Peugeot 308:n yleiset ongelmat

Peugeot 308

Peugeot 308 on pieni ranskalainen perheperheen viistoperä, joka esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuonna 2007 ja joka on sen jälkeen tuottanut kolme eri sukupolvea. 308:n juuret ulottuvat 1960-luvun 304-malliin, josta kaikki alkoi. Myöhemmin tulivat 305, 306, 307 ja nyt 308. Aivan uusin malli tuli markkinoille vuonna 2021, ja se on nyt yksi Peugeotin suosituimmista pienistä perheautoista.

Tässä artikkelissa käymme läpi kaikki Peugeot 308:n yleiset ongelmat ja kerromme, mihin sinun on kiinnitettävä huomiota ostaessasi sellaisen käytettynä. 308:n yleisimpiä ongelmia ovat moottorin, vaihteiston, sähköjen, hiukkassuodattimen ja turboahtimen ongelmat.

Jotta 308 pysyisi parhaassa mahdollisessa kunnossa, se on huollettava aina tarvittaessa, minkä vuoksi kannattaa harkita vain sellaisten yksilöiden ostamista, joilla on hyvät huoltotiedot. Lisäksi yritä löytää sellainen, jota ei ole käytetty väärin ja jonka kellossa ei ole liikaa kilometrejä.

Kaiken kaikkiaan Peugeot on parantanut 308-mallia vuosien varrella, joten se on nykyään kaiken kaikkiaan melko luotettava auto.

Moottorin ongelmat

Peugeot 308:n moottoriongelmiin kuuluvat ylikuumenemisongelmat, joissa jäähdytysjärjestelmä tarvitsee ajoissa täydennyksiä ja tarkastuksia. Voit huomata, kun moottorin lämpötilat alkavat nousta, joten varmista, että pääset kaiken edelle tekemällä nämä ennakoivasti. Muita moottoriongelmia ovat joko ongelma öljyanturin kanssa tai mahdollinen korkea öljynkulutus korkeamman ajokilometrimäärän malleissa.

Jäähdytystuuletin voi pysyä päällä jonkin aikaa moottorin sammuttamisen jälkeen, mikä juontaa juurensa käsittelemiimme alkuperäisiin jäähdytysongelmiin. Joskus auto voi kärsiä tehonpuutteesta, mikä johtuu yleensä ilmamassatunnistimesta tai siitä, että auton vakionopeussäätimen parametrit on nollattava.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot e-2008:sta

Vaihteisto-ongelmat

Yleisin Peugeot 308:n vaihteisto-ongelma on sellainen, jossa auto ei suostu vaihtamaan vaihteita tai juuttuu vaihteeseen. Syynä tähän ovat vaihteistoon kiinnitetyt kuluneet valintakahvat, mutta joidenkin mielestä syynä on myös vaihteistoöljyn puute. Pidä siis aina silmällä auton vaihteistoöljyn määrää.

Muita mahdollisia vaihteisto-ongelmia ovat muun muassa kytkimen ongelmat, sillä kytkettynä ollessa kytkimellä on taipumus antaa kitiseviä ääniä. Tämä voi hyvinkin liittyä kuluneisiin kytkinlevyihin, jotka on vaihdettava ongelman ratkaisemiseksi.

Sähköongelmat

Peugeot-mallit eivät ole vieraita sähköongelmille, mikä pätee myös 308-malliin. Näihin kuuluvat yleensä ECU:n ongelmat, jotka voivat estää auton käynnistymisen. Peugeot Emission Filter (PEF) -järjestelmä, jonka tehtävänä on pitää auton päästöt alhaisina, voi myös aiheuttaa ongelmia ja siten aiheuttaa siihen liittyvän varoitusvalon kojelaudassa.

Ilmastointilaite voi lakata toimimasta kompressorin vian vuoksi tai siksi, että se on yksinkertaisesti huuhdeltava uudelleen. Sisätilojen tilavuuden valvontajärjestelmä voi aiheuttaa hälytysäänen ilman syytä, ja täydellisessä diagnoositarkastuksessa tämä ongelma pitäisi pystyä osoittamaan heti, kun se ilmenee.

DPF-ongelmat

Nämä ongelmat liittyvät vain Peugeot 308 -dieselmalleihin, jotka on varustettu dieselhiukkassuodattimella, joka voi vioittua ja aiheuttaa auton päästöjen kasvun. Syynä tähän on pakoventtiilissä olevan välikappaleen aiheuttama hiukkassuodattimen halkeilu. Nämä ovat yleisiä vuosien 2016-2018 308-malleissa, jotka Peugeot kutsui takaisin ongelman korjaamiseksi.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot 2008:sta

Ongelma tässä on se, että nämä takaisinkutsut tapahtuivat kauan sitten, ja jos hiukkassuodattimen halkeamia ilmenee tulevaisuudessa, joudut maksamaan uudesta hiukkassuodatinjärjestelmästä, joka voi maksaa paljon rahaa.

Turboahtimen ongelmat

Jos huomaat pakoputkesta tulevan sinistä/mustaa savua, jota seuraa voimakas tehonpuute tai viheltävät äänet, syy on 308:n turboahdin. Lisäksi näihin ongelmiin voi usein liittyä EGR-ongelmia, jotka voivat nostaa korjauslaskua eksponentiaalisesti.

Näiden kahden järjestelmän vaihtaminen voi joskus maksaa enemmän kuin auton arvo on, joten pidä silmällä, jos olet ostamassa käytettyä 308:aa.

FAQ-osio

Onko Peugeot 308 hyvä ostos?

Uusin 2021 Peugeot 308 on nyt todella hyvin tehty, melko ylellinen, teknisesti kehittynyt ja hyvännäköinen auto, mikä tekee siitä kaiken sen, mitä alkuperäinen 308 ei ollut. Sinänsä sanoisin, että uusi 308 on todellakin todella hyvä ostos, sillä Peugeot on todella kehittynyt viime vuosina.

Toisen sukupolven (2013-2020) malli on myös melko suuri parannus 308:n ensimmäiseen sukupolveen verrattuna. Kaiken kaikkiaan, jos haluat suhteellisen tilavan, mutta kompaktin perheviistoperän, jolla voi ajaa ongelmitta sekä kaupungissa että maantiellä, Peugeot 308 on todella hyvä valinta.

Saako Peugeot 308:sta sähköauton?

308 ei ole tällä hetkellä saatavana täysin sähköisellä voimansiirrolla, mutta Peugeot lanseeraa pian uuden e-308:n, jonka voimansiirron pitäisi lainata suositulta Stellantis-ryhmältä. Tämä tarkoittaa, että e-308:ssa pitäisi olla vähintään 50 kWh:n akku, mutta on mahdollista, että akun kapasiteetti on todellisuudessa lähempänä 75 kWh:ta, mikä tekisi e-308:sta entistä kilpailukykyisemmän.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot e-208:sta

Kaiken kaikkiaan Peugeot lupasi sähköistää koko mallistonsa vuodesta 2023 alkaen, joten useimmat seuraavan sukupolven Peugeot-sähköautot tulevat todennäköisesti perustumaan uudempaan EV-alustaan, ei nykyisestä Stellantis-tarjonnasta tuttuun.

Onko Peugeot 308 luksusauto?

Peugeot 308 ei ole luksusauto, mutta siinä on melko paljon luksusominaisuuksia. Ensinnäkin uuden 308:n sisätilat ovat harppauksin paremmat kuin 308:n ensimmäisen sukupolven sisätilat, ja monet pitävät sitä edullisen viistoperän segmentin huippuluokassa.

Siinä on myös kaikki teknologia- ja turvallisuusominaisuudet, jotka vastaavat paljon enemmän rahaa maksavia autoja, jotka ovat tyypillisesti saksalaisten premium-autovalmistajien merkkituotteita.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z