Hyundai Ioniq 7 tulee olemaan kolmas Ioniq-malli, jonka pitäisi päättää ensimmäinen täysin sähköistettyjen Ioniq-mallien aikakausi. Siitä tulee keskikokoinen sähköinen SUV, jonka pitäisi olla futuristisin sarjatuotantoauto, jonka Hyundai on koskaan tehnyt. Ioniq 5 on ollut markkinoilla jo jonkin aikaa ja Ioniq 6 on tulossa markkinoille muutaman kuukauden kuluttua.
Tässä artikkelissa kerromme sinulle kaiken vuoden 2024 Hyundai Ioniq 7:stä – Mitä odottaa ja mitä odottaa yhdeltä ensimmäisistä saavutettavista keskikokoisista sähköisistä SUV:ista, josta tulee varmasti menestys, jos kaksi ensimmäistä Ioniq-mallia ovat jotain. Ioniq 5:n on kuitenkin määrä paljastua joskus vuonna 2023, kun taas myynti ei mene enää vuoteen.
Tämä tarkoittaa, että 2024 on todennäköisesti vuosi, jolloin näitä aletaan myydä asiakkaille. Ioniq 7:stä ei todellakaan ole tällä hetkellä liikaa tietoa, mutta olemme keränneet mahdollisimman paljon tietoa yhteen artikkeliin, jotta saatte paremman käsityksen siitä, mitä on odotettavissa.
Kaiken kaikkiaan Ioniq 7:stä tulee varmasti hyvä auto, jos nämä ensimmäiset ennusteet pitävät paikkansa. Sinänsä sinulla on paljon odotettavaa.
Hyundai Ioniq 7 – koko ja alusta
Hyundai Ioniq 7:n sanotaan olevan keskikokoinen perhe-SUV, mutta se tulee olemaan saatavilla jopa seitsemänpaikkaisena. Tämä tarkoittaa, että Hyundai pyrkii vaikuttavaan tilankäyttöön, jossa heidän ei tarvitse tehdä jättimäistä katumaasturia, jotta siihen mahtuisi 7 ihmistä. Näin ollen Ioniq 7 tulee todennäköisesti olemaan sähköistetty kilpailija nykyiselle Hyundai Palisadelle.
Ioniq 7 perustuu Hyundain E-GMP-alustaan, joka tarjoaa 800 voltin akkuinfrastruktuurin, joka hallitsee lämpöä ja rasitusta paremmin kuin tavallinen 400 voltin järjestelmä, jota useimmissa autoissa nykyään käytetään. Tämä tarkoittaa myös sitä, että Ioniq 7:n pitäisi saada maksimissaan 350 kW:n DC-pikalatausnopeus, jolla nykyiset E-GMP-mallit voidaan ladata alle 20 minuutissa.
Hyundai Ioniq 7 – muotoilu ja erityisominaisuudet
Ulkosuunnittelun osalta Ioniq 7:n sanotaan näyttävän todella lähellä nykyistä Ioniq 7 -konseptia, mutta kuten kaikki tiedämme, konseptiautot eivät koskaan päädy tien päälle, kuten kävi myös Ioniq 5:n ja Ioniq 6:n tapauksessa. Oli miten oli, Ioniq 7 -konsepti ei ole yhtä radikaali kuin kaksi edellistä konseptiautoa, joten on mahdollista, että todellinen Ioniq 7 ei tule olemaan kovin erilainen.
Ioniq 7:ssä tulee olemaan yli 700 parametrista pikseliä, jotka muun muassa näyttävät lataustilan ulkoapäin ja muodostavat myös auton ulkovalaistuksen. Ioniq 7:ssä kerrotaan olevan myös seuraavan sukupolven sisävalaistus, edistyksellisiä ja kierrätysmateriaaleja sekä e-ASD, joka tarkoittaa sähköistä aktiivista äänisuunnittelua.
Hyundai Ioniq 7 – Tekniset tiedot
Kannattaa muistaa, että nämä tekniset tiedot eivät ole vielä kiveen hakattuja, mikä tarkoittaa, että on hyvin mahdollista, että jotkin niistä muuttuvat myöhemmin. Useimmat pysyvät kuitenkin todennäköisesti samoina. Ioniq 7:n pituus on todennäköisesti noin 196 tuumaa, leveys noin 82 tuumaa, korkeus 70 tuumaa ja akseliväli 126 tuumaa.
Ioniq 7:n odotetaan olevan saatavilla sekä FWD- että AWD-järjestelmällä huippumalleihin. Huippumallin akku on todennäköisesti yli 100 kW, teho on yli 300 hv, ja EPA:n arvioitu toimintasäde on yli 300 mailia. Mainitsimme jo, että Ioniq 7:ssä on 800 voltin arkkitehtuuri ja 350 kW:n pikalataus.
Hyundai Ioniq 7 – Kehittynyt teknologia
Autonomisen ajamisen osalta Ioniq 7 perustuu todennäköisesti Ioniq 5:n ja Ioniq 6:n nykyiseen tekniikkaan. Tämä tarkoittaa, että se saa tason 3 autonomiatason, jonka pitäisi mahdollistaa ”turvallisuustoimintojen hallinta tietyissä olosuhteissa, mutta kuljettajan odotetaan ottavan ohjat käsiinsä, kun häntä varoitetaan”.
Autonominen RSPA2-pysäköintipilottiominaisuus debytoi todennäköisesti myös Ioniq 7:ssä, mikä tarkoittaa etäpysäköintiä. Ioniq 7:n yhteydessä debytoi todennäköisesti myös uusi infotainment-järjestelmä ja uusi ”digitaalinen avain”. Ioniq 7:n pitäisi myös pystyä syöttämään virtaa ulkoisiin laitteisiin, jopa kotiisi, kuten Ford F150 Lighting -mallissa.
FAQ-osio
Tuleeko Hyundai Ioniq 7:n mukana ilmainen lataus?
Hyundai USA on ilmoittanut, että Hyundai Ioniq 7:n asiakkaat saavat erikoissopimuksen, jonka ansiosta he voivat ladata Ioniq 7 -mallinsa ilmaiseksi jopa kahden vuoden ajan Electrify America -latauksilla. Latauskertojen sanotaan rajoittuvan 30 minuuttiin kerrallaan, mikä riittää lataamaan akun 80 prosenttiin 350 kW:n laturilla.
Paljonko Hyundai Ioniq 7 maksaa?
Siitä, kuinka paljon Ioniq 7 tulee maksamaan, kun se lopulta lähtee tehtaalta, ei ole juurikaan tietoa, mutta joidenkin arvioiden mukaan Ioniq 7:n lähtöhinta on noin 55 000 dollaria. Tämä on melkoinen askel ylöspäin jopa huipputason Hyundai Palisadeen verrattuna, joka maksaa uutena alle 50 000 dollaria.
Aikooko Hyundai tarjota Hyundai Ioniq 7 ”N” -mallia?
Hyundai Ioniq 7 N tulee todennäköisesti saataville joskus Hyundai Ioniq 7:n alkuperäisen julkaisun jälkeen. N-mallissa pitäisi olla yli 500 hv, koska niin on myös tulevassa Hyundai Ioniq 6 N:ssä ja nykyisessä Kia EV6 GT:ssä. Tätä ei kuitenkaan ole vielä 100-prosenttisesti vahvistettu, joten jäämme odottamaan ja katsomaan.