Voiko hybridiakun korjata?

Hybridiakku voidaan joko vaihtaa, kunnostaa tai tasapainottaa. Näistä kolmesta vaihto on toiminnallisuuden kannalta paras vaihtoehto, kun vaihdetaan kulunut akku. Täysin uusi akku voi kuitenkin maksaa yli 4000 dollaria uutena, kun taas käytetty akku voi myös maksaa vähintään 2500 dollaria.

Akun kunnostus on prosessi, jossa sulfaattikidekertymät poistetaan akun levyn pinnalta. Tällaisia sulfaattikerrostumia syntyy akun purkautumisen seurauksena, ja jokainen litiumioniakku on altis tällaisille pintakerrostumille.

Akun tasapainottaminen on prosessi, jolla pyritään saavuttamaan tasainen kapasiteetti useiden eri akkukennojen avulla. Kapasiteetin vaihtelut johtuvat akun epäpuhtauksista, valmistusongelmista, kennon vanhenemisesta tai ympäristöaltistuksista.

Hybridiakku voidaan periaatteessa korjata, vaikka se olisi fyysisesti vaurioitunut. Tähän prosessiin kuuluu yleensä vaurioituneiden kennojen vaihtaminen, mutta tämä olisi annettava koulutettujen ammattilaisten tehtäväksi, sillä akut ovat yleensä vaarallisia, jos et tiedä, mitä olet tekemässä.

Akun kunnostaminen

Aina kun akun levyyn ilmestyy sulfaattikiteitä, se tarkoittaa yleensä huonompia latausaikoja, heikompaa tehokkuutta ja yleisesti ottaen pienempää akun kapasiteettia. Akun kunnostuksella tai kunnostamisella pyritään poistamaan nämä sulfaattipintakertymät ja täydentämään elektrolyyttiliuokset itse akun sisältä.

Tämä tarkoittaa, että akku pystyy nyt toimimaan kuin uusi. Vaikka tämä prosessi ei vaadi insinöörin tutkintoa, se kannattaa jättää ammattilaisten tehtäväksi, varsinkin jos haluat kunnostaa litiumioniakun.

Tästä huolimatta lyijyakut ovat paljon turvallisempia ja helpompia kunnostaa, mutta koska litiumioniakkuilla toimivien hybridien yleistyminen on yhä voimakkaampaa, tätä ei saa koskaan yrittää tehdä itse.

  Voivatko hybridiautot kulkea pelkästään sähköllä?

Litiumioniakut ovat herkkiä, tarkasti valmistettuja ja vaarallisia, ja kaikenlainen huolto tai korjaus on aina jätettävä ammattilaisten tehtäväksi.

Akun tasapainottaminen

Akun uudelleentasapainotus tai akun uudelleenjako on prosessi, jonka tavoitteena on saavuttaa jatkuva ja tasainen kapasiteettitaso kaikissa yksittäisissä akkukennoissa. Tasapainotettu akku on tehokkaampi, joten jos kaikki yksittäiset kennot ovat täydellisessä sopusoinnussa, akku voi tarjota optimaalisen suorituskyvyn ja pitkän käyttöiän.

SOC on termi, jota käytetään kuvaamaan varaustilaa, sillä se on yhä tärkeämpi, mitä pidempään akku on käytössä. Useiden yksittäisten kennojen väliset pienet vaihtelut ovat merkityksettömiä, mutta ne kasvavat ajan myötä ja kun yhä useammat kennot muuttuvat epätasapainoisiksi.

Useimmissa akkupaketeissa on myös erityisiä automaattisia akun tasapainottimia, jotka on suunniteltu akkupaketteja varten, jotka on rakennettu useammasta kuin yhdestä kennosta sarjassa. Erona rinnakkaisiin kennoihin on se, että ne tasapainottavat toisiaan luonnollisesti, koska ne ovat koko ajan suoraan yhteydessä toisiinsa.

Jotta tämä onnistuisi mahdollisimman hyvin, akku olisi tyhjennettävä kokonaan ja ladattava myöhemmin maksimiinsa syvälataussyklin päätyttyä. Tämän pitäisi palauttaa akun alkuperäinen kapasiteetti, mikä yleensä tarkoittaa, että nyt akku kestää pidempään.

Korjaaminen vaihto

Kuten aiemmin todettiin, akkuja voidaan korjata. Näin ei kuitenkaan aina ole. Jos vahingoitat akkua fyysisesti niin paljon, että sitä ei voi korjata, ainoaksi vaihtoehdoksi jää investoiminen kokonaan uuteen akkuun.

  Ovatko Mercedes-hybridit hyviä?

Upouusi akku maksaa paljon rahaa, mikä tarkoittaa, että on odotettavissa yli 3000-6000 dollarin hinta. Sen lisäksi, että maksat akusta, sinun on joskus myös vakuutettava se, lähetettävä ja asennettava se, mikä kaikki maksaa lisää rahaa.

Tilanteen vaatiessa voit myös ostaa käytetyn akun. Näiden hinnat voivat vaihdella koosta, iästä, kapasiteetista ja saatavuudesta riippuen. Hinnoittelun kannalta olet myös vähintään 2000-2500 dollaria, jos haluat kunnollisen akun ottamatta huomioon lisäkustannuksia.

On syytä mainita, että upouusi akku on välttämätön autoihin, jotka on rakennettu tarjoamaan suorituskykyä yli kaiken muun. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi Ferrari SF90 Stradale, McLaren P1, Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder tai mikä tahansa muu huippusuorituskykyinen auto kannattaa hankkia kokonaan uusi akku.

FAQ-osio

Voiko hybridiautolla ajaa ilman akkua?

Useimmat hybridiajoneuvot on suunniteltu siirtymään polttomoottorin ja sähkömoottorin välillä paremman polttoainetehokkuuden saavuttamiseksi. Vaikka useimpia hybridejä ei voi ajaa ilman akkua, koska tämä voi aiheuttaa vakavia vahinkoja hybridijärjestelmille, joillakin voi tavallaan ajaa ilman akkua.

Hybridit on yleensä rakennettu niin sanotun ”rinnakkaisjärjestelmän” varaan, mikä tarkoittaa, että sähkömoottori ja polttomoottori toimivat aina yhdessä, kun taas toiset hybridit, kuten esimerkiksi Toyota Prius, on rakennettu eri tavalla. Näissä voi ajaa ilman akkua, mutta se on varattava vain hätätilanteisiin.

  Mikä on taloudellisin hybridimaasturi?

Millainen on useimpien hybridiautojen akkujen takuu?

Valtaosa hybridiautojen valmistajista tarjoaa akuilleen kahdeksan vuoden tai 80 000-100 000 kilometrin takuun. On olemassa pari merkkiä, jotka tarjoavat jopa 12 vuoden takuun, mutta ne maksavat yleensä kuitenkin enemmän rahaa.

Tämä tarkoittaa, että akku on vaihdettava takuun puitteissa, jolloin säästät paljon rahaa. Ole varovainen käytettyjen hybridiautojen suhteen ja yritä aina ostaa autoja, jotka ovat vielä oikeutettuja takuun pidentämiseen.

Voiko fyysisesti vaurioituneen hybridiakun korjata?

On olemassa monia kolaroituja hybridiautoja. Osa niistä käytetään varaosiksi, osa romutetaan kokonaan, mutta suurin osa korjataan. Tämä edellyttää yleensä fyysisesti vaurioituneen akun korjaamista, mikä voi olla sekä vaarallista että kallista. Vaikka tämä on mahdollista, korjauskelpoisuus riippuu suuresti akun vaurioitumisen määrästä.

Fyysisesti vaurioituneen akun korjaamiseksi on vaihdettava kaikki vaurioituneet yksittäiset akkukennot. Tämä on järkevää, jos vain pieni osa akusta on vaurioitunut ja jos muu osa akusta pystyy edelleen tuottamaan kunnon mehua. Sinun kannattaa viedä autosi tarkastettavaksi valtuutettuun korjaamoon, ennen kuin teet mitään päätöksiä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z