Ovatko Porsche 996 Turbot luotettavia?

Ovatko Porsche 996 Turbot luotettavia?

Porsche 996 Turbo on 2-paikkainen turboahdettu 6-sarjan urheiluauto, jota valmistettiin vuosina 1997-2006. Porsche 911:n 996-sukupolvi oli lievästi sanottuna kiistanalainen, sillä tässä sukupolvessa käytettiin ensimmäisen kerran vesijäähdytteisiä moottoreita, eikä legendaarista ilmajäähdytteistä 911-moottoria enää ollut.

Moottorimuutoksen lisäksi 996 esitteli myös uuden 911-designin, joka toi 911:n tiukasti 2000-luvulle, mutta jotkut yksityiskohdat, kuten ”paistettu muna” -ajovalot, herättivät melkoisesti keskustelua Porsche-harrastajien keskuudessa.

Nykyään 996-mallit alkavat saada ansaitsemaansa hellyyttä, ja 996 Turbo on varmasti yksi uskomattomimmista malleista koko 996-mallistosta. Ihmiset ovat alkaneet ymmärtää, että 996 oli kaikessa mielessä todellinen 911.

Myös 996-sukupolven luotettavuus oli niin hyvä kuin vain voi olla, sillä 996-sukupolvi, mukaan lukien 996 Turbo, on rakennettu kestämään, eikä luotettavuus- ja luotettavuustekijöistä pitäisi olla suurta huolta 996 911:n kohdalla.

Mezgerin moottori on rakennettu kestämään.

Alkuaikoina vesijäähdytteisen 911:n vastaanotto oli melko kyseenalainen, mutta jonkin ajan kuluttua useimmat harrastajat ymmärsivät, että 996 911 -malleissa olevat Mezger-moottorit olivat suorastaan näyttäviä.

Joitakin Mezgerin moottoreita vaivasi IMS-laakeriviat, mutta 996 Turbossa käytettiin täysin erilaista suunnittelua ja kokoonpanoa, jonka ansiosta IMS-ongelmia ei esiintynyt mainittavasti. 996-mallin moottori oli peräisin vuoden 1998 Le Mansin voittaneesta GT1-kilpa-autosta, ja tämän moottorin suorituskyky on vaikuttava tänäkin päivänä.

3,6 litran 6-kuutosmoottori tarjoaa 420 hv ja 415 lb-ft vääntöä. Tämän moottorin rakenne on myös uskomaton. 996 Turbo -moottori on varustettu kilpa-ajoissa kehitetyllä ja testatulla moottorin kuivasumppuvoitelujärjestelmällä. Tämä järjestelmä on yhdistetty Porsche 959:stä peräisin oleviin sylinteripäihin, mikä tarkoittaa, että moottorissa oli kivenkova lohko.

  Paras pyöräteline Porsche Boxsterille

996 Turbon moottori on yksi kaikkien aikojen luotettavimmista Porsche-moottoreista, ja jotkut verkkojulkaisut ovat myös testanneet 996 Turboa, jonka kellossa on lähes 600 000 kilometriä! Tällainen moottorin luotettavuussuoritus on ennenkuulumatonta superautomaailmassa, ja legendaarinen Hans Mezgerin moottori on yksi suurimmista modernin klassikon moottoreista.

996 Kytkin ja vaihteisto

Myös 996:n vaihteistoa pidetään luotettavana, ja Porsche on yksi koko autoteollisuuden johtavista valmistajista vaihteistojen osalta. Mutta jopa Porschen vaihteistot ovat alttiita satunnaisille vioille.

Suurin osa 996 Turbon vaihteistoon liittyvistä ongelmista johtuu kuljettajan virheistä, jotka johtavat vaihteiston ennenaikaiseen vikaantumiseen. Jokseenkin johdonmukainen ongelma 996 Turbo -malleissa ovat vaihteiston synkronointilaitteet, ja tämä ongelma liittyy useimmiten vaihteiston lisääntyneeseen väärinkäyttöön.

Toinen vaihteistoon liittyvä ongelma 996 Turbossa on vuotava orja-akku. Se on melko yleinen ja edullinen ongelma, mutta se kannattaa korjata mahdollisimman pian. Useimmiten 996 Turbon vaihteisto kestää yhtä kauan kuin moottori, mutta asianmukainen huolto on tarpeen.

On myös yksi muu vaihteistoon liittyvä huolenaihe, joka on syytä pitää mielessä, ja se on vaihteiston voiteluaine. Monet omistajat laiminlyövät vaihdeöljyn vaihtamisen kehotettaessa, ja tämän vuoksi vaihdeöljy menettää viskositeettitasonsa ja menettää kykynsä suojata vaihteita tarkoitetulla tavalla.

Muut kuin voimansiirtoon liittyvät luotettavuusongelmat

Kuten aiemmin mainittiin, 996 Turbo on niin luotettava kuin 911-autot vain voivat olla, mutta mikään auto ei ole immuuni mahdollisille ongelmille. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on aina huollettava 996 Turboa, jotta tämä auto saavuttaisi ne luotettavuuskorkeudet, joihin se kykenee. Jotkin ongelmat saattavat tehdä siitä haastavampaa.

  Onko Porsche Boxster nopea?

996 Turbon jäähdyttimet ja ilmastointilauhdutin on asennettu etuosaan, ne eivät ole kovinkaan hyvin suojattuja ilmavirran lisäämiseksi, mikä tarkoittaa, että ne ovat melko helposti vahingoittuvia, ja ne ovat myös alttiita tukkeutumaan, jos niihin kertyy liikaa tien likaa, lehtiä ja roskia.

Tämä voi myös aiheuttaa ruostumista. Valitettavasti tämä on yleinen ongelma 996-alustassa, mutta jos vaihdat yhden niistä noin muutaman vuoden välein, ei ole mitään syytä huoleen.
996:n sisätilat ovat laadukkaat ja niissä on hienoja materiaaleja, eikä sisätiloissa ole erityisiä suurempia ongelmia.

Takasiiven hydrauliikka saattaa aiheuttaa joitakin ongelmia, mutta niitäkin voidaan lieventää säännöllisellä huollolla. Jotkut omistajat ovat myös raportoineet rätisevästä pakoputkesta, mutta 996 Turboon kannattaa joka tapauksessa asentaa jälkiasenteinen pakoputki, koska vakiovarusteena oleva pakoputki on melko hiljainen.

FAQ

Onko Porsche 996 Turbo kallis huoltaa?

No, useimmat Porschet ovat kalliita ylläpitää, myös 996 Turbo. Tämä on melko odotettua, koska et voi nauttia ylivoimaisesta luotettavuudesta maksamatta tarvittavasta huollosta. Tämä on yleinen tarina monien Porsche-mallien kohdalla.
Jotkut omistajat ja autojulkaisut ovat ilmoittaneet, että hyväkuntoisen 996 Turbon vuotuiset huolto- ja varaosakustannukset ovat noin 6200 dollaria. Nämä luvut saattavat tuntua hieman liioitelluilta, mutta suhteellisen moderni 420 hevosvoiman 2-paikkainen urheiluauto ei ole koskaan halpa ajaa.

  Onko Porsche superauto

Nouseeko 996 Turbon arvo?

Todennäköisemmin kuin ei. On syytä mainita, että 996 Turbon arvo on jo noussut tasaisesti, mutta nousu on ollut melko hidasta viime vuosina. On melko hankalaa ennustaa auton arvoa nykymuuttujien perusteella, koska ne saattavat muuttua muutaman vuoden kuluttua.

996 Turbo näyttää kuitenkin varmasti hyvältä uskomattoman luotettavuutensa ja melko legendaarisen moottorinsa ansiosta. Ulkonäkö on edelleen hieman kiistanalainen, mutta 996 Turbo on alkanut saada ylistystä, jota sen oli aina määrä saada.

Porsche 996 vs. Porsche 997 911 sukupolvet

997 911 on 996-sukupolven seuraaja, ja joidenkin Porsche-harrastajien mukaan 997 päätyi olemaan sitä, mitä 996:n olisi pitänyt olla. Muotoilu oli enemmän Porschea muistuttava, erityisesti 997:n ajovalot, jotka olivat paljon enemmän 911-tunnusta verrattuna 996:n ”paistettu muna” -ajovaloihin.

997 nosti kaikkien vertailukelpoisten mallien tehoja, ja Porsche esitteli vuonna 2008 myös uraauurtavan PDK-vaihteiston, joka on sittemmin määrittänyt 911-malliston. 997 on luultavasti useimmissa tapauksissa parempi auto, mutta jotkut pitävät 996:sta edelleen parempana.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z