Renault Koleos – yleiset ongelmat

Renault Koleos

Renault Koleos on kompakti perhemaasturi, joka esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuonna 2007. Sen jälkeen se on saanut päivityksen vuonna 2011, kun taas Koleosin 2. sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2016. Koleos on yksi mielenkiintoisimmista Renaultin valmistamista katumaastureista, sillä se käyttää samaa Renault Samsungin QM5-alustaa, joka on jaettu myös verrattain isomman Nissan X-Trailin kanssa.

Tässä artikkelissa käymme läpi kaikki Renault Koleosin yleiset ongelmat, joihin kuuluu myös se, että kerromme, mikä on vialla ja kuinka vakava se on. Aloitamme ensin jousitusongelmista, jotka olivat myös syy siihen, että Renault kutsui Koleosin takaisin vuonna 2013. Muita ongelmia ovat muun muassa ongelmat auton sähkölaitteissa, käsijarrussa, auton pysähtyminen ja ongelmat ovien lukkojen kanssa.

Kaiken kaikkiaan Koleos vaikuttaa melko luotettavalta autolta, ainakin 2. sukupolven mallin osalta. Jos teet kaiken tarpeellisen ja et osta huonokuntoista 2. käden mallia, jossa on paljon kilometrejä kellossa, voit nauttia siitä todella pitkään.

On myös tärkeää todeta, että Koleos ei ollut kovin suosittu silloin, kun se tuli markkinoille, mutta viime vuosina myynti näyttää parantuneen, erityisesti Etelä-Korean markkinoilla.

Jousitusongelmat

Vuoden 2011 Renault Koleos kärsi vakavasta ongelmasta, jossa etuosan alempi jousitusvarsi oli altis katkeamaan. Tämä oli erityisen riskialtista jarrutettaessa, jolloin varsi saattoi katketa ja siten vangita pyörän pyöräkoteloihin ja aiheuttaa onnettomuuden.

  Onko olemassa 7-paikkainen Renault?

Renault kutsui takaisin joukon vuoden 2011 Koleos-malleja vuonna 2013, ja ongelma näyttää olevan korjattu siitä lähtien. Joka tapauksessa, jos olet ostamassa vuoden 2011 Koleosia, on tärkeää soittaa jälleenmyyjälle ja kysyä, onko auto ollut mukana tässä takaisinkutsussa.

Sähköongelmat

Nykyaikaisista autoista on tullut valtavan monimutkaisia, minkä vuoksi ne voivat usein kärsiä monenlaisista sähköongelmista. Muutamat omistajat ovat raportoineet ongelmista, joissa kolmas jarruvalo joko syttyy, kun sitä ei tarvita, tai jää palamaan, vaikka auto pysäköidään. Ongelmana näyttää olevan myös 4WD-tietokoneen toimintahäiriö, joka aiheuttaa vakavia vaurioita 4WD-järjestelmälle.
Muita sähkövikoja ovat muun muassa mahdollinen akun purkautuminen, joka voi johtaa akun ennenaikaiseen kuolemaan. Viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä muutamat omistajat valittivat, että ilmastointilaite ei pysty jäähdyttämään matkustamoa jatkuvasti, mikä johtuu yleensä lauhduttimen viasta.

Käsijarruongelmat

Myös sähköinen käsijarru oli keskustelunaiheena muutamissa Koleosta käsittelevissä foorumiketjuissa. Eräs omistaja valitti, että hän ei saanut käsijarrua vapautettua auton sisällä olevalla painikkeella, kun taas toiset valittivat myös siitä, että seisontavalo joko ei toimi tai ei suostu sammumaan, vaikka auto ei olisi pysäköitynä.

Kyseessä on yleensä käsijarrujärjestelmän sisäinen elektroninen vika, eikä ole aivan selvää, mikä sen aiheuttaa.

Auton pysähtyminen

Renault Koleos -dieselmallien on myös havaittu pysähtyvän heti käynnistyksen jälkeen, ja syy näyttää liittyvän polttoainesäiliöön. Jotkut ovat sanoneet, että polttoaineletkut voivat vuotaa, jolloin polttoaineen virtaus katkeaa, moottori menettää polttoainetta ja sammuu lopulta.

  Yleisiä ongelmia Renault Capturissa

Järjestelmään pääsee todennäköisesti jostain ilmaa, mikä tarkoittaa, että sinun on tehtävä ilma- ja painetesti järjestelmään vuodon löytämiseksi ja sen korjaamiseksi.

Ovien lukitusongelmat

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, meidän on keskusteltava myös ovilukkoongelmista. Omistajat valittivat, että autoa ei voi lukita ja avata etänä auton avaimella. Tämä johtuu yleensä viallisesta avaimenperästä, tyhjentyneestä avaimenperän akusta tai ongelmasta ovilukon toimilaitteissa, jotka on tutkittava, jos uusi avaimenperän akku ei ratkaise ongelmaa.

Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on purettava Koleosin oviverhoilu ja etsittävä, onko toimilaitteessa juuttumia. Jos toimilaite on todellakin syyllinen, sinun on vaihdettava se uuteen ja testattava kaikki uudelleen.

FAQ-osio

Pitäisikö minun ostaa Renault Koleos?

Jos haluat tilavan, mutta kohtuullisen kompaktin crossover-maasturin, Renault Koleos on todella hyvä valinta. Se ei ehkä ole kaikkein ylellisin katumaasturi, mutta jos hinta on kohdallaan, se voi olla todella hyvä käytetty auto, kuten näissä yleensä on tapana.

Olemme jo sanoneet, että vanhemmat Koleos-mallit eivät ole kovin suosittuja, mikä tarkoittaa, että näiden arvot ovat olleet suhteellisen alhaisia jo vuosia. Tämä on hitaasti muuttumassa, kun crossover-maastureista on tulossa maailman suosituimpia autoja.

Mitkä autot kilpailevat Renault Koleosin kanssa?

Tämä markkinasegmentti on uskomattoman kilpailtu ja täynnä paljon houkuttelevia vaihtoehtoja. Skoda Kodiaqin ja Ford Kugan kaltaiset mallit ovat todella samankaltaisia kuin Koleos, ja niitä verrataan yleensä keskenään. Mazda CX-5 on myös todella samankaltainen hinnaltaan, kooltaan ja moottoreiltaan, mutta se on kaiken kaikkiaan suositumpi malli.

  Onko Renault Kadjar hyvä auto?

Uusi Koleos julkaistaan pian, mikä tarkoittaa, että Koleosista tulee todennäköisesti entistä suositumpi.

Onko Renault Koleos AWD-maasturi?

Renault Koleos on nelivetoinen auto, mikä tarkoittaa, että se jakaa voiman tasaisesti etu- ja taka-akselin välillä. Neliveto on parempi valinta maastossa liikkumiseen, hinaamiseen ja vetämiseen, mutta se ei ole yhtä tehokas tai yhtä tehokas varmistamaan pitoa tiellä kuin AWD-järjestelmä.

Jos vietät enemmän aikaa maastossa, suosi 4WD-järjestelmää, koska se tarjoaa enemmän tasapainoa maastossa, kun taas AWD-järjestelmä on yleensä parempi päivittäiseen ajamiseen. Koleos on joka tapauksessa lähtökohtaisesti FWD-järjestelmä, mutta voit halutessasi päivittää sen 4WD-järjestelmäksi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z