Peugeot 1.5 BlueHDI 130 ongelmat

Peugeot 508 GT-Line BlueHDi 1.5

Peugeot 1.5L BlueHDI 130 on 1,5 litran 4-sylinterinen rivimoottori, joka tarjoaa 130 hv ja 300 Nm vääntöä. Sitä käytetään monissa Peugeot-dieselmalleissa, mutta näyttää siltä, että kaikki Peugeot-dieselmallit poistuvat tuotannosta vuodesta 2023 alkaen. Tässä artikkelissa listaamme kaikki Peugeot 1.5 BlueHDI 130 -moottorin ongelmat ja kerromme, mitä kannattaa varoa.

Aluksi 1.5L HDI:n tiedetään kärsivän ongelmista DPF:n (dieselhiukkassuodatin) kanssa, joka on monien dieselmoottoreiden tunnettu kipeä kohta. Monilla HDI-moottoreilla on myös tapana kärsiä AdBlue-ongelmista, jotka voivat vaikuttaa auton sähkö- ja päästöjärjestelmiin.

Toinen melko vakava ongelma liittyy ketjuun, joka voi aiheuttaa koko moottorin vikaantumisen, jos sitä ei hoideta ajoissa. Onneksi tämä ongelma ei ole kovin yleinen, mutta jos se kuitenkin ilmenee, se johtaa silmiä hiveleviin korjauskustannuksiin.

On myös mainittava tietyt ongelmat, jotka voivat johtaa huonoon kiihtyvyyteen, erityisesti moottorin ollessa kylmä. Kaiken kaikkiaan 1,5 litran HDI-moottori voi olla todella hyvä moottori, jos sitä huolletaan riittävän hyvin. Todellisuudessa monet näistä vanhemmista Peugeot-malleista löytyvistä moottoreista on laiminlyöty, ja siksi ne ovat alttiita monenlaisille mahdollisille ongelmille.

DPF (dieselhiukkassuodatin) -ongelmat

Kuten johdannossa mainittiin, DPF:ään liittyvät ongelmat ovat yleisiä useissa dieselmoottoreissa, eikä 1,5L HDI ole poikkeus. Ne vaikuttavat yleensä eniten kaupunkiajossa oleviin autoihin, sillä DPF tarvitsee yleensä hyvän aikaa, ennen kuin se voi saavuttaa optimaalisen lämpötilan ja siten alkaa vähentää päästöjä. Jos käytät 1.5L-moottoriasi vain kaupunkiajoon ja lyhyen matkan työmatkoihin, DPF-ongelmat voivat tulla vastaan melko helposti.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot e-Rifteristä

Yleisimmät DPF:ään liittyvät 1.5L HDI -moottorin ongelmat ovat tukkeutuminen tai päästötestauksen hylkääminen, jotka molemmat voivat johtaa DPF:n vaihtoon, joka voi maksaa paljon rahaa. Parasta on valita laadukas lisäaine, jonka pitäisi puhdistaa hiukkassuodatin moottorin käydessä. Jos teet tämän ennakoivasti, hiukkassuodattimen ongelmat ovat paljon epätodennäköisempiä.

AdBlue-ongelmat

AdBlue-säiliön ongelmat ovat myös yleinen ilmiö monissa HDI-moottoreissa, mukaan lukien 1,5 litran 4-sylinterinen rivimoottori. Ongelmana on, että neste pääsee joskus säiliön suljetulle alueelle, jossa on kaikki elektroniikka. Tämä voi johtaa oikosulkuihin ja mahdollisesti jopa syöpymiseen, minkä vuoksi putket on vaihdettava ja tiivistettävä uudelleen.

Tämän varalta on parasta lisätä AdBlue-nestettä tiukasti omistajan käsikirjassa annettuja ohjeita noudattaen. Koska nämä ongelmat syntyvät useimmiten silloin, kun AdBlue-nestettä lisätään liikaa, jos noudatat ohjeita, sinun pitäisi olla turvassa. Lisäksi, vaikka tämä ongelma ilmenisi, vaikka kaikki tehtäisiin oikein, ongelma todennäköisesti kuuluu takuun piiriin.

Ajastusketjuongelmat

Ajoitusketjuongelmat ovat pahimpia ongelmia, joita moottori voi kohdata, sillä viallinen ketju/kiristin voi aiheuttaa moottoriin valtavaa rasitusta ja jopa tuhota sen. Hyvä asia on, että nämä ongelmat voidaan havaita varhaisessa vaiheessa, jos moottorista kuuluu outoja koputusääniä, erityisesti tyhjäkäynnillä. Kiinnitä siis huomiota siihen, miten moottori käy, sillä näin voit estää ongelman pahenemisen.

Muista myös pitää silmällä öljytasoja ja vaihtaa ne omistajan käsikirjan mukaisesti, sillä se auttaa moottorin ajoitusta olemaan mahdollisimman tarkkaan kohdennettu. Jos ketju pettää, se tuhoaa moottorisi. Uuden 1,5 litran HDI-moottorin ostaminen voi usein tulla kalliimmaksi kuin itse auto, mikä johtaa siihen, että vakuutusyhtiöt hylkäävät sen.

  Peugeot 207:n yleiset ongelmat

Huonot kiihtyvyysongelmat

Lopuksi mainitsemme myös ongelmat, jotka liittyvät siihen, että auto ei tahdo kiihtyä tarpeeksi nopeasti. Tämän ongelman uskotaan johtuvan joko ilmamassan virtausanturista (MAF) tai siitä, että ruiskut eivät saa asianmukaista voitelua.

Tämäkin ongelma voidaan ratkaista varhaisemmassa vaiheessa yksinkertaisesti käyttämällä laadukkaita polttoaineen lisäaineita, jotka sekä suojaavat sinua huonolta kiihtyvyydeltä että auttavat edellä mainittuihin AdBlue-säiliöongelmiin. Yleisin oire tästä on 1,5L HDI, joka kamppailee kylmänä talvena, erityisesti ennen kuin se saavuttaa optimaalisen lämpötilan.

FAQ-osio

Onko Peugeot 1.5L HDI hyvä moottori?

Yksi dieselmoottoreiden suurimmista lemmikkihuolista on hienostuneisuuden puute ja kohonnut päästöprofiili, jotka molemmat tekevät niistä vähemmän suosittuja kuin bensiinimoottoreista, erityisesti nykypäivänä. Kukaan ei kuitenkaan voi kiistää, etteikö dieselmoottoreilla olisi omat etunsa, joihin kuuluvat parempi hyötysuhde, suurempi vääntömomentti ja mahdollinen pitkän aikavälin ajokilometrimäärä.

1,5 litran HDI-moottori ei ole maailman kehittynein moottori, mutta se on parempi kuin useimmat markkinoilla olevat moottorit. Toiseksi se tuottaa alle 100 g CO2-päästöjä kilometrillä, mikä tekee siitä myös varsin taloudellisen moottorin 130 hv:n ja 300 Nm:n vääntömomentin voimalla.

Kuinka kauan Peugeot 1.5L HDI kestää?

Jos moottoria huolletaan asianmukaisesti, ei ole mitään syytä olettaa, ettei 1.5L HDI kestäisi alle 200 000 kilometriä. Näitä moottoreita käytetään usein myös kaupallisiin tarkoituksiin, mikä tarkoittaa, että Peugeot uskoo, että useimmat HDI-yksiköt kestävät pitkäaikaista liiallista väärinkäyttöä asianmukaisella huollolla.

  Peugeot 307:n yleiset ongelmat

Jos moottoria ei siis ole käytetty väärin ja se on saanut kaikki tarvittavat huollot, sen pitäisi kestää todella pitkään.

Miksi Peugeot luopuu dieselmoottoreista?

Vuonna 2018 Peugeot tuli julki ja sanoi, että se lopettaa tutkimus- ja kehitystoiminnan rahan käyttämisen uusien dieselmoottoreiden kehittämiseen, mikä oli ensimmäinen virallinen tunnustus siitä, että Peugeot luopuu kaikista dieselmoottoreista. Peugeot sanoi myös, että vuonna 2023 ei enää ole uusia dieselmoottoreita Peugeot-merkillä.

Peugeot teki tämän noudattaakseen uutta hybridisointitrendiä ja päästöjen vähentämistä vetoamalla laajaan (enimmäkseen varakkaaseen) asiakaskuntaan, joka kiinnittää paljon huomiota autojen hiilijalanjälkeen. Toiseksi on järkevämpää pienentää ja turboida/hybridisoida bensiinimoottoreita, jotka eivät ole luonnostaan yhtä haitallisia ympäristölle.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z