Yleiset Ford Super Duty 10-vaihteisen vaihteiston ongelmat

Ford F150 on ollut Yhdysvaltojen markkinoiden suosituin auto vuosikymmeniä, ja uusin F150 onnistuu jatkamaan tätä trendiä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että F150 ja sen suuremmat raskaan kaluston veljet olisivat täysin virheettömiä, sillä näin ei ole. Näissä kuorma-autoissa on paljon puutteita, joista osa johtuu huollon puutteesta, osa insinööritaidon puutteesta.

Tämä on johtanut kolmeen eri ryhmäkanteeseen Fordia vastaan, jotka koskevat vain F150:tä, ja yksi niistä koskee 10-vaihteista automaattivaihteistoa. Monien kantajien mukaan 10-vaihteinen automaattivaihteisto on yksinkertaisesti aivan liian hermostunut, kova ja aggressiivinen, niin että se aiheuttaa ”hengenvaarallisia” ongelmia erityisesti moottoritiellä.

Ford on myös antanut massiivisen takaisinkutsun lähes kaikille F250- ja F600-malleille ensimmäisen planeettarenkaan kokoonpanoon liittyvän ongelman vuoksi. Muihin ongelmiin kuuluvat pumpun hammaspyörävaihteen vikaantuminen ja momentinmuuntimen vikaantuminen, jotka molemmat voivat vaikuttaa merkittävästi yleiseen omistuskokemukseen.

Kaiken kaikkiaan Ford ei tehnyt 10R140-vaihteistosta yhtä raskasta kuin joistakin kuorma-autoistaan. Tämä on johtanut moniin takaisinkutsuihin, ja jotkut jopa toteavat, että lisäkutsuja saattaa tulla myöhemmin tänä vuonna. Tämä ei kuitenkaan ole kovinkaan harvinaista, sillä monet maailman parhaista vaihteistoista ovat kokeneet vuosien ajan ongelmia ennen kuin niistä on tullut niin hyviä kuin nyt tiedämme.

Ford Super Duty 10-vaihteisen vaihteiston ongelmat – Kovat ja aggressiiviset vaihdot

Todennäköisesti eniten puhuttu ongelma 10R140-vaihteiston kanssa on sen kehittymättömyys, joka voi usein tehdä ajamisesta uskomattoman epämukavaa. Tämä on johtanut muutamaan eri ryhmäkanteeseen Fordia vastaan. Vaikka osa näistä kanteista on osittain hylätty, se ei silti tarkoita, että 10-vaihteinen vaihteisto olisi vapaa kaikista ongelmista.

  Ford EcoSport luotettavuus

Monet omistajat, joilla ei ole mitään tekemistä ryhmäkanteen kanssa, ovat sanoneet, että 10R140 ei yksinkertaisesti vastaa nykyaikaisia standardeja ja että jotkin vuosikymmenen tai kaksi vanhemmat vaihteistot onnistuvat silti olemaan miellyttävämpiä. On myös syytä mainita, että näitä ongelmia ei ole jatkuvasti, vaan ne ilmestyvät ja katoavat tuntemattomista syistä.

Ford Super Duty 10-vaihteisen vaihteiston ongelmat – Ensimmäinen planeettarenkaiden kokoonpanon ongelma.

Vuonna 2021 Ford julkaisi massiivisen takaisinkutsun, joka koski lähes kaikkia Ford F250 ja F600 Super Duty -kuorma-autoja rengaskokoonpano-ongelman vuoksi. Tämän renkaan sisällä oleva laakeri saastuttaa itsensä ja aiheuttaa vaihteiston siirtymisen todella karkeasti, niin että usein voi tuntua siltä, että vaihteisto haluaa repiä itsensä irti muusta autosta.

Tämä aiheuttaa sen, että jakoavaimen merkkivalo syttyy ja auto menee 7. vaihteelle ja kieltäytyy toimimasta. Kun tämä ongelma jatkaa vaihteiston sisäosien tuhoamista, auto kytkee vaihteiston kokonaan pois päältä, mikä tarkoittaa, että et voi valita peruutusvaihetta tai mitään muutakaan vaihdetta.

Ford Super Duty 10-vaihteisen vaihteiston ongelmat – Pumpun vaihteen vikaantuminen

Ford Super Duty 10-vaihteinen vaihteisto näyttää myös kärsivän pumpun hammaspyörävioista, jotka jostain syystä näyttävät olevan selvemmin havaittavissa dieselmalleissa. Tämän ongelman huomaa helposti, jos vaihteistosta kuuluu jatkuvasti vinkuvia ääniä. Fordin mukaan tämä on täysin normaalia, koska nämä vaihteet ovat ”suorahampaisia” ja ne ovat luonnostaan äänekkäämpiä kuin muissa vaihteistoissa.

  Yleiset Ford 1.5 EcoBoost -moottorin ongelmat

Jotkut omistajat ovat kuitenkin raportoineet löytäneensä roskia ja likaa pumpun käyttövaihteiden sisältä, mikä ei ole lainkaan normaalia. Joka tapauksessa tarkista nämä osat, jos kuulet outoja ääniä, sillä minkään vaihteiston ei pitäisi kuulostaa oopperalaulajalta.

Ford Super Duty 10-vaihteisen vaihteiston ongelmat – Vääntömomentinmuunninongelmat.

Tämän luettelon lopuksi aiomme mainita momentinmuunninongelmat, jotka näyttävät myös stressaavan monia Ford-kuorma-auton omistajia. Muuntimen kytkimet näyttävät väsyvän ja taipuvan ajan mittaan, mikä väistämättä johtaa ne lopulta murtumispisteeseen. Monet uskovat, että nämä ongelmat vaikuttavat vaihteiston pitkäikäisyyteen, koska niillä on yksinkertaisesti taipumus tapahtua uudelleen ja uudelleen joissakin malleissa.

Toinen asia, joka voi ajan mittaan vahingoittaa momentinmuuntimen vakavasti, on liiallinen lämpö, joka pyrkii muodostumaan muuntimen syöttöakselin läheisyyteen. Lämpö on kaikkien herkkien mekaanisten osien hiljainen tappaja, mikä tarkoittaa, että se voi myös tuhota muuntimen jonkin ajan kuluttua.

FAQ-osio

Miksi Ford tarjoaa 10-vaihteisia vaihteistoja?

Aluksi 10-vaihteisen vaihteiston käyttäminen tuntuu turhalta, koska 10 vaihdetta on hieman liikaa. Ford teki tämän kuitenkin useista syistä, jotka parantavat suorituskykyä ja tehokkuutta. Ensinnäkin, kun vaihteet ovat lyhyemmät ja vaihteita on enemmän, moottori pyritään pitämään aina optimaalisella tehoalueella, mikä tarkoittaa, että moottori reagoi aina herkästi ja kuorma-auto on aina valmiina lähtöön.

Kun kuitenkin saavut valtatielle ja kytket vakionopeudensäätimen päälle, vaihteisto todennäköisesti vaihtaa suurimmalle mahdolliselle vaihteelle pitääkseen kierroslukusi optimaalisella tasolla. Tämä maksimoi väistämättä pitkän matkan polttoainetehokkuutesi, koska kierrosluvut ovat aina täydelliset.

  Audin ja Fordin luotettavuus - Kumpi on parempi

Milloin Ford otti käyttöön 10-vaihteisen vaihteiston?

Ford esitteli 10-vaihteisen vaihteiston ensimmäisen kerran vuonna 2017, mutta käytti sitä vakiona F-sarjan kuorma-autoissa vasta vuonna 2021. Tämä tarkoittaa, että Ford luottaa siihen, että 10-vaihteinen on loistava vaihteisto ja että kaikki sitä nyt vaivaavat ongelmat poistuvat pian, kun kaikki tämä on ratkaistu.

Ford uskoo, että 10-vaihteinen vaihteisto on loistava lähtökohta tuleville vaihteistopäivityksille, meidän on odotettava ja katsottava, miten 10-vaihteinen toimii pitkällä aikavälillä.

Mikä Fordin vaihteisto on paras?

Ford on rakentanut vuosien varrella loistavia vaihteistoja, mikä tarkoittaa, että parhaan vaihteiston valitseminen niistä kaikista on vaikeaa. Haluamme kuitenkin nostaa esiin muutamia Fordin suurimpia hittejä. 1960-luvulta lähtien Fordin C4-vaihteistoa kehuttiin maailman parhaaksi vaihteistoksi. Siirry 60 vuotta eteenpäin, ja se on edelleen yhtä hyvä kuin 60-luvulla.

Myös C6-vaihteisto tunnetaan legendana, samoin AOD-vaihteisto. AODE-vaihteisto ja 4R70W-vaihteisto tunnetaan myös kaikkien aikojen parhaina Ford-vaihteistoina.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z