Onko Porsche superauto

Superauto on melko väljästi määritelty katu-oikeutettu ylellinen urheiluauto. Supercar tunnetaan myös nimellä eksoottinen, ja se on yleensä harvinainen, muotoilultaan silmiinpistävä ja suorituskykyä silmällä pitäen rakennettu. Jotkut Porschet ovatkin superautoja.

Mutta eivät kuitenkaan kaikki. Porsche Cayenne on ylellinen urheilumaasturi, ja vaikka Cayenne on varmasti nopea, se ei ole superauto, ei läheskään. Sama pätee Macaniin, Taycaniin ja Panameraan.

Porsche 911 -mallit ovat muotoilullisesti hieman konservatiivisempia verrattuna McLareniin, Ferrariin tai Lamborghiniin. Mutta ne ovat yhtä nopeita, joskus jopa tarkoituksenmukaisempia ja melko harvinaisia. Joitakin 911-malleja voidaan siis pitää superautoina.

Boxster/Cayman-alusta on Porsche-urheiluautojen ehdoton alusta, mutta se ei ole tarpeeksi eksoottinen, jotta sitä voitaisiin pitää superautona. Spektrin vastakkaisella puolella Porsche 918 tai Carrera GT ovat läpikotaisin superautoja.

Porsche 911

Ikoninen 911:n siluetti on erehtymätön, ja niin on myös olennainen resepti. 911 ei ole muuttunut kovinkaan dramaattisesti viime vuosikymmeninä, mutta käsitys 911:stä on varmasti muuttunut. Kauas ovat ne ajat, jolloin RUF:n piti olla mukana, jotta Porsche olisi nopea, nykyään jopa perustason 911 on nopea.

Ja nopeus on superauton olennainen ominaisuus. Ja jotkut 911-mallit pystyvät nopeuteen 200 mph ja nopeuteen 0-100 mph 2,5 sekunnissa. On siis vaikea sanoa, että 911 ei olisi superauto, vaikka 911:ssä on huolettomat jatkuvat käynnistysohjaukset ilman mitään ongelmia, jotkut väittävät silti 911:n superautoilua.

  Paras kattoteline Porsche Cayennelle

911 GT -tuotemallisto eli GT3-, GT3RS-, GT2- ja GT2RS-mallit ovat äärimmäisen tarkoituksenmukaisia. Niissä on kevyt alusta, imumoottori, vaikuttava downforce-luku ja ne pitävät jatkuvasti maailmanennätyksiä monilla eri kilparadoilla ympäri maailmaa.

Harvinaisuuden osalta kaikki 911-mallit eivät ole rajoitettuja, mutta rajoitettujen mallien kysyntä on valtava. Vain muutama 911-malli on todellakin rajoitettu tuotannossa, ja nämä rajoitukset näkyvät hintalapussa.

Porsche Macan/Cayenne

Porsche Macan/Cayenne -katumaasturimallit eivät ole superautoja. Maasturista tuskin koskaan tulee superautoa, koska maasturit ovat tarkoituksenmukaisia, mutta eivät suoranaisesti rata-/katusuorituskykyä varten.

Ne ovat liian painavia, liian isoja ja liian epätasapainoisia tarjotakseen 911:ään verrattavaa suorituskykyä. Tämä on luontainen tosiasia, joka liittyy kaikkiin markkinoilla oleviin maastureihin, jopa Lamborghini Urusin kaltaisiin äärimmäisiin malleihin.

Vaikka 670 hv:n Cayennen saa suoraan tehtaalta, vaikuttavissa teholuvuissa on järkeä vain suoralla linjalla. Sekä Cayenne- että Macan-mallit ovat kaukana eksoottisista malleista, jopa huippumallien turbomallit ovat melko samanlaisia kuin tavallisemmat mallit, ja vain harrastaja voi erottaa ne toisistaan.

Ja lopuksi, ne eivät ole harvinaisia eivätkä rajoitettuja. Porsche myy niitä kymmeniä tuhansia vuodessa, ja jokainen, joka haluaa sellaisen, voi vain mennä jälleenmyyjälle ja ostaa sellaisen. Tämä on osittain syy siihen, miksi Cayenne/Macan-maasturin arvo laskee niin paljon enemmän kuin 911-mallin.

Porsche 918/Carrera GT

Porsche Carrera GT on Porschen vuosina 2004-2007 valmistama kaksipaikkainen superauto. Carrera GT:ssä on kilpa-autosta peräisin oleva mini-asennettu V10-suorakaasuinen moottori, kevyt kori ja se myös näyttää todelliselta täysiveriseltä superautolta.

  Onko Porsche Boxsterissa kovakatto?

Carrera GT:stä on hitaasti mutta varmasti tulossa autoteollisuuden ikoni, ja Carrera GT -mallien arvot venyvät helposti miljoonan dollarin alueelle. Carrera GT on läpikotaisin superauto, ja tuskin kukaan ajattelee toisin.

Porsche 918 Spyder on myös kaksipaikkainen Porsche-superauto, mutta 918 on jokseenkin moderni versio Carrera GT:stä. 918 tarjoaa hybridivoimansiirron, liukkaan korin ja kasan kilpa-autoilusta peräisin olevia komponentteja.

Porsche myi vain 918 Porsche 918:aa, ja kun 918 esiteltiin, se oli maailman kyvykkäin rata-auto. Vain McLaren P1 ja Ferrari LaFerrari pystyivät koskaan vertaamaan sitä. Ja keskimääräisen 918 Spyderin nykyinen arvo on myös helposti yli miljoona dollaria.

FAQ-osio

Mitä eroa on superautolla ja hyperautolla?

Pari vuotta sitten termi ”hyperauto” alkoi saada jalansijaa superautoharrastajien keskuudessa. Vaikka termillä ei ole tiukkaa määritelmää, hyperauto-sanan merkityksen selkeä hahmottaminen on nyt melko ymmärrettävää.

Hyperauto on superauto, jolla on korkeimmat suorituskykyominaisuudet. Yleensä Bugattin tai Koenigseggin rakentama hyperauto maksaa reilusti yli miljoona dollaria, sitä valmistetaan äärimmäisen rajoitetusti ja se on uskomattoman haluttu.

Mikä ero on urheiluauton ja superauton välillä?

Urheiluauto on yleensä melko pienikokoinen, 2-paikkainen, ketterä auto, joka on suunniteltu nopeaan reagointiin ja mahdollisimman suureen palautteeseen kuljettajalle. Urheiluautot ovat nopeita, mutta ne eivät ole nopeita, kuten useimmat superautot ovat. Porsche Cayman/Boxster on ehdottomasti urheiluauto, ja kaikki Cayman/Boxster-alustan ominaisuudet ovat urheiluauton kannalta olennaisia.

  Onko Porsche hyvä lumessa?

Erona on se, että urheiluauto ei yleensä ole rajoitettu eikä yhtä nopea kuin superauto. Urheiluauto on yleensä myös hieman edullisempi ja vähemmän eksoottinen. Kyse on suorituskyvystä, urheiluauto on vähiten suorituskykyinen, sen jälkeen tulee superauto ja sen päälle hyperauto.

Mitkä ovat superauton haitat?

Superautot ovat uskomattomia. Niitä rakastavat yhtä lailla lapset kuin rikkaat aikuisetkin, niitä on uskomattoman hauska ajaa, ne näyttävät uskomattomilta ja ne kuulostavat uskomattomilta. Mutta kaikki ei kuitenkaan ole pelkkää auringonpaistetta, kun kyse on superautoista, sillä niiden ostaminen, ylläpito ja vakuuttaminen on kallista.

Lisäksi ne eivät ole yhtä käytännöllisiä eivätkä tehokkaita pidemmillä matkoilla. Superautot ovat joskus myös hieman liian äänekkäitä ja vastenmielisiä, eivätkä kaikki pidä superautoja siisteinä. Jotkut saattavat jopa väittää, että superautot ovat tarpeettomia ja että ne on tehty ääliöille, mutta kukaan ei voi kiistää ajokokemusta ja jännitystä, jota tällaisen erikoislaatuisen autoteollisuuden taidonnäytteen omistaminen aiheuttaa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z