Peugeot ei käynnisty – syyt ja niiden korjaaminen

Peugeot on tunnettu nimi Euroopassa, joten on vaikea mennä minnekään törmäämättä muutamaan Peugeot-malliin. Merkki on ollut nousussa viime vuosina, koska se on valmistanut entistä paremman näköisiä ja mieleenpainuvampia autoja ja sähköistänyt koko mallistonsa. Tämä nosti Peugeotin Euroopan automarkkinoiden eturiviin ja auttoi saamaan monia uusia asiakkaita.

Tämänpäiväisen artikkelin aiheena ei olekaan se, miten Peugeot toimii, vaan se, miksi Peugeot ei käynnisty – syyt ja miten se korjataan. Tärkein syy siihen, miksi Peugeot ei käynnisty, on se, että akku on joko heikko, täysin tyhjä tai akun napojen päällä on korroosiota, joka estää valuuttaa antamasta virtaa autolle.

Toinen yhtä yleinen syy liittyy rikkoutuneeseen vaihtovirtageneraattoriin, joka kulkee käsi kädessä tyhjän akun kanssa. Käynnistinmoottoria käytetään moottorin käynnistämiseen, mikä tarkoittaa, että jos käynnistystä ei kuulu, syy on todennäköisesti käynnistinmoottorissa. Koska kaikissa uusissa Peugeot-malleissa on avainten sijasta avaimenperä, tarkista akun tila avaimenperässä, sillä myös se voi aiheuttaa sen, että auto ei tahdo käynnistyä.

Sulakerasia ja sytytystulpat ovat hyvin samantyyppisiä, mutta ne eivät ole yhtä yleisiä kuin edellä mainitut syyt. Lopuksi on puhuttava myös tukkeutuneista polttoainesuodattimista ja viallisista polttoainepumpuista, jotka ovat harvinaisia, mutta joita kuitenkin esiintyy.

Akkuongelmat

Lähes kaikissa autoissa käytetään nykyään 12 voltin akkua auton käynnistämiseen ja joidenkin auton lisävarusteiden käynnistämiseen liikkeellä ollessa. Jos akku on tyhjä, et saa virtaa, mikä tarkoittaa, että mikään valoista tai lisävarusteista ei toimi. Parasta, mitä voit tehdä, on testata akku yleismittarilla.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot 3008:sta

Jos lukema on 12-13 volttia, akkusi on kunnossa, jos taas vähemmän tai enemmän, akkusi ei ole kunnossa. Muista myös tarkistaa, ettei akun navoissa ole merkkejä korroosiosta, sillä myös se haittaa auton käynnistämistä. Muista käyttää erityistä akun puhdistusainetta, jolla voit pyyhkiä korroosion pois liittimistä ennen auton käynnistämistä.

Vaihtovirtageneraattorin ja käynnistysmoottorin ongelmat

Vaihtovirtageneraattoria käytetään akun lataamiseen liikkeellä ollessa, mikä tarkoittaa, että jos vaihtovirtageneraattori kuolee, akku tyhjenee. Parasta, mitä voit tehdä tässä tapauksessa, on käynnistää auto ja katsoa, lataako generaattori todella akkua. Jos auto kuolee tai menettää virran kokonaan, generaattori on kuollut ja se on vaihdettava.

Käynnistinmoottorin tehtävänä on käynnistää moottori, mikä tarkoittaa, että jos avainta käännettäessä ei kuulu käynnistystä, syyllinen on käynnistinmoottori. Vaihda siis käynnistinmoottori ennen kuin yrität käynnistää auton uudelleen.

Avaimenperän akkuongelmat

Kaikissa uusissa Peugeot-malleissa on tavallisen teräavaimen sijasta avaimenperä, mikä tarkoittaa, että niissä on usein myös avaimeton sisäänpääsy- ja käynnistystoiminto. Mikään näistä ei toimi, jos avaimenperän akku on tyhjä, jolloin se on vaihdettava ennen auton käynnistämistä.

Toisaalta, jos sinulla on vielä teräavain, muista käynnistää auto sillä tavalla, sillä jos se ei käynnisty, avaimenperä ei ole ongelma. Lisäksi auton pitäisi antaa varoitusviesti, jos se ei tosiaankaan pysty vahvistamaan, että avain on auton sisällä.

  Kaikki uusista Peugeot-malleista 2023

Sulakerasia ja sytytystulpat

Sulakerasian tehtävänä on pitää auto turvassa oikosulkuilta ja sähkön ylikuormitukselta, mikä tarkoittaa, että kun/jos autoosi tulee virtapiikki, sulake palaa ja jättää järjestelmän toimimattomaksi, kunnes vaihdat palaneen sulakkeen uuteen.

Sytytystulpat eivät yleensä ole syy siihen, miksi auto ei käynnisty, mutta ne voivat olla, jos sytytystulppa irtoaa tai palaa. Nämä johtavat useammin sytytysvirheisiin, mutta jos useampi kuin yksi sytytystulppa on paahtunut, se estää auton käynnistymisen kokonaan.

Polttoainejärjestelmän ongelmat

Lopuksi on puhuttava myös polttoainejärjestelmään liittyvistä ongelmista, joihin kuuluvat tukkeutuneet polttoainesuodattimet ja viallinen polttoainepumppu. Jos polttoainesuodatin tukkeutuu, se estää kulun polttoainesäiliöstä moottoriin, eikä auto pysty antamaan virtaa.

Toisaalta, jos polttoainepumppu on kuollut, auto ei pysty toimittamaan polttoainetta moottoriin, eikä auto näin ollen käynnisty. Myönnettäköön, että nämä syyt eivät ole läheskään niin yleisiä kuin kolme ensimmäistä, mutta niitäkin tapahtuu joskus.

UKK-osio

Kuinka paljon uusi Peugeot-akku maksaa?

Voit odottaa maksavasi 100-200 euroa upouudesta 12 voltin Peugeot-akusta, mikä on jossain normaalin rajoissa. Muista kuitenkin tarkistaa, onko autollasi vielä takuu, sillä akku kuuluu yleensä takuun piiriin, jos se tyhjenee liian nopeasti.

Oli miten oli, muista aina vaihtaa akku täsmälleen samantyyppiseen akkuun, sillä muutoin sinulla on vakavampia ongelmia.

Kuinka kauan Peugeotin akku kestää?

Peugeotin akku ei poikkea tavallisesta auton akusta, mikä tarkoittaa, että sen pitäisi kestää noin viisi vuotta, jos kaikki on kunnossa. Kun akku on lähellä tyhjentyä, on aina parempi vaihtaa se heti eikä odottaa, että se tyhjenee kokonaan, sillä se voi aiheuttaa lisää ongelmia autossa.

  Kaikki uusista Peugeot-malleista 2023

Onko Peugeot-sähköautoissa 12 voltin akut?

Kyllä, Peugeot EV -mallistossa on tavallinen 12 voltin akku, jota käytetään auton käynnistämiseen ja lisävarusteiden virransyöttöön. EV-autoissa ei ole vaihtovirtageneraattoria, koska akku ladataan tasavirtamuunnin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z