Paras auto yöajoon

Yöllä ajaminen voi joskus olla turhauttavaa, varsinkin huonoissa sääolosuhteissa, kuten lumisateessa tai rankkasateessa. Lähes kaikissa uudemmissa autoissa on saatavana ksenon-, LED- tai jopa laservalot joko vakiona tai lisävarusteena.

Ajovalotekniikka on ylivoimaisesti tärkein osa-alue yöajossa. Halogeeniajovalot antavat vain rajallisen määrän valoa, ja ne ovat ylivoimaisesti huonoin saatavilla oleva ajovalovaihtoehto. Ksenon-ajovalot ovat paljon parempia kuin halogeenivalot, mutta ne eivät myöskään ole parhaita.

LED-ajovalojen pitäisi olla vähimmäisstandardi, jos aiot viettää paljon aikaa tiellä iltaisin. Varmista vain, että kyseisessä autossa ei ole vain LED-päiväajovaloja, vaan myös pääajovaloyksikön pitäisi olla LED.

Paras tällä hetkellä saatavilla oleva ajovalotekniikka on laservalot. Ajovalojen lisäksi voit lisätä tietoisuuttasi myös yönäköteknologialla ja häikäisemättömällä taustapeilin pinnoitteella, jonka pitäisi suojata silmiäsi.

Halogeeni-, ksenon-, LED- ja laser-ajovalojen keskeiset erot.

Kuten aiemmin mainittiin, kunnolliset ajovalot ovat olennainen osa yöajoa. Vanhin ajovalotekniikka ja ylivoimaisesti huonoin on halogeeniyksikkö. Halogeeniajovalot kestävät yleensä noin 500-1000 tuntia ennen kuin ne rikkoutuvat. Kun ne rikkoutuvat, ne on helppo ja halpa vaihtaa. Vältä halogeenivaloja, jos vietät huomattavan paljon aikaa pimeässä ajaen.

Ksenon- eli HID-ajovalot (high-intensity discharge) otettiin käyttöön 1990-luvulla ja ne olivat valtava parannus perinteisiin halogeenilamppuihin verrattuna. Keskimääräinen HID-yksikkö tuottaa yli kaksi kertaa enemmän lumenia kuin halogeeniyksikkö, se kuluttaa vähemmän energiaa, mutta se maksaa enemmän kuin halogeenilamppu.

  Parhaat coupet pitkille kuljettajille

LED-ajovalot ovat tällä hetkellä ajovalotekniikan kultainen standardi, sillä ne tuottavat suurimman määrän lumeneita ja pystyvät valaisemaan paljon enemmän tien pintaa kuin HID-yksikkö. Haittapuolena on se, että LEDit ovat yleensä kalliita ja että ne tarvitsevat erityistä jäähdytystä toimiakseen kunnolla.

Laservalot alkavat hiljalleen löytää tiensä BMW:n, Audin ja Mercedeksen valmistamiin kalliimpiin sedaneihin. Laservalot ovat ylivoimaisesti kehittyneimpiä valoa tuottavia yksiköitä, ja ne aktivoidaan useimmiten moottoritienopeuksissa, koska ne voivat loistaa jopa 2000 metrin päähän.

Parhaat autot yöajoon

Mazda 3

Mazda 3 -viistoperä edustaa hämmästyttävää arvoa, koska se tarjoaa 2000-luvun sisä- ja ulkosuunnittelua, LED-ajovalot automaattisella kaukovalojen avustuksella sekä häikäisemättömät taustapeilit ja sivupeilit.

Jos etsit suhteellisen edullista autoa, joka tarjoaa silti paljon nykyaikaista tekniikkaa, Mazda 3 hatchback on loistava valinta. Etenkin, jos otat huomioon, että Mazda 3 tarjoaa myös ylivoimaista luotettavuutta ja huoltokustannuksia.

Mercedes Benz C-luokka

Uusi Mercedes Benz C-luokka tuntuu ja näyttää kompaktimmalta versiolta W223 S-luokasta. Sinänsä uusi C-luokka on saatavana uskomattoman edistyksellisillä LED-/Laser-valoilla, jotka voivat automaattisesti sammuttaa osan valokeilastaan, jotta ne eivät häikäise vastaantulevaa liikennettä.

C-luokka osaa säätää valonsa ympäristön mukaan, ja sinun tarvitsee vain istua siinä. Hämmästyttävien ajovalojen lisäksi uudessa C-luokassa on automaattisesti himmentyvät peilit, jotka pitävät häikäisyn mahdollisimman vähäisenä, ja hämmästyttävä ympäristövalaistus, joka piristää tunnelmaa pitkien yöajojen aikana.

  Minkä värinen istuinsuoja sopii parhaiten valkoiseen autoon?

Audi E-Tron GT

Ei olisi reilua puhua alan huippuluokan ajovalotekniikasta mainitsematta Audia. Audi otti ensimmäisenä merkkinä käyttöön päiväajovalot uraauurtavan Audi R8 -haloauton myötä. Audi oli edelläkävijä myös laserajovaloteknologian osalta Audi R8 LMX:n kanssa.

Audi E-Tron GT on kuitenkin yksi mielenkiintoisimmista sähköautoista, joita rahalla voi tällä hetkellä ostaa, kiitos upean sisä- ja ulkosuunnittelun, joka on paljon parempi kuin mikään Teslan ja Porschen tarjoama. Jos tähän yhdistetään upeat ajovalot ja takavalot, jotka ovat täynnä uusinta teknologiaa, E-Tron GT on loistava valinta.

FAQ-osio

Miten minun pitäisi ajaa yöllä?

Yöajossa on pari asiaa, jotka sinun on hyvä pitää mielessä. Ensinnäkin, jos et ole aidatulla alueella, sinun tulisi ajaa hitaasti, jos sinulla ei ole asianmukaista ajovalotekniikkaa. Yksi kehittyneen valotekniikan tärkeimmistä puolista on kyky ilmoittaa mahdollisista vaaroista etukäteen.

Näiden lisäksi sinun tulisi myös hidastaa vauhtia lähestyessäsi mutkia, sillä koskaan ei voi tietää, mitä mutkan toisessa päässä saattaa tapahtua. Vältä katsomasta suoraan muiden ajovaloihin ja varmista, ettet häikäise muita kuljettajia, jos et omista automaattisia ajovaloja. Varo sammuneita ajovaloja ja pidä tuulilasi puhtaana.

Voinko päivittää autoni ajovalot?

Noin 10 vuotta sitten autoihin oli saatavana joko halogeeni- tai ksenon/LED-ajovalot. Jos halusit Xenon/LED-vaihtoehdon, sinun oli useimmiten rastitettava kaikki oikeat lisävarustelistat. Jos et ole tehnyt niin, voit päivittää ajovalot ksenon- tai jopa LED-tekniikkaan.

  Paras urheiluauto ensimmäiseksi autoksi

Ensimmäinen vaihtoehto on käyttää OEM-osia, jos osat ovat vaihdettavissa keskenään, ja usein ne ovatkin, jos koodausta on tehty melko paljon. Sen lisäksi voit valita myös lukuisia vaihtoehtoja, joita on saatavilla jälkimarkkina- ja viritysyritysten laajassa valikoimassa.

Ovatko mukautuvat ajovalot sen arvoiset?

Jotkin aiemmat versiot olivat hieman kyseenalaisia, mutta kaikki uudemmat mallit kannattaa ostaa mukautuvilla ajovaloilla varustettuna, sillä ne todella auttavat sinua pidemmillä matkoilla. Ajat sitten vain yöllä tai päivällä, mukautuvat ajovalot saavat autosi säilyttämään enemmän arvoa, mikä on hyödyllistä, kun on aika myydä auto.

Esimerkiksi laserajovalot ovat upeat, mutta ne eivät ole yhtä tarpeelliset kuin kunnolliset mukautuvat ajovalot. Näin sinun ei tarvitse jatkuvasti säätää kauko- ja lähivaloja vastaantulevan liikenteen mukaan. Auto tekee sen puolestasi, ja sen pitäisi vähentää rasitusta pidemmillä matkoilla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z