Onko BMW 530e hyvä auto?

Onko BMW 530e hyvä auto?

BMW tarjoaa suorituskykyisiä, turvallisia, edistyksellisiä ja laadukkaita luksusautoja. BMW 530e ei ole poikkeus. Mutta onko BMW 530e hyvä auto?

BMW 530e voi olla sekä hyvä että huono auto, riippuen siitä, mitä etsit. Jos haluat suorituskykyisen, ylellisen, mukavan, turvallisen ja polttoainetaloudellisen sedanin, tämä on hyvä auto sinulle. Mutta jos etsit luotettavaa ja vähän huoltoa vaativaa luksusautoa, jossa on iso tavaratila, tämä on huono auto sinulle.

BMW 530e:n historia

BMW 530e kuuluu seitsemännen sukupolven BMW 5-sarjaan. Tämä malli on ollut tuotannossa vuodesta 2017 tähän päivään asti. Sitä tarjotaan sedan- (G30) ja wagon- (G31) korimalleina. BMW 530e on saatavana kahtena varianttina, joissa on 530e iPerformance- ja 530e LCI iPerformance -mallit. Molemmissa on 2,0-litrainen B48 I4-turbomoottori, jossa on sähkömoottori.

Lisäksi BMW 530 iPerformance -malli on saatavana sekä takavetoisena että nelivetona (xDrive). Markkinoille tulon aikaan BMW 530e:n toimintasäde oli enintään 16 mailia täyssähköllä, mutta se kasvatettiin 21 mailiin vuonna 2020, kun BMW lisäsi litiumionikapasiteettia noin 20 prosenttia.

BMW 530e:n ominaisuudet

Ulkonäkö

Ulkonäöltään BMW 530e on yksi luokkansa komeimmista sedaneista. Se on kauniisti muotoiltu, ja siinä on suuri ja näyttävä munuaisritilä. Siinä on myös 19 tuuman x 8 tuuman V-Spoke-ulkopuoliset kiillotetut orbit-harmaat vanteet, jotka antavat sille urheilullisen ilmeen. Myös sisätilat näyttävät tyylikkäiltä ja moderneilta, ja niissä on paljon edistyksellisiä ominaisuuksia.

Vuoden 2022 BMW 530e:n akseliväli on 117,1 tuumaa, pituus 195,8 tuumaa, leveys 73,5 tuumaa ja korkeus 58,4 tuumaa.

  BMW X5 VS BMW X6 - kumpi on parempi?

Suorituskyky

BMW 530e plug-in-hybridisedan suoriutuu hyvin useimpiin kilpailijoihinsa verrattuna. Se on varustettu 2,0-litraisella turbo-rivineloshybridimoottorilla, joka tuottaa 135 kW:n moottorin tehon ja toimii yhdessä 85 kW:n sähkömoottorin kanssa tuottaen iPerformance-mallissa maksimissaan 248 hv ja 310 lb-ft vääntöä ja LCI iPerormance -mallissa 292 hv ja 310 lb-ft vääntöä.

Mukavuus ja tavaratila

BMW 530e on 5-paikkainen sedan. Se on varsin tilava ja tarjoaa huippumukavuutta sekä etu- että takaistuimilla. Sen matkustajatilavuus on 98,8 kuutiometriä, mikä sopii erinomaisesti viisihenkiselle perheelle.
Merkittäviä sisätilojen ominaisuuksia ovat 4-suuntainen sähkötoiminen kuljettajan istuin, 4-suuntainen sähkötoiminen matkustajan istuin, sähkötoimiset takaikkunat, sport-nahkainen ohjauspyörä, keinonahkainen oviverhoiluosio, lannerangan tuki ja avaimeton kauko-ohjaus.

Vaikka 530e sedanin sisätilat ovat tilavat, edistykselliset ja mukavat, tavaratilasta puuttuu kohtuullisesti tilaa. Autossa on tavaratilaa yhteensä 10 kuutiometriä, mikä on melko vähän. Tämä tarkoittaa, että perhe voi kuljettaa takakontissa vain muutamia laukkuja tai tavaroita.

Turvallisuus

BMW valmistaa aina markkinoiden kestävimpiä ja turvallisimpia autoja. BMW 530e ei ole poikkeus, sillä se on varustettu monilla turvallisuusominaisuuksilla. Osa niistä on elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, aktiivinen kuolleen kulman tunnistus kuolleessa kulmassa, kaistavahti etutörmäysvaroitin ja rengaskohtainen matalan rengaspaineen varoitin.

Polttoainetehokkuus

Hyvällä polttoainetehokkuudella varustetun BMW:n löytäminen on melko haastavaa, sillä useimmat niistä ovat polttoainesyöppöjä. Mutta jos haluat säästää polttoainekuluja, BMW 530e on yksi parhaista hankittavista luksussedaneista. Tämän auton yhdistetty EPA-luokitus on 25 mpg ja 62 mpge, joka on hybridi- ja sähköautoille.

  BMW B58 -moottoreiden yleiset ongelmat

Range

Uusimmilla sähköautoilla on erinomainen toimintasäde, mutta BMW:llä on vielä puutteita tällä alueella. Tämä johtuu siitä, että BMW 530e:n kantama on 530e-mallin osalta 21 mailia ja 530e xDrive -mallien osalta 18 mailia. Tämä on melko lyhyt, sillä useimpien luksusluokan plug-in-hybridiajoneuvojen toimintasäde on yli 25 mailia.

Hinta

BMW 530e ei ole tavallinen sedan. Se on melko kallis, ja sen lähtöhinta on noin 56 000 dollaria takavetoisen BMW 530e -mallin osalta ja noin 58 000 dollaria nelivetomallin osalta. Niiden käytetyt autot ovat kuitenkin hieman halvempia, mutta silti kalliimpia kuin keskimääräinen sedan.

FAQ

Kannattaako BMW 530e ostaa?

Se riippuu siitä, mitä etsit. Jos haluat ylellisen ja suorituskykyisen luksussedanin, jonka polttoainetehokkuus on alhainen, BMW 530e:hen kannattaa panostaa. Mutta jos haluat luotettavan ja vähän huoltoa vaativan auton, jossa on suuri tavaratila, tämä ei ole oikea auto sinulle.

Kuinka monen kilometrin jälkeen BMW 530e:ssä alkaa olla ongelmia?

BMW 530e on yksi luotettavimmista BMW 5-sarjan malleista. On kuitenkin joitakin osia, kuten sytytystulpat ja sytytyskelat, jotka on vaihdettava 30 000 kilometrin jälkeen. Vakavimmat ongelmat ilmenevät yleensä sen jälkeen, kun autolla on ajettu yli 150 000 kilometriä. Jos siis etsit laadukasta käytettyä autoa, pysy kaukana 530e:stä, jossa on yli 150 000 kilometriä.

Mitkä ovat BMW 530e:n yleiset ongelmat?

BMW 530e on yksi markkinoiden luotettavimmista BMW 5-sarjan malleista. Siitä huolimatta siinä on useita ongelmia, jotka kiinnostuneiden ostajien tulisi tietää. Joitakin BMW 530e:n yleisimpiä ongelmia ovat moottorin toimintahäiriöt, sähköongelmat, öljyvuodot, EGR-ongelmat, hybridiongelmat ja LED-päiväajovalojen kellertävä värimuutos.

  BMW 4-sarjan Gran Coupe Luotettavuus

Mitkä ovat BMW 530e:n kalleimmat huollettavat osat?

Koska BMW 530e on varustettu BMW B48 -moottorilla, sen ylläpito on hieman kalliimpaa kuin tavallisen auton. Kalleimpia huollettavia osia ovat pähkinäpuhallus, joka on vaihdettava 100 000 mailin välein ja maksaa noin 500 dollaria, sekä sytytyskelat, jotka on vaihdettava 40 000-90 000 mailin välein ja jotka maksavat noin 170 dollaria.

Mikä on tärkein ero BMW 530e sedanin ja 530e xDriven välillä?

BMW 530e ja 530e xDrive jakavat paljon yhteisiä ominaisuuksia. Tärkein ero on kuitenkin se, että BMW 530e:n EPA-luokituksen mukainen toimintasäde täyssähköllä on pidempi kuin BMW 530e xDriven. Ensin mainittu voi kulkea jopa 21 mailia täyssähköllä, kun taas jälkimmäinen voi kulkea vain 18 mailia.

Yhteenveto

Kaiken kaikkiaan BMW 530e on kaunis, tyylikäs, moderni, ylellinen ja erittäin tehokas auto. Se on myös turvallinen ajaa ja sopii erinomaisesti perheautoksi. Sitä vastoin se on melko kallis, vähemmän luotettava ja sen tavaratila on pieni. Kaiken kaikkiaan se on mukava auto, jonka ylläpitokustannukset ovat korkeat.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z