Onko Mercedes parempi kuin Cadillac?

Onko Mercedes parempi kuin Cadillac?

Kun eurooppalainen pitää jotakin autoa luokkansa parhaana, kuulee usein sanoja ”tämän ja tuon Mersu”. Esimerkiksi hyvää älypuhelinta kutsutaan ”älypuhelinten Mercedekseksi” tai hyvää televisiota ”televisioiden Mercedekseksi”.

Yhdysvalloissa on tavallisempaa sanoa esimerkiksi ”The Cadillac of smartphones”. On kiistatonta, että nämä kaksi tuotemerkkiä edustavat jonkinlaista kansallista ylpeyttä molemmissa paikoissa, mutta Cadillac ei yksinkertaisesti pysty vastaamaan Mercedeksen toiminnan laajuuteen.

Jotta näiden kahden vaikuttavan merkin markkinaosuuksien välinen ero olisi vielä selvempi, Mercedes myi vuonna 2019 yli 2,3 miljoonaa autoa. Toisaalta Cadillac onnistui myymään vain noin 156 000 autoa.

Jaottelemme eri ajoneuvoluokat, jotta voimme vertailla Mercedestä ja Cadillacia vierekkäin.

Maasturit

Autoteollisuuden trendit muuttuvat jatkuvasti. Viime aikoina ihmiset ovat alkaneet suosia katumaastureita sedanien sijaan, ja sekä Mercedes että Cadillac tarjoavat poikkeuksellisen hienoja katumaastureita. Lähestymistapa ja toteutus kuitenkin erottavat ne toisistaan.

Mercedeksen katumaasturit

Mercedeksen parhaat ja suosituimmat katumaasturit ovat tällä hetkellä GLE (vakio- tai Coupé-versio), GLS ja G-Class/G-Wagon. Mitä tulee autoteollisuuden katumaasturi-ikoneisiin, G-luokka on omaa luokkaansa. Laatikkomainen muoto, muhkeat sisätilat ja tehokkaat moottorit ansaitsivat G-luokalle todellisen ikonin leiman.

GLE ja GLS ovat konservatiivisempi lähestymistapa keskikokoisten ja täysikokoisten katumaastureiden rakentamiseen. Ne ovat vakiovarusteiltaan hyvin varusteltuja ja tarjoavat monia erilaisia turvallisuus- ja teknologiaominaisuuksia. GLB ja GLC ovat pari pienempää katumaasturia, joita myydään pääasiassa Euroopassa. Ne tarjoavat suurimman osan isompien katumaastureiden tarjoamista ominaisuuksista kohtuullisempaan hintaan.

  Mikä on paras Mersu maastokäyttöön?

Cadillacin katumaasturit

Cadillacin osalta on valittavana 5 erilaista katumaasturia. XT5- ja XT6-mallit ovat myös melko hyvin varusteltuja vakiona ja ne tarjoavat paljon erilaisia lisävarusteita.

Cadillac XT5 ja XT6 eivät kuitenkaan yksinkertaisesti yllä Mercedes GLE:n ja varsinkaan GLS:n hienostuneisuuden, muotoilun ja rakentamisen laadun tasolle.

Vuonna 2020 Cadillac julkaisi uuden Escaladen. Escalade on Cadillacin täysikokoinen lippulaivamaasturi, joka tarjoaa myös kulttimaineen seuraajiensa keskuudessa. Escalade tarjoaa myös laatikkomaisen muodon, mutta on silti modernisoitu ja pystyy helposti tyydyttämään vaativimmatkin ostajat, mitä tulee tekniikkaan.

Voittaja: Mercedes

Cadillac Escaladea voi verrata Mercedes G-luokkaan, mutta se jää laatuosastolla jälkeen. Vaikka Escalade on hieman tilavampi, G-luokka voittaa silti luokan ja laadun suhteen.

SUV-osastolla selkeä etu annettiin Mercedekselle. Vaikka Cadillac tarjoaa myös upeita katumaastureita, erityisesti äskettäin julkaistua Escaladea, Mercedes on selvästi askeleen edellä.

Sedanit

Mercedeksellä on voitto katumaasturirintamalla, ja kun kyse on sedan-osastosta, voitto on vielä selvempi Mercedekselle.

Mercedeksen nurkassa ovat C-luokka, E-luokka ja S-luokka. Nämä kolme mallia ovat olleet Mercedes-merkin ylpeys ja ilo vuosikymmeniä. Kaikki kolme mallia tarjoavat vahvan brändi-imagon, loistavat moottorit, modernin muotoilun ja upeat sisätilat. Mercedes päivittää autojaan jatkuvasti, joten ne eivät koskaan tunnu viimeisimmän sukupolven tai vanhentuneilta.

Cadillacin nurkassa ovat CT4 ja CT5. Ne ovat kaksi parasta Cadillac-mallia, koska ne ovat ainoat kaksi sedania, joita Cadillac tällä hetkellä tarjoaa. Sekä CT4 että CT5 tarjoavat modernin muotoilun, tehokkaat moottorit ja hyvin muotoillut sisätilat. Ne eivät kuitenkaan yksinkertaisesti pärjää saksalaiselle kolmikolle juuri millään osa-alueella.

  Mitkä Mersut ovat ahdettuja?

Viistoperät

Hatchbackit ovat Euroopassa paljon suositumpia kuin Yhdysvalloissa. Syynä tähän on se, että viistoperät sopivat hyvin pienille kaupunkikaduille, jotka ovat melko yleisiä useimmissa Euroopan kaupungeissa. Tämän vuoksi ja koska Cadillac myy muutenkin vain vähän autoja Euroopassa, Mercedes on viistoperäosastolla vertaansa vailla.

Sähköajoneuvot

Sekä Mercedes että Cadillac ovat vasta aloittamassa sähköautosegmentissä, joten on liian aikaista sanoa, kumpi merkki tarjoaa parempia sähköautoja. Mercedeksen ainoa täysin sähköinen itsenäinen malli on EQC, joka on periaatteessa GLC:n glorifioitu versio, joten itsenäisyys on melko kyseenalaista.

Cadillacilla ei tällä hetkellä tarjoa yhtään EV-mallia, mutta pian näyttävä LYRIQ-maasturi saattaa saapua tuotantoon. LYRIQ näyttää uskomattoman futuristiselta, ja sen pitäisi kulkea yli 300 mailia yhdellä latauksella.

FAQ

Onko Mercedeksellä parempi luotettavuus ja turvallisuus kuin Cadillacillacilla?

Mercedes on hieman luotettavampi kuin Cadillac, mutta suurta eroa ei ole. Mercedes sijoittui USA Todayn luotettavimpien automerkkien taulukossa 20. sijalle, ja Cadillac seurasi 21. sijalla. Sekä Mercedes että Cadillac onnistuvat sijoittumaan melko alas muihin luksusautomerkkeihin verrattuna.

Turvallisuuden osalta törmäysmääräykset ovat uskomattoman tiukat, ja sekä Mercedes että Cadillac katsotaan turvallisiksi autoiksi. Törmäystesteissä Mercedes on kuitenkin yleensä kärjessä verrattuna useimpiin automerkkeihin, ei vain Cadillaciin.

Miksi Mercedes on niin parempi kuin Cadillac?

Mercedes toimii paljon suuremmassa mittakaavassa kuin Cadillac. Pelkästään Mercedestä ympäröivät numerot ovat maailmanlaajuisena merkkinä paljon suuremmat kuin Cadillacia. Cadillacia myydään pääasiassa Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Cadillacin näkeminen Euroopassa on jokseenkin yksisarvista.

  Missä Mercedeksessä on Renaultin moottori

Toisaalta Mercedes toimii maailmanlaajuisesti, ja Mercedeksen autot ovat melko yleisiä lähes kaikkialla maailmassa. Mercedes voi käyttää enemmän rahaa autojen kehittämiseen kuin Cadillac, koska Mercedes on jonkinlainen autoteollisuuden mammutti, kun taas Cadillacillacilla on vain pieni osa automarkkinoista.
Tässä segmentissä yksinoikeus ei ole niin tärkeä tekijä. Cadillacin yksinoikeus on pikemminkin seurausta huonosta myynnistä kuin todellisesta ”yksinoikeudesta”, joka yleisesti liitetään markkinoiden premium-merkkeihin.

Voiko Yhdysvaltain autoteollisuus vastata Saksan autoteollisuutta?

No, Yhdysvaltain autoteollisuus onnistuu varmasti voittamaan saksalaisen autoteollisuuden Yhdysvalloissa. Ja se johtuu osittain siitä, että eurooppalaiset autot kärsivät tiukasta tuontiverotuksesta. Lisäksi saksalaiset eivät tarjoa pick-upeja, kun taas Ford F150 onnistuu tällä hetkellä valtaamaan ykköspaikan uusien autojen myynnissä Yhdysvalloissa.

Mercedes tarjosi jonkin aikaa X-luokkaa ja yritti ottaa F150:n valtaaman markkinaosuuden. Se epäonnistui siinä kuitenkin surkeasti, koska Mercedeksellä ei ole historiaa pickupien valmistuksessa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z