Peugeot Boxer on kevyt hyötyajoneuvo, joka on kehitetty yhdessä Fiat Ducaton, Ram Pro Masterin ja Citroen Jumper/Relayn kanssa. Itse Boxer esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuonna 1994, mutta sitä on siitä lähtien tuotettu jatkuvasti. Tässä artikkelissa keskitymme kaikkiin Peugeot Boxer 2.2 HDi -ongelmiin ja kerromme kaiken tarvittavan.
Aluksi 2.2 HDi on 2,2 litran 4-sylinterinen dieselmoottori, joka tuli tuotantoon 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa. Siitä lähtien siitä tuli yksi suosituimmista Peugeot-kaupallisten pakettiautojen moottoreista, joita käytettiin myös monissa muissa malleissa ja autonvalmistajissa, kuten Peugeot, Citroen, Fiat, Ford ja jopa muutamissa Land Rover -malleissa.
2.2HDi-moottorissa näyttää olevan ongelmia EGR-venttiilin kanssa, joka saattaa yhtä hyvin olla tämän moottorin yleisin ongelma. Muita ongelmia ovat polttoaineen paineensäätimen, turboahtimen, MAF-anturin ja FAP-hiukkassuodattimen ongelmat.
Nämä moottorit ovat tunnetusti melko luotettavia, mikä tarkoittaa, että niiden pitäisi kestää aikaa, jos niistä huolehditaan asianmukaisesti. Koska kyseessä on dieselmoottori, sitä on huollettava tarkoituksenmukaisesti, erityisesti kun moottori käynnistetään kylmänä, sillä se voi usein johtaa johonkin edellä mainituista ongelmista.
EGR-venttiilin ongelmat
Yleisin 2.2 HDi -moottorin ongelma liittyy EGR-venttiiliin, joka voi vioittua ja aiheuttaa siten koko joukon ongelmia. Oireita ovat muun muassa moottorin karkea tyhjäkäynti, suorituskyvyn merkittävä heikkeneminen, polttoaineen kulutuksen kasvu, pysähtyminen tyhjäkäynnillä, tuntuva polttoaineen haju auton käydessä, moottorin tarkastusvalo, epäonnistunut päästötesti ja mahdolliset moottorin koputusäänet.
Tämän ongelman ratkaisemiseksi on vaihdettava EGR-venttiili, mutta EGR:ään liittyvä lisäongelma on se, että joidenkin mekaanikkojen tiedetään vaihtaneen olemassa olevan venttiilin väärään. Väitetään, että syynä tähän oli se, että 2.2 HDi -mallin EGR-venttiili on huomattavan samanlainen kuin erilainen venttiili, jota ei ole valmistettu 2.2 HDi -mallia varten.
Polttoaineen säätimen ongelmat
Toinen ongelma, joka on luultavasti samanlainen kuin edellä mainittu, liittyy viallisiin polttoaineen säätimiin, jotka voivat vaikuttaa paineeseen, jolla moottori saa polttoainetta. Nämä voivat aiheuttaa samanlaisia oireita kuin viallinen EGR-venttiili, mutta jotkin oireet ovat erilaisia, ja ne on syytä huomioida. Näitä ovat esimerkiksi pakokaasusta tuleva musta savu, meluisa polttoainepumppu, moottorin syttymishäiriöt ja mahdolliset polttoainevuodot.
Tämän ongelman ratkaisemiseksi sinun on vaihdettava polttoaineen säätimet ja mahdollisesti huuhdeltava polttoaineletkut, jos niissä on vielä saostumia. Kaiken kaikkiaan tämän tiedetään vaikuttavan aiempiin 2.2 HDi -moottoreihin useammin, minkä vuoksi ne olisi tarkastettava käytettyä Boxer 2.2 HDi -moottoria ostettaessa.
MAF-ongelmat
MAF (Mass airflow) -anturi on komponentti, jonka tehtävänä on määrittää moottoriin tuleva oikea ilmamäärä, mikä auttaa oikean ilma-polttoainesuhteen määrittämisessä ja auttaa autoa olemaan paljon tehokkaampi ja luotettavampi. Myös 2.2 HDi -moottorin tiedetään joskus kärsivän näistä ongelmista, ja jotkut uskovat, että ne saattavat johtua edellä mainituista ongelmista.
Näihin kuuluvat myös huono suorituskyky, lisääntynyt polttoaineenkulutus, epäröinti, nykiminen ja yleinen huono ajettavuus. MAF-anturin vaihtaminen tai puhdistaminen ratkaisee yleensä tämän ongelman.
FAP-suodattimen ongelmat
FAP- tai DPF-suodatin (FilterAntiPollution tai Diesel Particulate Filter) on luonnostaan viallinen monissa dieselmoottoreissa, mitä pahentaa se, että niiden vaihtaminen voi myös maksaa paljon rahaa. Kun kaasuvaste on huono, moottori savuaa liikaa ja siitä tulee pistävä haju, nämä suodattimet on puhdistettava tai vaihdettava.
Joissakin tapauksissa vialliset hiukkassuodattimet (DPF(FAP)-suodattimet) aiheuttivat autojen syttymisen tuleen, mutta tämä johtui useimmiten vanhemmista autoista, joiden ajokilometrit olivat huomattavat ja joilla ei ollut merkittävää huoltokirjaa.
Turboahtimen ongelmat
Lopuksi mainitsemme myös mahdolliset turboahtimen ongelmat, joihin kuuluvat öljytukokset ja hiilikerrostumat sekä pulttiongelmat. Ensimmäinen liittyy siihen, että putkiin, jotka johtavat öljyä kohti turboahtimen laakereita, laskeutuu valtavia määriä hiiltä. Tämä voi vaikuttaa myös öljypumppuun ja johtaa usein turboahtimen rikkoutumiseen, jos siihen ei puututa ajoissa.
Toinen melko yleinen ongelma liittyy pultteihin, jotka pitävät turbiinin paikallaan. Ne voivat löystyä, koska turbo liikkuu usein kuormitettuna. Muista tarkastaa nämä pultit, jotta turbo ei vaurioidu lisää.
FAQ-osio
Onko Peugeot Boxer 2.2 HDi luotettava?
Peugeot 2.2 HDi on todellakin melko luotettava moottori, sillä sitä käytetään usein autoissa, jotka ajavat paljon kilometrejä koko elinkaarensa ajan. Huonot huoltotoimenpiteet voivat vaikuttaa siihen, kuinka kauan ne kestävät, mutta jos teet kaiken oikein, voit nauttia tästä moottorista satoja tuhansia kilometrejä.
Toisaalta, jos et huolehdi moottorista kunnolla, monet asiat voivat mennä pieleen (kuten edellä mainittiin), mikä haittaa moottorin käyttöikää. Jos siis olet ostamassa moottoria käytettynä, kiinnitä huomiota edellä mainittuihin ongelmiin.
Mitä eroa on Peugeot Boxerin, Citroen Jumperin ja Fiat Ducaton välillä?
Nämä kolme ovat huomattavan samankaltaisia, koska niillä on monia yhteisiä osia keskenään. Jumperissa on kuitenkin laajin määrä korimalleja, kun taas Boxer näyttää olevan suosituin. Ducato on mahdollisesti yhtä monipuolinen kuin Citroen, mutta erot ovat marginaalisia.
Kaiken kaikkiaan suurimmat erot johtuvat merkkiuskollisuudesta ja siitä, miten koet nämä pakettiautot muotoilun osalta.
Pitäisikö minun ostaa Peugeot Boxer?
Jos etsit käytettyä kevyttä hyötyajoneuvoa, Boxer on todella hyvä valinta, sillä se on yksi suosituimmista pakettiautoista, joita voit ostaa Euroopassa. Se tarjoaa lähes kaiken, mitä voit odottaa, sillä siinä on paljon tilaa, se on luotettava eikä se ole liian kallis.