Valmistetaanko enää manuaalivaihteisia autoja?

Hyvä uutinen on se, että kyllä, vuonna 2021 tehdään yhä manuaalivaihteisia autoja. Huono uutinen on se, että manuaalivaihteisia autoja on enää tarjolla vain muutama kymmenen, ja näyttää siltä, että manuaalivaihteet saattavat jopa kadota kokonaan valtavirran automarkkinoilta tulevina vuosina.

Syy tähän on yksinkertainen, sillä kaksoiskytkinvaihteistot ovat yhä tehokkaampia ja saumattomampia, ja manuaalivaihteisten valtavirta-autojen kysyntä Yhdysvalloissa vähenee jatkuvasti. Vuonna 2021 manuaalivaihteistolla varustettuja uusia autoja on edelleen saatavilla 27 kappaletta, mutta ne ovat enimmäkseen harrasteautoja ja vain kourallinen niistä on ”tavallisia” autoja.

BMW:n M-autoja tarjotaan edelleen manuaalivaihteistolla, mutta näyttää siltä, että DCT on suositumpi vaihtoehto. Chevy Camaro, Ford Mustang ja Dodge Challenger ovat ainoat kolme jäljellä olevaa pony-autoa, joissa on manuaalivaihteisto. Manuaalivaihteisia autoja ovat Corolla, Nissan Versa, Mitsubishi Mirage, Mini Cooper ja Mazda 3.

Myös muutamat sedanit, kuten Kia Forte GT, Genesis G70 ja Hyundai Accent, ovat edelleen saatavilla manuaalivaihteistolla. Manuaalivaihteisia urheiluautoja ovat Aston Martin Vanquish, Porsche 911, Toyota GT86, Mazda MX-5 Miata, Porsche GT4 ja Lotus Evora.

#SaveTheManuals – Miksi niitä ei pelasteta?

Me autoharrastajat rakastamme jännittävää ajokokemusta, ja joidenkin autojen kohdalla mikään ei voi korvata manuaalivaihteistoa. Vaikka 911 GT3 PDK on harppauksin parempi kuin mikään muu kaksoiskytkinvaihteisto, manuaalivaihteinen 911 GT3 on ja pysyy aina alkuperäisenä reseptinä aidolle radalle keskittyvälle 911 GT -vaihtoehdolle.

  Miksi sähköautot ovat parempia kuin kaasuautot?

On kuitenkin mahdotonta kieltää nykyaikaisen automaattivaihteiston mukanaan tuomaa mukavuutta. Kaukana ovat ne ajat, jolloin automaattivaihteistot olivat vähemmän polttoainetehokkaita ja alttiimpia toimintahäiriöille, sillä nykyaikaiset DCT-vaihteistot ovat niin kehittyneitä, että et edes tunne vaihteiden vaihtamista.

Tämä on erityisen tärkeää kaupunkiajossa, koska sinun ei tarvitse hallita kolmea poljinta ja vaihdekepin nuppia, mikä tekee koko kokemuksesta paljon helpomman. Vaikka autoharrastajat rakastavat hyvää manuaalivaihteistoa, useimmat heistä suosivat silti DCT-ajoneuvoja, koska se on järkevämpää jokapäiväisessä työmatkaliikenteessä.

Parhaat manuaalivaihteiset autot myynnissä tänään – Nauti niistä, kun vielä voit.

Kuten johdantokappaleessa mainittiin, manuaaliset autot eivät ole vielä kuolleet, mikä tarkoittaa, että voit vielä vuonna 2021 ostaa manuaalisen auton ja nauttia siitä. Jos haluat mukavan jokapäiväisen kuljettajan, joka tarjoaa silti paljon ”umphia” sekä radalle että mutkaiselle tielle, sinun kannattaa valita mikä tahansa manuaalivaihteinen auto BMW M -mallistosta.

M2 on paras ja dynaamisin tällä hetkellä myynnissä oleva M-auto, mutta BMW M3 on käytännöllisin ja käyttökelpoisin manuaalivaihteinen auto, jonka BMW tällä hetkellä tarjoaa. Parhaita arjen manuaalisia autoja ovat Mazda 3, Genesis G70 ja Toyota Corolla.

Jos haluat todellisen urheiluauton, manuaalivaihteinen Porsche 911 GT3 Touring on paras tällä hetkellä myynnissä oleva manuaalivaihteinen urheiluauto maantielle. Cayman GT4 ei ole kaukana perässä, ja sama juttu pätee myös leukoja hivelevän kauniiseen Aston Martin Vanquishiin.

  Paras auto sellaiselle, joka ei aja paljon.

Käsivalintaisen vaihteiston edut – Miksi ne pitäisi säästää

Kuten aiemmin mainittiin, manuaalivaihteistojen kuolemisen syynä on se, että niiden kysyntä on yhä vähäisempää, varsinkin kun otetaan huomioon tietyt segmentit, kuten katumaasturit tai suuret sedanit, joita ei ole enää vähään aikaan ollut saatavilla manuaalivaihteistolla.

Manuaalivaihteistoissa on kuitenkin vähemmän liikkuvia osia, mikä tarkoittaa, että ne on helpompi korjata, jos jokin menee vikaan. Lisäksi manuaalivaihteisto tarjoaa sinulle aivan uudenlaisen mahdollisuuden hallita autosi nopeutta ja kierroslukuja, mikä tarkoittaa, että olet enemmän mukana ajokokemuksessa.

Manuaalivaihteiston ensisijainen etu on kuitenkin sen hinta, sillä manuaalivaihteiston ostaminen ja ylläpito on lähes aina edullisempaa. Siitä huolimatta manuaalivaihteistojen kysyntä on yhä vähäisempää, koska ne ovat jo kauan sitten saavuttaneet tasonsa, kun taas automaattivaihteistot kehittyvät jatkuvasti edelleen.

UKK-osio

Käyttääkö manuaalivaihteisto öljyä?

Manuaalivaihteisto käyttää öljyä, ja sinun tulisi vaihtaa manuaalivaihteiston öljy noin 30-50 000 kilometrin välein valmistajan suositusten mukaan. Automaattivaihteistot vaativat myös öljynvaihdon, mutta niiden käyttöiän tiedetään kestävän 60-100 000 kilometrin välillä, mikä on merkittävä parannus.

Säännöllisen huollon väliin jättäminen on suuri kielto vaihteistojen osalta, koska ne ovat alttiita vakaville ongelmille, jos niitä ei huolleta oikein. Vaikka monet ihmiset uskovat, että automaattivaihteistot eivät ole yhtä luotettavia kuin hyvät manuaalivaihteistot, he ovat väärässä, koska manuaalivaihteistoa ajaa yleensä kokeneempi kuljettaja.

  Onko pikalataus huono asia sähköautoille?

Mistä tiedän, onko manuaalivaihteistossani liian vähän nestettä?

Helpoin tapa todeta, että manuaalivaihteistoon pitäisi lisätä nestettä, on havaita vaihteiston narskuttelu. Hyvin öljytyn manuaalivaihteiston pitäisi vaihtaa pehmeästi ja saumattomasti, kun taas huonosti voideltu vaihteisto tuntuu yleensä pakotetulta ja liian mekaaniselta.

Parasta, mitä voit tehdä, on kuitenkin noudattaa säännöllisiä huoltovälejä, jotka lähes aina sisältävät vaihteiston tarkastuksen ja vaihdelaatikon vaihdon. Tämä on erittäin tärkeää myös vaihteiston pitkäikäisyyden kannalta, joten muista tehdä tämä perusteellisesti.

Minkä tyyppinen auton vaihteisto on paras?

Autojen vaihteistoja on monia erilaisia. Manuaalivaihteisto voi olla tavallinen manuaalivaihteisto, mutta se voi olla myös dog-leg-manuaalivaihteisto tai tietokoneohjatulla kytkimellä varustettu manuaalivaihteisto, jota kutsutaan synkronoiduksi manuaalivaihteistoksi. Näistä kolmesta tavallinen manuaalivaihteisto on paras vaihtoehto, koska se kestää pisimpään ja on helpoin käyttää ja huoltaa.

Automaattivaihteistot voivat olla yksikytkin-, kaksoiskytkin- tai jopa monikytkinvaihteistoja. Vaikka MCT- tai DCT-vaihteisto on nopein ja saumattomin ajaa päivittäin, ne voivat usein olla alemmilla nopeuksilla hermostuneita, jos niitä ei ole kalibroitu oikein. Yksikytkinmomenttimuunnin on yleensä pehmeämpi, mutta myös hitaampi reagoimaan verrattuna huippuluokan DCT-vaihteistoon.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z