Skodan 7-vaihteisen DSG-vaihteiston ongelmat

Skoda Octavia

Volkswagen-konserni esitteli 7-vaihteisen DSG-vaihteiston vuonna 2008. 7-vaihteinen DSG-vaihteisto löytyy pienemmistä etuvetoisista autoista, kuten Skodasta, Volkswagen Polosta MK5, Volkswagen Golfista ja SEAT Ibizasta. Mitkä ovat kuitenkin Skodan 7-vaihteisen DSG-vaihteiston ongelmat?

Vaikka Skodan 7-vaihteinen DSG-vaihteisto on luotettava ja toimii hyvin, siihen liittyy myös useita ongelmia. Joitakin Skodan 7-nopeuksisen DSG-vaihteiston ongelmia ovat ulkoiset matalapainevuodot, sisäiset korkeapainehydrauliikan vuodot, kaksoiskytkimen kuluminen, TCU-vika ja sähköhydraulisen ohjausyksikön vika.

Mitkä ovat Skodan 7-vaihteisen DSG-vaihteiston yleiset ongelmat?

Sisäiset korkeapainehydrauliikan vuodot

Valitettavasti on yleistä, että 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla varustetuissa autoissa esiintyy korkeapainehydrauliikkavuotoja. Useimmissa tapauksissa se johtuu järjestelmässä olevan tiivisteen ongelmista. Huomaa, että yksikkö sijaitsee metallikotelossa, joka liitetään DSG-vaihteistoon tiivisteellä ja ruuveilla. Jos jokin näistä osista siis kuluu tai vaurioituu, vuotoja voi esiintyä.

Lisäksi korkeapainevuodot ovat hyvin yleisiä venttiilirunkoon ruuvattavassa akun kiinnikkeessä. Kuten useimmat vaihteisto-ongelmat, tämänkin ongelman korjaaminen on aikaa vievää ja kallista. Lisäksi käyttäjän on ongelman korjaamiseksi rakennettava uudelleen tai vaihdettava koko mekatroninen yksikkö.

Ulkoiset matalapainevuodot

Mekatroninen järjestelmä kärsii monista ongelmista, jotka saavat kuljettajan kokemaan oireita, kuten virheellisiä vaihteenvaihtoja, vaikeita vaihteenvaihtoja tai jopa ajon menetystä. Lisäksi kuljettajat saattavat huomata ulkoisia matalapainevuotoja. Kuten edellä mainittu ongelma, ulkoiset matalapainevuodot voivat johtua myös tiivistejärjestelmän ongelmista.

Tämän ongelman korjaamiseksi sinun on pakko rakentaa mekatroniikka uudelleen tai vaihtaa se kokonaan. Sen korjaaminen ja korjaaminen on myös erittäin kallista.

  Skoda Favoritin yleiset ongelmat

TCU:n vika

Vaihteiston ohjausyksikkö, josta käytetään myös nimitystä vaihteiston ohjausmoduuli tai vaihteiston ohjausyksikkö, ohjaa elektronisia automaattivaihteistoja. Jos tämä osa vikaantuu, vaihteistosi ei toimi kunnolla. TCU:n vikaantumisen aiheuttaa pääasiassa ylikuormittunut tai palanut moduuli. Useimmissa tapauksissa tämä johtuu jännitteen tai ampeerin ylikuormituksesta.

Koska TCU:n tai TCM:n vikaantuminen voi johtua monista syistä, sinun on vietävä autosi ammattitaitoiselle mekaanikolle diagnoosia varten. Jos TCM on lyhyt, se on vaihdettava, mutta muissa tilanteissa saatat joutua vaihtamaan mekatroniyksikön.

Kaksoiskytkimen kuluminen

7-vaihteisen DSG-vaihteiston DSG-kytkimissä on kaksi erillistä kitkamateriaalirakenteista kiekkoa, jotka on sijoitettu yhteen yksikköön, jossa on kaksi käyttökalvoa. Ja koska ne on valmistettu samasta materiaalista kuin tavallinen manuaalivaihteiston kytkin, ne kärsivät myös samasta kulumisesta.

Tämän ongelman korjaamiseksi sinun on vaihdettava kaksoiskytkinyksikkö, ennen kuin se kuluu loppuun. Valmistaja suosittelee kytkimen vaihtamista 60 000-80 000 kilometrin välein.

Sähköhydraulisen ohjausyksikön vikaantuminen

Sähköhydraulisessa ohjausyksikössä on kaikki mekaniikka, jota tarvitaan itse vaihteita kytkevien vaihdehaarukoiden ohjaamiseen. Lisäksi se sijaitsee vaihteiston sivulla, jos tämä osa vikaantuu, vaihteisto ei toimi kunnolla.

Jos huomaat, että sähköhydraulinen ohjausyksikkö on vikaantunut, sinun on vaihdettava se ongelman korjaamiseksi.

FAQ

Onko 7-vaihteinen DSG-vaihteisto luotettava?

Kyllä, 7-vaihteinen DSG-vaihteisto on melko luotettava. Vaihteiston pitkäikäisyys määräytyy kuitenkin yleensä sen mukaan, miten hyvin käyttäjä huoltaa vaihteistoa. Useimmissa tapauksissa 7-vaihteinen DSG-vaihteisto kestää yli 100 000 kilometriä. Mutta jos autoa ei ajeta kunnolla, vaihteisto ei välttämättä ehdi ajaa edes yli 40 000 kilometriä.

  Onko Skoda Enyaq hyvä auto?

Kuinka kauan 7-vaihteinen DSG-vaihteisto kestää?

Se riippuu siitä, onko kyseessä märkä vai kuiva 7-vaihteinen DSG-vaihteisto. Skodan tapauksessa kyseessä on kuiva 7-vaihteinen DSG-vaihteisto. Huomaa, että kuivan 7-vaihteisen DSG-vaihteiston käyttöikä on lyhyt, noin 60 000-80 000 kilometriä. Päinvastoin, jos kytkin luistaa paljon käyttöiän aikana, vaihteisto ei välttämättä kestä näin kauan.

Sen sijaan märkä 7-vaihteinen DSG-vaihteisto kestää pidempään, sillä sen käyttöikä on noin 150 000 kilometriä, mikä on lähes kaksinkertainen kuivaan DSG-vaihteistoon verrattuna. Tämä johtuu siitä, että märkä DSG-vaihteisto on paljon hellävaraisempi kytkimille.

Tarvitseeko 7-vaihteinen DSG-vaihteisto öljynvaihdon?

Kyllä, 7-vaihteinen DSG-vaihteisto vaatii öljynvaihdon toimiakseen poikkeuksellisen hyvin. DSG-vaihteiston öljy suositellaan vaihdettavaksi 40 000 kilometrin välein. Lisäksi autostasi riippuen saatat joutua vaihtamaan öljyn ja öljynsuodattimen. Kaikki vaihteiston automaattivaihteiston nesteen öljy on siis vaihdettava vaihteiston moitteettoman toiminnan varmistamiseksi.

Miten estät DSG-vaihteiston vikaantumisen?

Vaikka DSG-vaihteisto on erittäin luotettava, se voi silti vikaantua suositeltua nopeammin, jos siitä ei pidetä hyvää huolta. Siitä huolimatta voit silti estää DSG-vaihteiston vikaantumisen noudattamalla useita varotoimenpiteitä. Joitakin varotoimenpiteitä ovat mm:

  • Vältä auton liikkeelle laskemista väärin.
  • Vältä kaasun käyttöä auton pitämiseksi rinteessä
  • Vältä ylöspäin vaihtamista jarrutettaessa tai päinvastoin
  • Vältä auton asettamista tyhjäkäynnille
  • Älä päästä jalkaa pois jarrulta
  • Vältä tyhjäkäynnille kytkemistä alamäkeen ajettaessa
  Onko Skoda Rapid hyvä auto?

Kumpi DSG-vaihteisto on paras – märkä vai kuiva DSG-vaihteisto?

Märällä DSG-vaihteistolla on enemmän etuja kuin kuivalla DSG-vaihteistolla. Ensinnäkin märkä DSG-vaihteisto on vähemmän altis kulumiselle verrattuna kuivaan DSG-vaihteistoon. Lisäksi märässä DSG-vaihteistossa oleva öljy toimii voiteluaineena, joka auttaa vähentämään kitkaa ja pidentämään vaihteiston käyttöikää. Lisäksi märät DSG-vaihteistot ovat yleensä luotettavampia ja tarvitsevat vähemmän huoltoa.

Loppupäätelmät

Skodan 7-vaihteinen DSG-vaihteisto on osoittautunut luotettavaksi ja kestäväksi sekä kuusi- että seitsenvaihteisena versiona. Kuitenkin, kun kilometrejä kertyy useita, matkan varrella pitäisi alkaa esiintyä joitakin ongelmia. Mutta asianmukaisella hoidolla ja huollolla voit helposti välttää joitakin Skodan 7-vaihteisen DSG-vaihteiston käyttäjien kohtaamia ongelmia.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z