Voiko ruostetta korjata auton alta?

Useimmiten ruoste voidaan korjata. Joidenkin ruostetapausten välillä on suuria eroja, ja jotkin niistä saattavat vaatia vain pientä korjausta, kun taas toiset saattavat vaatia paljon korin korjausta. Joissakin ruosteisissa autoissa tarvitaan jopa kokonaan uusia autopaneeleita.

Kysymys ei siis ole siitä, onko se mahdollista, vaan siitä, onko ruostuneen auton korjaaminen järkevää? Ruostuneen alueen hionta ja hiominen maksaa paljon vähemmän kuin paneelien hitsaus ja vaihto. Ruostunut auto kannattaa siis korjata vain, jos se on taloudellisesti mahdollista.

Ruostunut auto voi myös olla valtava ongelma, joka odottaa tapahtuvan, varsinkin jos auton runko on ruosteessa. Auton rakenteellinen eheys vaarantuu, ja auto voi kirjaimellisesti hajota kahtia. Tällaisia ruostetasoja ei yleensä kannata korjata hinnalla millä hyvänsä.

On turvallista sanoa, että jos et omista rajoitetun erän erittäin arvokasta erikoisautoa, joka saattaisi hyötyä ylhäältä alas pulttien ja muttereiden avulla tehtävästä kunnostuksesta, vakavan ruosteen korjaaminen on turhaa. Muut kuin erikoisautot, joissa on suuria ruostekohtia, ovat yleensä vanhempia ja säilyttävät vähemmän todennäköisesti arvonsa jälkeenpäin.

Pienempien ruostekohtien korjaaminen

Pienemmät ruostekohdat ovat melko yleisiä yli 20 vuotta vanhoissa autoissa. Monissa näistä autoista ei ole tehtaalta lähtien käytetty ruostesuojaa, ja niiden jopa odotetaan ruostuvan, jos mitään ennakoivia toimenpiteitä ei ole tehty.

Ensin pitäisi paikallistaa kaikki mahdolliset ruostekohdat, ja tätä varten on luultavasti paras idea viedä auto katsastukseen. Kun olet onnistuneesti paikantanut kaikki ruostekohdat, mene eteenpäin ja osta kaikki tarvittavat välineet, kuten hienojakoista hiekkapaperia, hiomakone, maaliprimeri, purkki mustaa automaalia ja laadukas rasvanpoistoaine.

  Kannattaako käytetyn auton pohjamaalaus?

Lisäksi sinun kannattaa ostaa myös asianmukaiset suojavarusteet, kuten kunnolliset suojalasit ja -käsineet. Lisäksi autonostin tai pikatunkki on myös hyvä idea, koska ruoste sijaitsee todennäköisesti auton alapuolella.

Ensin ruostekohta on puhdistettava, hiottava ja viimeisteltävä esivalmistelut hiomalla pinta paljaaseen metalliin. Kun olet onnistuneesti päässyt eroon kaikesta ruosteesta, sinun pitäisi pohjustaa alue ja odottaa, että pohjamaali kuivuu. Sen jälkeen voit jatkaa ja maalata alueen.

Ennakoivat ruostesuojaustoimenpiteet

Kun olet maalannut alueen, on myös hyvä ryhtyä joihinkin ennakoiviin toimenpiteisiin, joilla varmistetaan, että ruostuminen on epätodennäköisempää. Luonnollinen seuraava askel edellisessä osiossa korostetun prosessin jälkeen on käyttää tervapohjaista ainetta, jota kutsutaan myös pohjamaaliksi, suojaamaan herkkiä alueita entisestään.

Tämä aine on tehty luomaan suojakerros maalin ja elementtien väliin, ja jos sitä käytetään onnistuneesti, sen pitäisi suojata paneelia vuoden tai kahden ajan. Tämä prosessi maksaa yleensä 100-200 dollaria, ja se on toistettava vuoden tai kahden välein.

Kannattaa myös tutustua erilaisiin öljysuihkeisiin, jotka on myös tehty suojaamaan paneeleita ruostumiselta. Niitä on saatavana tippuvina tai tippumattomina, mutta tippumattomat vaativat auton paneelien poraamista, mikä ei ole koskaan hyvä ajatus. Molemmat ovat myös hinnaltaan samanlaisia kuin tervapohjaiset pinnoitteet.

Voit myös tutustua erityiseen elektroniseen moduuliin, joka strategisesti sijoitettuna lähettää jatkuvaa sähkövirtaa koko auton koriin ja tekee ruostumisen teoriassa mahdottomaksi. Nämä on kuitenkin tehty ensisijaisesti veneisiin ja jatkuvasti veden alla oleviin pintoihin, muuten ne eivät ole yhtä tehokkaita, ja nekin maksavat muutamia satoja dollareita.

  Tarvitsevatko nykyaikaiset autot ruostesuojausta?

Vakavan ruosteen korjaaminen

Kaikki edellä mainitut ruostekohdat voidaan korjata ja korjataan melko usein. Mutta jos autossasi on paljon ruostepilkkuja tai olemassa olevien ruostepilkkujen taso on vakavampi, korjaaminen on paljon vaikeampaa. Jos paneelisi on täysin ruostunut, et voi tehdä mitään sen pelastamiseksi.

Tämä tarkoittaa, että edessäsi on todennäköisesti kokonaan uusi paneeli, ja jos ruoste on levinnyt myös muihin paneeleihin (mikä on usein tilanne), tarvitset myös kaikki lisäpaneelit. Nämä korjaustyöt voivat maksaa paljon rahaa, ja ne vaativat kokeneen mekaanikon ja paljon aikaa.

Jos rakenneosissa on vakavaa ruostetta, peli on melko pitkälti pelattu, koska nämä korjaukset edellyttävät auton purkamista kokonaan. On syytä mainita, että lähes kaikki ruosteet voidaan korjata tavalla tai toisella, mutta jotkin tasot ovat kohtuullisen korjauskelvottomia.

FAQ-osio

Pitäisikö minun korjata autoni ruoste?

Se riippuu ruosteesta, kyseisestä autosta ja sinusta. Jos ruostekohdat ovat pieniä ja helposti saavutettavissa, korjaa ne. Jos ruostepaikat ovat suuria ja vakavia, siinä ei ole kovinkaan paljon järkeä, jos auto ei ole minkään arvoinen.

Jos omistat esimerkiksi klassisen 911-auton tai jonkin muun arvokkaan auton, auton korjaaminen voi olla järkevää. Ja se riippuu myös siitä, mitä haluat. Jos rakastat autoasi ja inhoat sitä, että se menee näin, korjaa se, mutta vain jos se on lopulta taloudellisesti järkevää.

  Mitkä autot ruostuvat vähiten?

Kuinka usein ruostetta esiintyy?

Nykyaikaisissa autoissa ruoste ei ole kovin yleistä, kiitos monien ruostesuojamenetelmien ja tehtaan ennakoivien toimenpiteiden. Lisäksi monilla uudemmilla autoilla on myös takuu monille erilaisille vaurioille, mukaan lukien ruoste.

Vanhemmat, paljon käytetyt ja kolhiintuneet autot ovat paljon alttiimpia ruostumiselle. Päällystämättömät tiet, kiveniskemä, suola ja pitkäaikainen kosteusaltistus voivat etenemään ruostuminen vakaviksi ongelmiksi, joten tarkista auto aina silloin tällöin.

Onko täysin ruostuneen auton pelastaminen järkevää?

Täysin ruostunut auto on auto, jossa on runsaasti vakavia ruostepilkkuja ja jopa kasa rakenteellista koriruostetta. Näitä ei kannata korjata 99 %:ssa tapauksista. Mutta jos kyseessä on rajoitettu erä, erittäin haluttu klassikko, se voi olla jopa järkevää.

Pari vuotta sitten eräs mies löysi 60-luvun Ferrari 250 GTO:n kirjaimellisesti haudattuna takapihaltaan. Auto oli täysin ruostunut, mutta entisöinnin jälkeen auton arvo nousi huimasti useisiin kymmeniin miljooniin dollareihin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z