Onko BMW M1 superauto?

BMW M1 oli varmasti superauto, sillä sen huippunopeus oli 165 kilometriä tunnissa.

BMW M1 oli todellinen superauto, joka valmistettiin vuonna 1978. Autossa oli BMW:n valmistama 3,5-litrainen rivikuutosmoottori, joka tunnettiin nimellä BMW M88/1. BMW valmisti M1-autoa vain 453 kappaletta ja myi 399 kappaletta yleisölle. Auto oli mukana monissa moottoriurheilukilpailuissa, kuten Le Mansissa, Saksan autourheilun mestaruuskilpailuissa ja amerikkalaisessa IMSA GTO -mestaruuskilpailussa.

BMW M1

BMW M1 on vuonna 1978 esitelty keskimoottorinen superauto. Se oli aikansa nopein auto, ja se pohjusti tietä monille muille nopeimmille autoille. Tämä oli myös BMW:n ensimmäinen M-sarja, joka on edelleen yksi BMW:n nopeimmista sarjoista, ja nämä ovat myös yksi maailman nopeimmista autoista.
M1:ssä oli 3,5-litrainen 6-sylinterinen rivimoottori, joka tuotti 277 hevosvoimaa, ja sen huippunopeus oli 165 kilometriä tunnissa. Auto oli aikansa insinööritaitoa, ja tämä on edelleen yksi tämän liigan legendoista. Tämä esiteltiin 70-luvulla, mutta vieläkin tätä autoa pidetään esikuvana.

Kehitys

Auton suunnitteli Giorgio Giugiaro, ja se oli BMW:n, Lamborghinin ja Italengineeringin yhteistyöhanke. BMW luovutti M1:n projektin ensin Lamborghinille. BMW halusi kilpailla moottoriurheilussa, ja siksi se luovutti sen italialaiselle yritykselle.
Lamborghini vetäytyi kuitenkin taloudellisista ongelmista johtuen sopimuksesta, ja BMW jatkoi työtä auton parissa. Tällöin he pyysivät apua Lamborghinin entisen insinöörin yritykseltä, Italengineeringiltä. He saivat auton tuotannon valmiiksi, ja se oli BMW:n kaikkien aikojen ensimmäinen keskimoottoriauto.
Auton lasikuitukorin valmisti italialainen Italina Resina -yritys. Italdesign viimeisteli koko auton korin sisätiloineen. BMW oli valmistanut omat käsintehdyt moottorit, ja ne asennettiin autoon Münchenissä. Siksi tätä autoa valmistettiin vain 453 kappaletta.

  Parhaat BMW Hybridiautot

Suorituskyky

M1:ssä oli BMW:n käsintehty 3 453 kuutiosenttimetrin 6-sylinterinen rivimoottori, joka tunnettiin nimellä M88/1, ja sen oli kehittänyt Paul Rosche. Tämä huipputehokas moottori antoi sille huippunopeuden 165 mph, vääntömomentin 330 N⋅m, ja se tuotti 273 hv 6 500 rpm:ssä. Siinä oli 5-vaihteinen manuaalivaihteisto, jonka valmisti ZF Friedrichshafen.
Autolla oli muitakin spesifikaatioita:

  • Kaksoistärykeakselijousitusjärjestelmä
  • Tuuletetut jarrut
  • Säädettävät kierrejouset
  • 7×16-tuumaiset etu- ja 8×16-tuumaiset takavanteet.
  • Avustamaton hammastanko-ohjaus.

Sisustus

Auton sisätilat olivat yhtä ylelliset kuin sen suorituskyky. BMW valmisti tuolloin vain vasemmanpuoleisia autoja. Sisätiloissa oli tasapainoisesti nahkaa ja kangasta, joita käytettiin eri paikoissa, kuten istuimissa tai kojelaudassa. Autossa oli myös ilmastointi, stereot ja sähkötoimiset ikkunat.

Moottoriurheilu-ura

BMW loi oman kilpa-autokilpailun, joka tunnettiin nimellä BMW M1 Procar Championship. Tämän kilpailun formaatti oli se, että jokainen kuljettaja käytti samaa M1-autoa, mutta erilaisin muutoksin. Tämän kilpailun ensimmäisen version voitti Niki Lauda, ja viimeinen turnaus järjestettiin vuonna 1981.
Vuosina 1981-1986 M1 oli mukana myös Le Mansin 24 tunnin kilpailussa. Se oli mukana myös monissa muissa kilpailuissa, kuten Rallye de La Baule, Rallye de Lorraine ja Rally d’Antibes. Menestyksekkäin se oli vuonna 1984, jolloin se voitti kaksi peräkkäistä kilpailua Rallye de La Baulessa ja Rallye de Lorrainen rallissa.

  Paras öljy vuodelle 2006 BMW 325i

Lopettaminen

Valmistettuaan 453 kappaletta auto lopetettiin vuonna 1981. Autoa vaivasi niin monta ongelmaa jo sen tuotannon alusta lähtien. Myös kilpasarja, Procar, lopetettiin jonkin ajan kuluttua, koska kilpailijat raportoivat ongelmista moottorin kanssa.
Tämä oli niin upeasti tehty supernopea auto, ja siitä oli hyötyä jopa päivittäisessä käytössä. Auton valmistus lopetettiin monista syistä. Autoa ei myyty niin paljon kuin BMW odotti. Auton alkuperäiset valmistajat, Lamborghini, ajautuivat konkurssiin, ja sen oma kilpasarja, Procar, lopetettiin. Tämä oli surullinen loppu niin innovatiiviselle superautolle tuohon aikaan.

Johtopäätös

BMW M1 oli todellakin superauto. Auto voitti useita kilpailuja. M1:llä oli myös oma kilpailunsa. Sitä pidettiin yhtenä aikansa nopeimmista autoista, ja se on edelleen erittäin nopea. Italialainen muotoilu ja saksalainen moottori muodostivat loistavan kombon superautoksi.

FAQ

Mitä ovat superautot?

Superautot ovat autoja, jotka ovat nopeampia ja jopa ylellisempiä kuin urheiluautot. Ne ovat periaatteessa suorituskykyisiä, ylellisiä versioita urheiluautoista. On olemassa vielä nopeampia autoja kuin superautot, ja ne ovat hyperautoja. Monet kutsuvat superautoja myös autoiksi, joissa on keskimoottoriset järjestelyt.
Nämä autot ovat supernopeita, ja jotkin superautot eivät ole edes katuoikeudellisia. Nämä autot ovat myös erittäin kalliita, eivätkä kaikki pysty käsittelemään näitä nopeita autoja. Superautoja on vielä vaikeampi ostaa, koska niitä valmistetaan hyvin pieni määrä.

  Kumpi neliveto on parempi - BMW vai Mercedes-Benz?

Mitä superautoja on saatavilla vuonna 2021?

Superautot ovat petoautoja, jotka ovat vielä nopeampia kuin muut urheiluautot. Nämä autot ovat poikkeuksellisen kalliita ostaa ja vielä vaikeampi hallita ajoneuvoa. On olemassa joitakin superautoja, joita voit ostaa kuten esim:

  • McLaren 720S
  • Ferrari F8 Tributo
  • Lamborghini Aventador SVJ
  • Audi R8
  • Corvette C8
  • Aston Martin DBS Superleggera
  • Porsche 911 Turbo

Ovatko urheiluautot yhtä kuin superautot?

Urheiluautot ovat vain suorituskykyisiä versioita tavallisista luksusautoista. Näillä autoilla voi ajaa nopeammin kuin tavallisilla versioilla, ja niillä on myös parempi tienpito ja vetokyky jne. Urheiluautot on periaatteessa rakennettu nauttimaan ajamisesta ja pitämään ylimääräistä hauskaa.
Superautot eivät kuitenkaan ole mikään vitsi. Niitä valmistetaan kilpailemaan kilpailuissa, ja ne voivat tuottaa jopa yli 500 hevosvoimaa. Ne ovat myös erittäin kalliita verrattuna urheiluautoihin, ja niiden moottorit ovat useimmiten keskimmäisiä. Lisäksi ne voivat ajaa niinkin nopeasti kuin 0-100 vain alle 4 sekunnissa. Superautot ovat enemmänkin urheiluautojen vielä suorituskykyisempiä versioita.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z