Sopivatko Mercedesin pyörät Lexukseen

Luksusautojen maailmassa sekä Mercedes että Lexus ovat maineeltaan parhaita. Mercedes on saksalainen premium-luokan merkkivalmistaja, joka keskittyy pääasiassa asettamaan standardit, joita kaikki muut johtaja-autot voivat seurata, kun taas Lexus keskittyy pääasiassa täydellistämään alkuperäisen ylellisyysreseptin, joka koostuu nahasta, tyylistä, huippuluokan toiminnallisuudesta ja luotettavuudesta.

Näin ollen Lexuksia voidaan pitää jokapäiväisinä ylellisyystyökaluina, jotka on testattu perusteellisesti kaikissa kategorioissa aivan kuten kaikki muutkin japanilaiset taloudelliset autot, vaikka Lexus on kaukana siitä, että se olisi taloudellinen merkki. Mercedes keskittyy lähinnä innovaatioihin ja siihen, että se on kaikkein lumoavin ja vaikuttavin luksusautomerkki massoille.

Näin ollen on erittäin järkevää sekoittaa nämä kaksi merkkifilosofiaa käyttämällä Lexuksessa Mercedeksen renkaita. Jotta tämä onnistuisi, sinun on kuitenkin sovitettava yhteen tietyt pyörän mitat kaikissa neljässä pyörässä. Tärkein mitta on pulttijako, jonka on oltava samanlainen, mutta näin tuskin koskaan tapahtuu.

Vaikka pulttikuviot vastaisivatkin toisiaan, sinun on keskityttävä myös pyörän halkaisijaan ja rengaskokoon, pyörän siirtymään ja mahdollisesti jopa pyörän keskipisteeseen. Koska useimmat näistä ovat erilaisia näiden kahden mallin välillä, et todennäköisesti pysty asentamaan Mercedes-pyöriäsi Lexukseen.

Pulttijako

Pyöränpultit ovat usein unohdettu osa auton yleistä turvallisuutta, koska niiden tehtävänä on kiristää auton ja pyörien välinen yhteys. Sellaisenaan niiden ei pitäisi koskaan kestää mitään poikkeamia, koska se voi aiheuttaa heti kaikenlaisia ajettavuus- ja turvallisuusongelmia.

  Tekeekö Mercedes hybridisedan?

On syytä mainita, että useimmissa Mercedes-malleissa käytetään vakiomallista 5×112 mm:n pulttikuviota, kun taas useimmissa Lexus-malleissa käytetään erilaista 5×114,3 mm:n pulttikuviota. Vaikka nämä näyttävät riittävän samanlaisilta, ne eivät ole sitä, koska pulttijakojen on oltava identtiset, jos haluat, että autosi on yhtä turvallinen kuin sinä päivänä, kun se lähti tehtaalta.

On olemassa tiettyjä yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet suunnittelemaan pulttiadaptereita, jotka on tehty näiden erojen poistamiseksi, mutta niitä on parasta välttää. Pienimmätkin erot pulttien välillä voivat aiheuttaa tärinää, joka voi löystyttää pultin ajan myötä.

Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki pulttien malliin liittyvät ongelmat voivat mahdollisesti jopa päättyä katastrofaalisesti.

Pyörän halkaisija ja rengaskoko

Nykyään on melko yleistä vaihtaa pyörien halkaisijaa, koska halutaan saavuttaa joko tietty ulkonäkö tai tietyt ajo-ominaisuudet. Suuremmat pyörät liittyvät yleensä aggressiivisempaan ulkonäköön ja ketterämpään ja paremmin käsiteltävään autoon.

Vaikka tämä vaikuttaa houkuttelevalta, sinun on myös oltava tietoinen siitä, että tämä voi lisätä yleistä rengasmelua ja tehdä autosta paljon epämukavamman. Jos olet valmis hyväksymään tämän, voit jopa vaihtaa halkaisijaltaan suurempiin vanteisiin, jos pienennät vastaavasti renkaiden kokoa.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos valitset 1 tuuman suuremmat pyörät, sinun on korvattava tämä 1 tuuman pienemmillä renkailla. Kaiken kaikkiaan on aina parasta pitää pyörän halkaisija järkevänä, sillä matalaprofiiliset pyörät ovat alttiimpia lohkeilulle ja naarmuuntumiselle ja ovat myös epämukavuuden rajamailla.

  Onko Mersun omistaminen kallista?

Pyörän offset ja keskiporaus

Pyörän offset tarkoittaa pyörän kiinnitysnavan sijaintia pyörän keskilinjaan nähden. Neutraalin offsetin omaava pyörä asentaa keskimmäisen kiinnitysnavan suoraan pyörän keskilinjan suuntaisesti, kun taas positiivisen offsetin omaava pyörä asennetaan lähemmäs pyörän ulkoreunaa.

Negatiivinen offset-pyörä asennetaan lähemmäs jousituksen osia, mikä tarkoittaa, että se on lähempänä pyörän sisäreunaa kuin ulkoreunaa. On parasta valita pyörät, joiden offset on identtinen, mutta voit kompensoida pieniä eroja oikein valmistetuilla ja asennetuilla välikappaleilla.

Lopuksi Lexus- ja Mercedes-malleissa käytetään tunnetusti hyvin erilaisia keskiporan mittoja, mikä tarkoittaa, että sinun on leikattava vanteet, jotta ne sopivat täydellisesti. Pyörän keskiporaus on sisäpyörässä oleva reikä, jota käytetään pyörän täydelliseen tasapainottamiseen autossa.

Jos nämä ovat erilaiset, on parasta välttää sitä kokonaan, mutta jos olet 100-prosenttisen innokas käyttämään kyseisiä pyöriä, sinun on löydettävä joku, joka voi koneistaa pyöräsi täsmälleen tarvitsemiesi keskiporausmittojen mukaisiksi tekemättä pyöristä yhtään vähemmän turvallisia kuin ne jo ovat.

FAQ-osio

Käytetäänkö eurooppalaisissa autoissa samanlaista pulttikuviota?

Monissa eurooppalaisissa autoissa käytetään samanlaisia tai joskus jopa identtisiä pulttikuvioita, mikä tekee niistä täydellisiä pyörien vaihdettavuuden kannalta. Esimerkiksi monissa Mercedes-malleissa on sama pulttikuvio kuin joissakin BMW-malleissa, mikä tarkoittaa, että ne voidaan helposti vaihtaa kahden vastaavan mallin välillä.

Myös Audilla ja VW:llä on tietyissä tapauksissa sama pulttijako, mikä ei ole mikään yllätys, sillä Audi on osa VAG-konsernia. Eurooppalaiset autot eroavat kuitenkin useimmiten useimmista yhdysvaltalaisista autoista, koska niissä käytetään pultteja, kun taas monissa yhdysvaltalaisissa autoissa käytetään nastoja.

  Miksi Mercedes on niin kallis?

Miksi auton renkaat vaihdetaan?

Useimmat ihmiset eivät koskaan haluaisi vaihtaa autonsa pyöriä, jos ei ole pakko. Oli miten oli, on silti monia ihmisiä, jotka vaihtavat jatkuvasti autojensa pyöriä. He tekevät näin saavuttaakseen tietyn ulkonäön ja yrittävät samalla muuttaa auton ajotapaa ja mukavuutta.

Halkaisijaltaan suurempi pyörä liitetään useimmiten urheilullisiin autoihin, joilla on paremmat käsittelyominaisuudet, koska pienempi rengas tarkoittaa, että auto kallistuu harvemmin mutkaan ja vähentää ketteryyttä. Toisaalta henkilö, joka valitsee suuremmat renkaat, hyötyy enimmäkseen lisääntyneestä mukavuudesta huonomman käsiteltävyyden kustannuksella.

Sopivatko Lexuksen vanteet Toyotaan?

Lexus ja Toyota ovat kaksi sisarmerkkiä, mikä tarkoittaa, että ne jakavat paljon osia keskenään. Näin ollen Lexus-vanne sopii todennäköisesti Toyotaan, mutta muista aina tarkistaa mitat oikein. Tämä pätee molempiin suuntiin, jos edellä mainitut mitat ovat samat.

Pulttijako on tärkein osa, eikä tästä ole kyse. Useimmat ongelmat liittyvät pyörän halkaisijaan ja rengaskokoon, jotka voidaan helposti mitätöidä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z