BMW B58 -moottoreiden yleiset ongelmat

BMW B58:n turboahdettu suorasuuntainen kuutosmoottori aloitti tuotantonsa vuonna 2015. Se korvasi BMW N55 -moottorin, ja se on tällä hetkellä yksi markkinoiden parhaista BMW-moottoreista. Kuten useimmilla moottoreilla, myös BMW B58 -moottorilla on muutamia ongelmia, jotka kiinnostuneiden käyttäjien on hyvä tietää. Mutta mitkä ovat BMW B58 -moottorin yleiset ongelmat?

BMW B58 -moottorin yleisiä ongelmia ovat venttiilikannen tiivisteen vikaantuminen, jäähdytysnesteen häviäminen, VANOS-solenoidin vikaantuminen ja öljynsuodattimen hajoaminen. Toistaiseksi ongelmia on vähän, sillä BMW B58 -moottori on ollut markkinoilla muutaman vuoden. Mutta kun moottoriin kertyy useita kilometrejä, ongelmia ilmenee vielä muutamia.

Kaiken kaikkiaan BMW B58 -moottori on yksi parhaista BMW-moottoreista. Se nimettiin yhdeksi 10 parhaasta moottorista vuonna 2016, ja se on asennettu joihinkin BMW:n jännittävimpiin malleihin. Tällaisia ovat esimerkiksi BMW Z4 M40i, 340i, X3 ja X4 M40i.

Mitkä ovat BMW B58 -moottoreiden yleiset ongelmat?

Venttiilikannen tiivisteen vikaantuminen

Venttiilikannen tiivisteen vikaantuminen on yleistä kaikissa nykyaikaisissa, turboahdetuissa BMW-moottoreissa. Tämä johtuu siitä, että venttiilikannen tiiviste on valmistettu kumista, kun taas tiiviste on valmistettu muovista. Näin ollen nämä osat ovat heikkoja eivätkä kestä hyvin pitkää aikaa. Kun autosi on ajanut yli 70 000 kilometriä, nämä osat on syytä tarkastaa tarkkaan.

Kun autosi on ajanut yli 70 000 kilometriä, sinun pitäisi seurata ja vaihtaa kuminen venttiilikannen tiiviste ja muovitiiviste. Merkkejä venttiilikannen tiivisteen pettämisestä ovat palava haju, moottoriöljyn vähäinen palaminen, savu venttiilikannen alueelta ja öljy sytytystulpissa. Vaihda huono tai halkeillut kumi ongelman korjaamiseksi.

  Paras BMW maastoon

Jäähdytysnesteen menetys

Tämä on toinen ongelma, johon BMW B58 -moottorin käyttäjien on syytä varautua. Yllättäen useimmat käyttäjät, jotka ovat raportoineet jäähdytysnesteen menetyksestä, eivät ole löytäneet mitään vikaa jäähdytysnesteeseen liitetyistä osista. Useimmat ammattitaitoiset mekaanikot epäilevät kuitenkin jäähdytysnestesäiliön korkin olevan löysällä.

Jos siis havaitset jäähdytysnesteen häviämistä, kokeile kiristää jäähdytysnestesäiliön korkki ja katso, poistuuko ongelma. Jos näin ei tapahdu, ongelma on jäähdytysnesteeseen liitetyissä osissa, kuten puhjenneessa jäähdyttimessä, vääntyneessä pään tiivisteessä tai huonossa letkunkiristimessä.

Yleisiä merkkejä jäähdytysnesteen häviämisestä ovat näkyvät vuodot, moottorin ylikuumeneminen, jäähdytysnesteen häviäminen ja jäähdytysnesteen sekoittuminen öljyyn. Korjaa taustalla olevat ongelmat, jotta voit estää jäähdytysnestevuodot. Lisäksi kannattaa varmistaa, että autossa on riittävästi jäähdytysnestettä.

VANOS-solenoidin vika

Siitä lähtien, kun BMW otti käyttöön VANOSin eli muuttuvan venttiilien ajoituksen vuonna 1992, tämä komponentti on ollut hyvin ongelmallinen ja on sitä edelleen. Siitä huolimatta suurin osa VANOS-ongelmista liittyy VANOS-solenoideihin. Jos BMW-mallissasi on siis BMW B58 -moottori, voit odottaa VANOS-ongelmia.

Toisin kuin muissa BMW:n moottoreissa olevat VANOS-solenoidit, B58-mallin VANOS-järjestelmä on jokseenkin haastava korjata, ja se voi tulla kalliiksi. Tämä johtuu siitä, että ajoitusketju on siirretty moottorin takaosaan. Valitettavasti VANOS-solenoidit sijaitsevat ajoitusketjun vieressä.

Tällaisen rakenteen vuoksi VANOS-solenoidien vaihtaminen taakse sijoitettuun ajoitusketjuun on melko hankalampaa kuin sen vaihtaminen eteen sijoitettuun ketjuun. Joitakin yleisiä merkkejä huonoista VANOS-solenoideista ovat karkea tyhjäkäynti, huono polttoainetehokkuus, tehon menetys ja VANOS-vikakoodit.

  Onko BMW luotettava 100k jälkeen?

Jos VANOS-solenoidi on vikaantunut, se kannattaa vaihtaa ongelman korjaamiseksi. Lisäksi useimmat VANOS-solenoidit vikaantuvat, kun auto on ajanut yli 80 000 kilometriä. Mutta jos auto on kunnossa ja sitä huolletaan asianmukaisesti, VANOS-solenoidi voidaan joutua vaihtamaan, kun auto on ajanut yli 100 000 kilometriä.

Öljynsuodattimen hajoaminen

Vaikka tämä ongelma ei ole yleinen muissa BMW:n moottoreissa, sitä voi esiintyä BMW B58 -moottoreissa. BMW B58 -moottorin öljynsuodatin on altis leikkautumaan pohjastaan. Tämän seurauksena osa öljynsuodattimesta jää jumiin öljynsuodatinkotelon pohjaan.

Vaikka tämä on yleinen ongelma tässä moottorissa, se ei ole suuri ongelma. Sitä paitsi siitä ei ole suurta vaivaa, koska öljynsuodatin voidaan vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Sitä vastoin, jos öljynsuodatinkotelo on vaurioitunut tai öljynsuodatin juuttuu, se on ehkä vaihdettava uuteen.

Joitakin yleisiä merkkejä huonosta öljynsuodattimesta ovat moottoriöljyn merkkivalon syttyminen, normaalia alhaisempi öljynpaine ja öljyn tippuminen suodattimesta. Tämän ongelman korjaamiseksi sinun on vaihdettava vaurioitunut tai kulunut öljynsuodatin.

FAQ

Onko BMW B58 -moottori luotettava?

Kyllä, BMW B58 -moottori on luotettavampi kuin useimmat BMW-moottorit. Esimerkiksi B58-moottorissa on rekisteröity vähemmän ongelmia ensimmäisten käyttövuosiensa aikana kuin N55-moottorissa. Tästä huolimatta joitakin asioita, joita tässä moottorissa kannattaa varoa, ovat sauvat, laakerit ja männät.

Kuinka kauan BMW B58 -moottorit kestävät?

Kuten useimpien BMW-moottoreiden, BMW B58:n moottoreiden pitäisi oikealla hoidolla ja kunnossapidolla kestää yli 250 000 kilometriä. Tämä moottori on erittäin kestävä, sillä B58-lohko ja sisäosat ovat kohtuullisen kestäviä. Siitä huolimatta sinun tulisi noudattaa BMW:n suosittelemia määräaikaishuoltoja.

  BMW ix:n yleiset ongelmat

Lisäksi pienet asiat, kuten pallonivelten ja vetotankojen vaihtaminen, tulisi tehdä, kun autolla on ajettu yli 70 000 kilometriä. Lisäksi esimerkiksi öljynsuodattimet tulisi vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä.

Mitä eroja on BMW B58- ja B58TU1-moottoreiden välillä?

BMW B58 on alkuperäinen moottori, kun taas B58TU1 on muunnettu moottori. B58TU1-moottorissa on siis joitakin ominaisuuksia, jotka tekevät siitä hieman paremman kuin alkuperäisestä B58-moottorista. Näitä ovat muun muassa tarkistettu polttoainejärjestelmä, jaettu jäähdytys, hiukkassuodattimet, päivitetty sylinterin pää, jossa on integroitu jakotukki, ajoitusketjun uudelleen suunnittelu ja kampikammion uudelleen suunnittelu.

Loppupäätelmät

BMW B58 -moottorissa on muutamia seikkoja, joihin kiinnostuneiden ostajien ja käyttäjien tulisi olla valmiita. Kaiken kaikkiaan se on yksi parhaista BMW-moottoreista ja erittäin luotettava. Siinä on myös enemmän tehoa ja se toimii tehokkaasti.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z