Onko Citroën DS9 hyvä auto?

Onko Citroën DS9 hyvä auto?

DS9 on ranskalaisen DS-merkin keskikokoinen luksussedan ja myös ensimmäinen todellinen ylellinen keskikokoinen sedan. DS kuului aiemmin Citroënin sateenvarjon alle, mutta se irrottautui siitä vuonna 2015 raivatakseen oman tiensä kohti täysimittaista luksusautomerkkiä. Onko Citroen DS9 siis hyvä auto?

DS9 on sinänsä todella hyvä auto, mutta sitä ympäröi vakiintunut keskikokoisten luksusautojen tarjonta, kuten BMW 5-sarja, Audi A6, Volvo S90 ja Mercedes Benz E-Luokka. Näiden merkkien kilpaileminen on vaikea tehtävä, ja se on tärkein syy siihen, miksi DS9:n on tehtävä tuplasti enemmän töitä saavuttaakseen samantasoisen suosion.

Oli miten oli, tarjolla olevat moottorit ovat tehokkaita, tehokkaita ja suhteellisen kehittyneitä. Muotoilu on joidenkin mielestä upea, mutta toisten mielestä liian tyylitelty. Sisätilat on sisustettu mukavasti laadukkailla materiaaleilla, mutta infotainment-järjestelmä on kaukana saksalaisista kilpailijoistaan. Ajokokemus on todella hyvä, sillä DS9 on todella mukava auto.

Luotettavuuden osalta on vielä liian aikaista sanoa, miten hyvin DS9 pärjää, mutta tällä hetkellä se näyttää kärsivän tietyistä infotainment-järjestelmän ongelmista. DS9:n hinta on yhtä korkea kuin sen saksalaisten kilpailijoiden, mikä on monelle kova pala. Käytännöllisyys sen sijaan on todella hyvä, koska autossa on runsaasti tilaa.

DS9 – Voimanlähde

DS9:n lähtötason bensiinimoottori on 1,6-litrainen rivinelosylinterinen nelisylinterinen moottori, joka on yhdistetty sähkömoottoriin, joka tuottaa 225 hv:n ja 265 hv:n vääntömomentin yhteistehon. Seuraavassa mallissa käytetään samaa kokoonpanoa, mutta teho nostetaan 250 hv:hen vääntömomentin pysyessä samana. Huippumalli käyttää myös samaa kokoonpanoa, mutta teho on nostettu 360 hv:hen ja vääntömomentti 383 lb-ft:iin.

  Onko Citroën C4 Cactus hyvä auto?

Näyttää siltä, että nämä kolme ovat tällä hetkellä ainoat saatavilla olevat voimansiirrot, eikä dieseliä näy missään. Kaikki kolme ovat todella tehokkaita riippumatta siitä, missä autolla ajetaan. Alkutason auto ja keskitason auto ovat etuvetoisia, kun taas 360 hv:n malli on AWD. Kaikissa kolmessa on myös 8-vaihteinen automaattivaihteisto vakiona.

Kaiken kaikkiaan DS9:n voimansiirto on kelpo, sillä se tarjoaa paljon tehoa ja vääntöä, mutta onnistuu samalla pysymään tehokkaana. Jotkut asiakkaat eivät voi kuvitella keskikokoisen luksussedanin olevan ilman 6-sylinteristä moottoria, ja nämä asiakkaat valitsevat yleensä saksalaiset luksusautot.

DS9 – Muotoilu ja alusta

DS9:n ulkoinen muotoilukieli on vahvasti tulevaisuudesta inspiroitunut, mikä näkyy heti, kun DS9:n näkee silmiinsä. Siinä on paljon teräviä rypytyksiä ja mahdollisesti jopa ylityylisiä osia, jotka tekevät autosta todella modernin tuntuisen ja näköisen. DS9:n sisätilat ovat todella tyylikkäät ja myös erittäin hyvin varustellut, koska niissä on paljon laadukkaita materiaaleja.

DS9:n alustan ja jousituksen viritys on räätälöity mukavuutta ajatellen. DS9 saa kuitenkin myös suorituskykyisen linjan, joka tekee autosta jossain määrin ketterän. Se ei ole BMW 5-sarja, mutta se on varmasti hauskempi ajaa kuin jotkut muut saksalaiset luksusautot.

DS9 – Luotettavuus ja yleisiä ongelmia

Luotettavuuden osalta emme voi sanoa varmasti, miten hyvin DS9 pärjää, koska sitä on vielä aivan liian aikaista arvioida. Auto on vasta lähdössä liikkeelle, ja kun se on saavuttanut huomattavan määrän asiakkaita, voimme sanoa, onko se todella luotettava vai ei. Erilaiset autoa koeajaneet autotoimittajat ovat kuitenkin jo maininneet joitakin ongelmia.

  Citroën C6:n yleiset ongelmat

Ensinnäkin infotainment-järjestelmä ei ole saksalaisten kilpailijoidensa tasolla, ja se voi joskus häiriintyä tai sammuttaa itsensä. Onneksi nämä ongelmat todennäköisesti korjataan ohjelmistopäivityksellä. Jotkut toimittajat kritisoivat autoa kyseenalaisesta laadunvalvonnasta, mutta se ei näytä olevan ongelma sinänsä.

DS9 – Arvo ja käytännöllisyys

DS9 on hinnoiteltu lähes identtisesti tärkeimpien saksalaisten kilpailijoidensa kanssa, mikä on kova pala niille, jotka ovat tottuneet ostamaan autoja vakiintuneilta luksusmerkeiltä. DS9 on tämän merkin ensimmäinen todellinen luksusluokan sedan, ja se, että se jakaa alustansa Peugeot 508:n ( ei-luksusluokan auto) kanssa, tekee DS9:n myymisestä paljon vaikeampaa.

Käytännöllisyys sen sijaan on todella hyvä, sillä DS9:ssä on runsaasti sisätilaa ja tavaratilaa on lähes riittävästi. Näkyvyys voisi olla parempi, mutta kaiken kaikkiaan DS9:n käytännöllisyys on yhtä hyvä kuin sen saksalaisissa ja ruotsalaisissa kilpailijoissa.

UKK-osio

Pystyykö DS9 kilpailemaan BMW 5-sarjan, Audi A6:n ja Mercedeksen E-luokan kanssa?

Riippuu siitä, miten sitä katsoo. Jos olet uskollinen saksalaisille vakiintuneille luksusmerkeille, et näe DS9:ää todellisena kilpailijana, vaikka se onkin sitä useimmilla osa-alueilla. Suurin ero näiden kolmen auton ja DS9:n välillä on se, että näillä kolmella autolla on pitkä perinne olla lähes kaikkien keskikokoisten luksusautojen ostajien suosikkiauto.

Näin vakiintuneeseen ryhmään pääseminen ei ole helppo tehtävä, varsinkaan merkille, joka oli aiemmin säästöautomerkkien sateenvarjon alla.

  Citroën DS7 Crossback yleiset ongelmat

Onko DS9 hyvä ostos?

DS9 voi olla hyvä ostos, jos sait hyvän tarjouksen ja jos pidät autosta sellaisena kuin se on. Emme kuitenkaan ole tietoisia siitä, kuinka pahasti DS9:n arvo laskee, joten vuoden tai kahden odottaminen ennen kuin vetää liipaisimesta on todella hyvä idea.

Onko DS todellinen luksusmerkki?

Jotta voimme vastata tähän kysymykseen oikein, meidän on ensin määriteltävä, mitä luksusauto edes on. Luksusauto on halutun ja vakiintuneen tuotemerkin valmistama, se on auto, joka sopii ylelliseen elämäntyyliin, koska se ylittää useimmat odotukset ja koska se pystyy tekemään monia asioita todella hyvin tinkimättä juuri mistään.

DS ei ole vielä vakiintunut tuotemerkki, mutta DS pyrkii kovasti muuttamaan sitä. Kukaan ei voi kiistää, etteikö DS nimittäisi autojaan todella hyvin, sillä lähes kaikissa autoissa on uusinta ja parasta teknologiaa, hämmästyttäviä rakennusmateriaaleja ja vahvoja moottoreita. Sellaisenaan DS on varmasti luksusmerkki, joka on syntymässä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z