedes-malleissa on tarjolla pari turboahdettua 4-, 6- ja 8-sylinteristä moottoria. Alkutason Mercedes-kaasumoottori, kuten C220-mallissa oleva 2,0-litrainen 4-sylinterinen turbomoottori, pystyy tuottamaan terveen 203 hv. Yhdistettynä 9-vaihteiseen automaattivaihteistoon tämä moottori pystyy tuottamaan 25MPG US.

Jos kuitenkin haluat 6-sylinterisen turboahdetun kaasumoottorin, vuoden 2021 E450-mallissa oleva moottori saattaa sopia sinulle paremmin. Tämä 6-sylinterinen moottori löytyy monista eri Mercedes-malleista, myös katumaastureista, ja se tuottaa reippaat 362 hevosvoimaa.

Tätä moottoria tarjotaan myös 9-vaihteisella vaihteistolla, ja se pystyy tuottamaan jopa 23MPG US. Jos kuitenkin haluat suurimman turboahdetun Mercedes-kaasumoottorin, sinun on mentävä AMG-osaston kautta ja valittava 4,0-litrainen BiTurbo V8, jota tarjotaan monissa AMG-malleissa.

Tämä moottori tuottaa monissa malleissa yli 600 hv, ja sitä pidetään koko Mercedes-malliston korkeimman tason moottorina. 4,0-litrainen BiTurbo V8 löytyy 78 000 dollarin hintaisesta C63 AMG:stä ja yli 300 000 dollarin hintaisesta AMG GTR Black -sarjan superautosta. Älä kuitenkaan odota tämän moottorin tuottavan suotuisia MPG-tuloksia, sillä sitä käytetään tehokkaimmissa AMG-malleissa.

  Mercedes-mallinumerot selitetty

Mercedeksen turboahdetut dieselmoottorit

Mercedes tarjoaa myös pari turboahdettua dieselmoottoria monissa malleissa. Alkutason 2,0-litrainen 4-sylinterinen turbodieselmoottori löytyy uusimmasta E220d-mallista. Tämä moottori tarjoaa hyväksyttävät 192 hv, mutta melko kiitettävät 40 MPG US.

Jos haluat 6-sylinterisen turbodieselmoottorin, Mercedes tarjoaa myös 3-litraista 6-sylinteristä rivin turbomoottoria E400d:ssä ja monissa muissa malleissa. Tämä moottori pystyy tuottamaan 330 hv, ja MPG-tulokset ovat 30-35MPG US-alueella.

Tehokkain Mercedes-diesel on vastikään julkaistussa Mercedes S400:ssa. Kyseessä on vain erilainen variaatio edellä mainitusta moottorista, joka löytyy E400-mallista, mutta tässä tapauksessa moottori tuottaa 340hv ja vaikuttavan 700Nm vääntömomentin.

Tämä S400:sta löytyvä 6-sylinterinen dieselmoottori on kaikkien aikojen tehokkain Mercedes-dieselmoottori, ja se on myös melko taloudellinen, sillä sen polttoainetehokkuus on Yhdysvalloissa 30-35MPG. On myös syytä mainita, että Mercedes ei tarjoa lainkaan 8-sylinteristä dieselmoottoria.

Miksi kaikissa Mercedes-malleissa on turboahdin?

On melko ilmeistä, että jokaiseen uudempaan Mercedes-malliin tarjotaan turboahdettu moottori, eikä uusia luontaisesti hengittäviä Mercedes-moottoreita ole ollut muutamaan vuoteen. Tämä johtuu lähinnä siitä, että Mercedes pystyy valmistamaan pienemmän ja kevyemmän moottorin, joka on yhtä tehokas kuin raskas V8-luonnonmoottori.

Esimerkiksi uudesta CLA 45 AMG:stä löytyvä 2,0-litrainen nelisylinterinen turboahdettu kaasumoottori tuottaa peräti 412 hv. Ei ole kauan siitä, kun Mercedes käytti 6,2-litraista V8-luonnonmoottoria, joka pystyi tuottamaan samat luvut. Samaan aikaan V8-moottori oli raskaampi, paljon tehottomampi ja haitallisempi ympäristölle.

  Minkä merkin sisätilat ovat parhaat - Audin, Mercedeksen vai BMW:n?

Siksi kaikki uudemmat Mercedes-mallit ovat periaatteessa turboahdettuja. Nykyaikaiset päästömääräykset, erityisesti Euroopassa, eivät salli isoja lohkoja luonnollisella polttoaineella toimivia moottoreita, koska ne eivät täytä päästönormeja.

Turbomoottoreista tiedettävät asiat

Mikä on kaikkien aikojen tehokkain turboahdettu Mercedes-moottori?

Tehokkain Mercedes-turbomoottori on upouudessa Mercedes AMG GT Black Series -superautossa oleva moottori. GT BS:n voimanlähteenä on 4,0-litrainen tasakampiakselinen V8 BiTurbo -moottori, joka pystyy tuottamaan hämmästyttävät 720 hevosvoimaa tai 800 Nm vääntöä.

Tämän moottorin ansiosta AMG GT BS spurttasi 0-100 alle 3 sekunnissa, ja tämän superurheiluauton huippunopeudeksi on ilmoitettu yli 200mph. BS:stä löytyvä 4-litrainen moottori on samanlainen kuin monissa muissakin AMG-malleissa, paitsi että tämä on tarjolla tasakampiakselirakenteisena.

Mitkä ovat turboahdetun moottorin ominaisuudet?

Turboahdettu moottori tarjoaa monia erilaisia ominaisuuksia. Ensinnäkin turboahdettu moottori on paljon tehokkaampi kuin isompi luonnonmoottori. Turboahdetut moottorit voivat myös olla pienempiä ja kevyempiä kuin vastaavan tehoiset V8-luonnonmoottorit.

Lisäksi turboahdettu moottori on myös paljon polttoainetehokkaampi ja paljon vähemmän haitallinen ympäristölle. Valitettavasti turboahdetut moottorit kuulostavat huonommilta, eivätkä ne tarjoa lineaarista tehokaistaa kiihdytettäessä. Lineaarinen tehokaista tekee autosta paljon tasaisemman, mikä on eduksi sekä urheilu- että ei-urheiluautoille.

Turboahdetut moottorit ovat paljon monimutkaisempia, mutta nykyaikainen autoteollisuus on kehittynyt pitkälle, eikä tällaisten moottoreiden tekeminen NA-moottorin tavoin luotettaviksi ole enää niin vaikea tehtävä kuin ennen.

  Mitä eroa on Mercedes E300:n ja E350:n välillä?

Onko nykyään vielä myynnissä luonnollisesti imutoimisia (ei turboahdettuja) moottoreita?

Eurooppalaiset ja japanilaiset autonvalmistajat ovat siirtymässä pois luontaisesti imettävistä moottoreista, ja yhdysvaltalainen autoteollisuus yrittää edelleen pitää kiinni luontaisesti imevistä V8-moottoreista. Euroopassa jotkut valmistajat, kuten Porsche, Lamborghini tai Ferrari, tarjoavat edelleen NA-moottoreita, koska ne ovat näiden merkkien tunnusmerkki.

Japanilaisessa autoteollisuudessa on epätodennäköistä törmätä muuhun kuin turboahdettuun moottoriin, sillä japanilaiset siirtyivät ensimmäisinä turboahdettuihin moottoreihin. Yhdysvalloissa on edelleen myynnissä muutamia NA-moottoreita, ja todennäköisesti niitä myydään myös tulevaisuudessa, koska Yhdysvaltojen polttoainesäännökset eivät ole vielä yhtä tiukkoja kuin Euroopassa.

Luonnonmoottoreiden käyttö on loppumassa voimakkaan turboahtamisen, pienentämisen, sähköistämisen ja hybridisoinnin tieltä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z