Mercedes Benzin Distronic-järjestelmä on Mercedes-merkkinen vakionopeudensäädin, joka on suunniteltu hidastamaan vauhtia ja pitämään auto linjoilla, kun se kulkee jopa 120 mailia tunnissa. Järjestelmä on todellakin hyödyllinen, mutta sitä ei ole suunniteltu korvaamaan yleistä erityistietoisuuttasi, vaan pikemminkin täydentämään sitä.
Järjestelmä perustuu pääasiassa kolmeen eri tutkaan, jotka sijaitsevat auton edessä, mukaan lukien yksi pitkän kantaman tutka ja kaksi lyhyen kantaman tutkaa. Kun otat järjestelmän käyttöön, mittaristoon ilmestyy vihreä ohjauspyöräkuvake, joka osoittaa, että järjestelmä on käytössä ja valvoo jatkuvasti ajoa.
Vaikka järjestelmä toimii yleensä tarkoitetulla tavalla, siinä on muutamia haittoja, kuten likaiset kamerat, likaiset tai vialliset anturit, väärät rengaskoot ja -paineet, pyörän nopeusanturiongelmat, sähköongelmat tai kaikenlaiset ulkoiset häiriöt.
Useimmat näistä järjestelmistä voidaan helposti korjata, mikä sinun on tehtävä, jos haluat jatkaa järjestelmän käyttöä. Jos huomaat järjestelmän toimivan, älä käytä sitä ennen kuin viet autosi koulutetulle Mercedes-asiantuntijalle.
Yleiset Mercedes Distronic -ongelmat
- Likainen kamera
- Likaiset tai vialliset anturit
- Väärä rengaskoko tai -paine
- Pyörän nopeusanturiongelmat
- Sähköiset ongelmat
- Ulkoisen lähteen aiheuttamat häiriöt
Likainen kamera
Yksi yleisimmistä vikaantuneeseen Distronic-järjestelmään liittyvistä ongelmista on likainen kamera, erityisesti talviaikaan. Useimmat asiantuntijat sanovat, että auto tulisi pestä vähintään kerran kahdessa viikossa talven aikana, jotta auto pysyy siistinä ja kaikki ulkoiset järjestelmät toimivat kunnolla.
Useimmissa nykyaikaisissa Mercedes-autoissa on vähintään yksi peruutuskamera, mutta joissakin kalliimmissa malleissa niitä on paljon enemmän. Nämä kamerat voivat toimia vain, jos ne ovat puhtaat, aivan kuten muutkin kamerat.
Likaiset tai vialliset anturit
Kuten aiemmin todettiin, likainen kamera on hyödytön kamera, ja sama pätee myös antureihin. Useimmat nykyaikaiset lähestymisanturit pystyvät toimimaan, vaikka niiden päällä olisi huomattavia määriä likaa, mutta se ei tarkoita, että ne toimisivat moitteettomasti.
Jos järjestelmä havaitsee ongelmia antureissa, järjestelmä todennäköisesti toimii virheellisesti, jotta ei aiheuteta ylimääräisiä ongelmia. Lisäksi näitä antureita ei ole tehty kestämään ikuisesti, mikä tarkoittaa, että ne tarvitsevat joskus huoltoa tai jopa täydellistä vaihtoa.
Väärä rengaskoko ja -paine
Mercedes Distronic -järjestelmä on kalibroitava oikein sekä rengaskokoa että rengaspaineita varten. Tämä ei koske ainoastaan Distronic-järjestelmää vaan paljon autoihin liittyvää tekniikkaa. Myös nopeusmittari ja matkamittari on kalibroitava, jos vaihdat rengaskokoa, koska niihin liittyvä pyörivä massa on erilainen.
Myös rengaspaineiden tiedetään toisinaan sekoittavan järjestelmän toimintaa. Jos näin tapahtuu useammin kuin kerran, järjestelmä todennäköisesti kytkeytyy kokonaan pois päältä, jotta ei aiheuteta lisäongelmia.
Pyörän nopeusanturin ongelmat
Pyörän nopeusanturi on tarkoitettu mittaamaan nopeutta, jolla rengas pyörii. Tämä on luonnollisesti keskeinen osa, kun halutaan määrittää, kuinka nopeasti auto kulkee. Jos tämä järjestelmä alkaa aiheuttaa ongelmia, se vaikuttaa todennäköisesti sekä Distroniciin, luistonestoon, ABS:ään että moniin muihin apujärjestelmiin.
Sinun on siis diagnosoitava ongelma kunnolla ennen kuin jatkat ajamista, sillä viallinen pyörän nopeusanturi voi vaikuttaa merkittävästi turvallisuuteesi.
Sähköongelmat
Yleisimmät sähköongelmat, jotka vaikuttavat myös Distroniciin, liittyvät akkuun, generaattoriin ja kaikkiin niihin liittyviin järjestelmiin. Akun on syötettävä virtaa kaikkiin apujärjestelmiin ja generaattorin on syötettävä virtaa akkuun.
Jos sähköosastolla ilmenee ongelmia, autosi alkaa todennäköisesti toimia. Tällöin lukemattomat kuljettajan apujärjestelmät, kuten Distronic, voivat usein kytkeytyä pois päältä.
Ulkoisen lähteen aiheuttamat häiriöt
Kaikki tutkateknologian osat toimivat tietyllä taajuusalueella kerätäkseen ja lähettäessään tietoja. Jos jokin ulkoinen sähkökenttä, signaali tai magneetti häiritsee näitä taajuuksia, ne saattavat vaikuttaa siihen, kuinka tehokkaita nämä tutkajärjestelmät voivat olla.
Lähes kaikki ovat tietoisia siitä, että on olemassa tutkan häirintälaitteita, mikä tarkoittaa, että niitä voidaan käyttää myös Distronicin häiritsemiseen. Tämä ei tapahdu usein, mutta se on ehdottomasti mahdollista.
UKK-osio
Onko Mercedes Distronic turvallinen?
Tätä järjestelmää ei koskaan tarkoitettu kaiken kattavaksi autonomiseksi ajojärjestelmäksi, vaan pikemminkin turvallisuuden ja mukavuuden lisäkerrokseksi. Sinänsä, jos kaikki toimii asianmukaisesti, järjestelmä ei ole ainoastaan turvallinen, vaan se lisää yleistä turvallisuuttasi, koska se valvoo kaikkea ympärilläsi tapahtuvaa.
Jos järjestelmä jostain syystä pettää, se todennäköisesti kehottaa sinua ottamaan ratin täysin haltuun, eikä turvallisuutesi näin ollen saa kärsiä. Tämä on järkevää vain, jos todella kiinnität huomiota koko ajan.
Onko Mercedes Distronic sen arvoinen?
Mercedes Distronic -järjestelmä on melko älykäs tekniikka, jonka tarkoituksena on tehdä matkoistasi sujuvampia ja vähemmän stressaavia. Jos vietät suurimman osan ajoajastasi kruisailemalla moottoritiellä tai ruuhkaisessa stop-and-go -liikenteessä, tämä järjestelmä on todellakin hyödyllinen.
Jos ajat autoa harvoin ja nautit siitä, että hallitset autoa 100-prosenttisesti koko ajan, tai jos et yksinkertaisesti luota näihin järjestelmiin, on parempi jättää se väliin.
Onko Mercedes Distronic paras mukautuva vakionopeudensäädin?
Mercedes Distronic on yksi maailman parhaista mukautuvista vakionopeudensäädinjärjestelmistä, ja tärkeimmät kilpailijat ovat Teslan AutoPilot ja Cadillacin vaikuttava Super Cruise -mukautuva vakionopeudensäädin. Lisäksi useimmat premium-merkit, kuten Audi ja BMW, tarjoavat nykyään myös kehittynyttä mukautuvaa vakionopeudensäädintä.
Tämä tarkoittaa, että erot näiden välillä eivät ole merkittäviä. Ne eroavat kuitenkin toisistaan yhtenäisyyden ja hienostuneisuuden osalta, ja siinä tapauksessa Tesla AutoPilot on paras. Toiminnallisesti useimmat näistä ovat samoja, jotkut tarjoavat kaistanvaihto-ominaisuuksia, kuten Mercedes ja Tesla, mutta se on kuitenkin enemmän tai vähemmän kikka.