Onko Renault Clio hyvä auto?

Renault Clio

Renault Clio on pieni perheperheen viistoperä, joka tuli markkinoille vuonna 1990 ja on sittemmin tuottanut viisi eri sukupolvea. Lähes kaikki Clion sukupolvet ovat edelleen nähtävissä Euroopan teillä, mikä herättää kysymyksen, onko Renault Clio hyvä auto?

Renault Clio on yksi parhaista autoista, joita Renault tällä hetkellä valmistaa, sillä se on suhteellisen edullinen ostaa, edullinen pitää käynnissä, tilava, hyvännäköinen ja hyvin varustettu. Siksi sitä ei voi kutsua muuksi kuin hyväksi autoksi, mikä on järkevää, koska Renault on aina halunnut tehdä Euroopan markkinoiden taloudellisesti parhaita autoja.

Renault Cliossa on laaja valikoima diesel- ja bensiinimoottoreita, jotka kaikki ovat melko rauhallisia ja hienostuneita. Ulkomuotoilu on todella sopusuhtainen ja tyylikäs, kun taas sisätilat eivät ole yhtä jännittävät. Luotettavuus voisi olla parempi, mutta Clio onnistui parantamaan yleistä luotettavuuttaan vuosien varrella.

Hinnoittelu on todella hyvä, ja se on yksi tärkeimmistä syistä Clion menestykseen. Käytännöllisyys on samaa tasoa kuin mitä voi odottaa muilta tämän segmentin autoista, sillä tilaa on riittävästi neljälle ja tavaratila on kohtuullisen kokoinen.

Tutustu syvällisemmin Renault Clion ongelmiin täällä.

Voimansiirto

Renault Cliossa on valittavana neljä bensiinimoottoria. Pienin niistä on 1,0 litran 3-sylinterinen rivimoottori, jossa on joko 91 tai 100 hevosvoimaa. Seuraavana on 1,4 litran rivi-nelisylinterinen nelisylinterinen, jossa on 130 hv. Clioon saa myös 1,6 litran rivi-nelisylinterisen hybridimoottorin, jonka kokonaisteho on 150 hv.

  Renault Clio - yleiset ongelmat

Dieselmoottorivalikoimasta löytyy tällä hetkellä vain 1,5 litran 4-sylinterinen 85 hv, kun taas Clio on saatavana myös erityisellä Bi-Fuel-voimansiirtokokoonpanolla, joka tuottaa 100 hv. Kaikkiin näihin yhdistetään joko 5-vaihteinen manuaalivaihteisto tai 6-vaihteinen automaattivaihteisto, ja voima lähetetään aina vain etupyörille.

Polttoainetehokkuus on noin 45MPG bensiinivaihtoehdoissa, noin 60MPG hybridissä ja 65MPG dieselvaihtoehdossa. Bi-Fuel-erikoismallilla päästään noin 41MPG:hen, ja se voi käyttää joko nestekaasua tai bensiiniä. Kaiken kaikkiaan Clion kaikki voimansiirtovaihtoehdot ovat tehokkaita ja hienostuneita, mutta ne voisivat tarvita hieman enemmän tehoa.

Muotoilu ja ajokokemus

Clion ulkoasua hallitsevat suuret LED-ajovalot ja takavalot, kun taas etusäleikköä hallitsee suuri Renault-tunnus, joka istuu ylpeänä keskellä. Funky-väreillä ja hyvännäköisillä vanteilla Clio voi näyttää todella hyvältä. Sisätilat eivät ole niin erikoiset, sillä ne ovat jo hieman vanhahtavat ja ne pitäisi vaihtaa vuoden tai kahden kuluessa.

Ajokokemus on melko rauhallinen, kuten tällaiselta autolta voi odottaa. Clio on saatavana myös erityisenä RS-varustuksena, joka tekee autosta paljon dynaamisemman ja hauskempaa ajettavaa. Kaiken kaikkiaan kyseessä on mukava perheen jokapäiväinen kuljettaja, jonka pitäisi tyydyttää tarpeesi ilman liiallista innostusta.

Luotettavuus ja yleiset ongelmat

Luotettavuuden osalta uusi Renault Clio onnistuu säilyttämään melko hyvät näkymät, mikä ei pätenyt kaikkiin aiempiin sukupolviin. Cliolla on ollut vuosien varrella oma osansa ongelmista, ja nyt se on paljon parempi kuin ennen.

  Yleisiä ongelmia Renault Kadjarissa

Yleisimpiä Renault Clion ongelmia ovat viallinen elektroniikka, ongelmat sytytyskelojen kanssa, vaihteisto-ongelmat, reagoimattomat jarrut ja ongelmat ohjaustehostimen kanssa. Clion ideana on, että se on huollettava ja siitä on huolehdittava asianmukaisesti, jos haluat sen kestävän kohtuullisen pitkään ilman vikoja.

Hinnoittelu ja käytännöllisyys

Renault Clion hinta vaihtelee Isossa-Britanniassa 18 995 ja 23 995 punnan välillä, kun taas Euroopassa hinnat alkavat halvimmillaan noin 15 000 eurosta. Kaiken kaikkiaan Clio on todella yleinen auto, mikä tarkoittaa, että se myy todella hyvin. Sen tiedetään kuitenkin myös menettävän valtavasti arvoa 3-5 vuoden aikana, jolloin Cliosta tulee todella houkutteleva tarjous.

Käytännöllisyys on samaa luokkaa kuin muussa segmentissä, mikä tarkoittaa, että Cliossa voi istua jopa neljä ihmistä ilman suurempia ongelmia. Tavaratila on suuri ja riittää viikonloppureissulle, ja yleinen näkyvyys on hyvä. Sisätiloissa on paljon lokeroita ja perheystävällisiä ominaisuuksia, jotka nostavat käytännön kokemusta entisestään.

UKK-osio

Onko Renault Clio turvallinen?

Käytännössä kaikki uudemmat Renault-autot ovat viiden tähden turvallisuusluokituksella varustettuja autoja, eikä Renault Clio ole poikkeus. Aikuisten matkustajansuojan 96 %:n pistemäärällä Clio on itse asiassa segmentin kärkipäässä ja asettaa vertailukohdan monille seuraaville autoille. Myös lasten matkustajansuoja 89 % on todella hyvä, varsinkin kun kyseessä on kompakti viistoperä.

Clio jää hieman vajaaksi, koska siinä ei ole kaikkia nykyaikaisia aktiivisia turvavarusteita, jotka ovat nykyään vakiovarusteena koko alalla. Tämä on järkevää, sillä Clion tämä sukupolvi on ollut markkinoilla jo jonkin aikaa, ja se on pian korvautumassa.

  Renault Koleos - yleiset ongelmat

Mitkä autot kilpailevat Renault Clion kanssa?

Renault Clio kohtaa kovaa kilpailua, sillä Eurooppa on täynnä viistoperäisiä autoja. Näitä ovat esimerkiksi Kia Rio, Citroen C3, Peugeot 208, Honda Jazz (Fit), Mazda 2, Opel Corsa, Hyundai i20, VW Polo, Ford Fiesta, Skoda Fabia ja Seat Ibiza.

Näin monista kilpailijoista Clion on erotuttava, ja se tekee sen lähinnä ulkonäöllään ja jännittävän Clio RS -mallinsa ansiosta.

Onko Renault Clio sähkökäyttöinen?

Tällä hetkellä Clioa ei tarjota sähköautona eikä sitä ole koskaan tarjottu sähköautona. Lähimpänä EV:tä on edellä mainittu hybridi, jota voi ajaa lyhyemmillä matkoilla pelkällä sähköllä. Clio saa kuitenkin todennäköisesti täysimittaisen EV-mallin, kun seuraava sukupolvi saapuu nurkan taakse.

Vaikka jotkut ovat sanoneet, että Clio lakkautetaan, näyttää siltä, että näin ei ole vielä tapahtumassa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z