Volvo ei käynnisty – syyt ja niiden korjaaminen

Volvo on nykyään yksi mielenkiintoisimmista Executive Premium -autojen valmistajista, koska se valmistaa ylellisiä, turvallisia, tehokkaita ja haluttuja autoja. Halutuimmat Volvon valmistamat autot ovat XC40, XC60 ja XC90, mutta myös Volvon S60- ja S90-sedanit ovat melko suosittuja. Kaikki nämä autot ovat monimutkaisia, mikä tarkoittaa, että ne voivat joskus rikkoutua.

Tässä artikkelissa keskitymme siihen, milloin Volvo ei käynnisty – syyt ja miten se korjataan. Aluksi tärkein kiinnostuksen kohteesi pitäisi olla akku, joka voi heikentyä tai tyhjentyä. Akun päällä olevat navat voivat myös syöpyä, mikä aiheuttaa ongelmia virran antamisessa. Akun lisäksi kannattaa tarkastaa myös avaimenperän akku.

Vaihtovirtageneraattori ja käynnistysmoottori ovat ratkaisevan tärkeitä auton käynnistämisen kannalta, minkä vuoksi myös ne olisi tarkastettava ajoissa. Joskus myös sytytystulpat ja sulakerasia voivat olla syynä siihen, että Volvo ei käynnisty, joten nämäkin on syytä tarkastaa.

Lopuksi, jos kaikki edellä mainittu ei auta, on hyvä tarkistaa polttoaineen syöttöjärjestelmä. Kaiken kaikkiaan nämä ovat yleisimmät syyt, miksi Volvo ei käynnisty. Jos ongelma ei ratkea kummallakaan näistä, on parasta viedä auto jälleenmyyjälle, koska ongelma on ilmeisesti vakavampi.

Yleiset ongelmat

Heikko tai tyhjä auton akku on yleisin ongelma, joka estää Volvoasi käynnistymästä. Monissa tapauksissa kojelaudan valot saattavat syttyä, mikä voi olla harhaanjohtavaa, koska se saa sinut luulemaan, että auton akku on kunnossa.
Varmista, että akku on ladattu täyteen, on ensimmäinen asia, joka sinun pitäisi tehdä.
Muita ongelmia, jotka estävät Volvoasi käynnistymästä, ovat muun muassa seuraavat:

  • Tyhjä kaasusäiliö
  • Huono käynnistin
  • Viallinen elektroninen keskusyksikkö (CEM).
  • Ei polttoaineen painetta / viallinen polttoainepumppu
  • Tukkeutunut polttoainesuodatin
  • Huono avain
  • Polttoainepumpun rele
  • Ajonestolaite viallinen
  • Jumittunut moottori
  Volvon ja BMW:n luotettavuus - kumpi on parempi?

Akkuongelmat

Kuten johdannossa mainittiin, akku on yleensä yleisin syy siihen, että auto ei käynnisty, mutta siihen on kolme eri syytä. Ensimmäinen on, kun akku on täysin tyhjä, mikä tarkoittaa, että sinun on löydettävä yleismittari, jolla voit tarkistaa akun tehon. Jos yleismittari näyttää alle 12-13 volttia, akkusi on liian heikko, jos se näyttää yli 12-13 volttia, jotain on myös vialla.

Jos et saa virtaa mihinkään lisävarusteisiin ja valoihin, on todennäköistä, että akkusi on tyhjä tai sen navat ovat syöpyneet. Muista irrottaa akku ja puhdistaa syöpyneet navat kunnollisella akunpuhdistusaineella, ennen kuin testaat akun vielä kerran. Jos akku ei reagoi, sinun on vaihdettava se uuteen.

Heikko avaimenperän akku

Kaikissa nykyaikaisissa Volvo-malleissa on tavallisen teräavaimen sijasta avainnippu, mikä tarkoittaa, että useimmissa niistä on keskuslukitus, push-to-start tai avaimeton avaimeton sisään- ja ulosajojärjestelmä. Nämä järjestelmät toimivat siten, että auto tunnistaa, että avain on auton läheisyydessä, jolloin pääset autoon ja voit käynnistää sen.

Jos avaimenperän akku on heikko tai tyhjä, auto ei pysty tunnistamaan sitä eikä näin ollen anna sinun käynnistää autoa. Jos virta on sinänsä kunnossa ja kaikki lisävarusteet ja valot toimivat, ongelma ei liity akkuun. Jos et pääse autoon sisään avaimettoman järjestelmän avulla, on todennäköistä, että syy on avaimenperän akussa.

  Miksi käytetyt Volvot ovat niin halpoja?

Vaihtovirtageneraattorin ja käynnistinmoottorin ongelmat

Vaihtovirtageneraattori toimii yhdessä akun kanssa, ja sen tehtävänä on ladata akkua aina, kun olet tien päällä. Tämä tarkoittaa, että jos valot ja lisävarusteet välkkyvät auton käynnistyksen yhteydessä, syy on akussa tai generaattorissa. Jos käynnistät autosi starttikäynnistyksellä, mutta virta katkeaa silti eikä akku lataudu liikkeellä ollessa, vaihtovirtageneraattorisi on vikaantunut.

Käynnistinmoottorin tehtävänä on käynnistää moottori, mikä tarkoittaa, että jos et kuule sen käynnistymistä avainta käännettäessä, sinun on tarkastettava ja mahdollisesti vaihdettava käynnistinmoottori.

Sytytystulpat ja sulakerasia

Sytytystulppien tehtävänä on sytyttää polttoaineen ja ilman seos palamismuutoksissa, mikä tarkoittaa sitä, että jos auto ei käynnisty tai jos auto syttyy pahasti väärin ja sammuu, syy voi olla sytytystulpissa. Sulakerasian tehtävänä on suojata auton sähköjärjestelmiä, mikä tarkoittaa, että sulake poksahtaa, jos tapahtuu oikosulku tai jokin järjestelmäsi on vaarassa vaurioitua sähköisesti.

Käy siis sulakerasia läpi ja tarkista, että kaikki sulakkeet ovat ehjiä. Jos näin ei ole, vaihda vaurioitunut sulake uuteen, mutta valitse aina sama ampeeriluku.

Polttoaineen jakelujärjestelmän ongelmat

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä syynä siihen, että Volvosi ei käynnisty, voi olla myös polttoainejärjestelmän jakelujärjestelmä. Käy ensin läpi polttoainesuodattimesi, sillä ne voivat joskus tukkia polttoaineen kulun ja siten estää sen pääsyn moottoriin. Polttoainepumppu kuuluu, kun kytket sytytysvirran päälle. Jos et siis kuule polttoainepumppua, se on todennäköisesti rikki.

  Onko Volvo hyvä lumessa?

UKK-osio

Kuinka paljon Volvon akku maksaa?

Voit odottaa maksavasi uudesta Volvon akusta 100-300 dollaria ilman asennuskustannuksia. Joskus kustannukset voivat olla tätä alhaisemmat, jos onnistut törmäämään alennuksiin ja erikoistarjouksiin. Volvon akun pitäisi kestää noin 5 vuotta, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, jos ei, se voi kuolla jo muutamassa kuukaudessa.

Tekeekö Volvo luotettavia autoja?

Volvo tekee yleisesti ottaen luotettavia autoja, mutta Volvon, BMW:n, Mercedeksen ja Audin kaltaiset johtavat premium-merkit eivät ole kovin huolissaan maailman luotettavimpien autojen valmistamisesta. Ne ovat enemmän kiinnostuneita tekemään haluttuja luksusautoja, jotka ovat täynnä teknologiaa ja innovaatioita, mikä tarkoittaa, että niiden luotettavuuden parantaminen ei ole niin helppoa kuin voisi toivoa.

Volvon voi siis odottaa olevan luotettavuudeltaan jossain keskivertoluokassa.

Onko Volvo-autoissa kaksi akkua?

Kyllä, joissakin Volo-malleissa on kaksi erillistä akkua. Ensimmäisen tehtävänä on hoitaa kaikki tavanomaiset asiat, kuten auton virransyöttö ja sähkövirran tuottaminen auton käynnistämistä varten. Toinen akku on tarkoitettu start/stop-järjestelmään, jota käytetään polttoaineen säästämiseen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z