BMW N47 – Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

BMW N47

BMW perustettiin Münchenissä vuonna 1916. Siitä lähtien tämä merkki on valmistanut autoja, joihin monet ihmiset ovat rakastuneet. Lisäksi BMW on tuottanut matkan varrella hämmästyttäviä moottoreita, jotka ovat tarjonneet sisua, voimaa ja kestävyyttä. Yksi näistä moottoreista on BMW N47.

BMW N47 -moottori on tehokas ja suorituskykyinen moottori. Se on myös erittäin tehokas, sillä se kuluttaa vähän polttoainetta verrattuna sukupolvensa kilpaileviin moottoreihin. Tämä moottori on kuitenkin epäluotettava, tilaa vievä ja kallis ylläpitää. Mutta jos sitä huolletaan oikein, se kestää hyvin pitkään.

BMW N47 -moottorin historia

BMW N47 -moottori on BMW:n nelisylinterinen common rail -dieselmoottori. Tämä moottori korvasi M47-moottorin vuonna 2007, ja sitä seurasi B47-moottori vuonna 2014. Se oli siis käytössä vuosina 2007-2013.

Kun N47-moottori esiteltiin maaliskuussa 2007, se asennettiin parannettuihin BMW 1-sarjan BMW E87- ja E81-malleihin. Samana vuonna se asennettiin myös 1-sarjan malleihin E82 ja E88. Moottori on kuitenkin asennettu myös muihin BMW-sarjoihin, kuten 5-sarjan malleihin E60 ja E61 sekä 3-sarjan malleihin E90, E91, E92, E93 ja E94.

Kaksoisturboversio

Vuonna 2007 BMW toi markkinoille twin sequential -turbomallin. Tämä malli tuotti yhteensä 150 kW (201 hv), ja se on ensimmäinen tuotantodiesel, joka saavutti tietyn tehon, joka oli yli 75 kW (100 hv) litraa kohden. Lisäksi siinä hyödynnetään samaa turbotekniikkaa, joka esiteltiin ensimmäisen kerran BMW E60 535d -mallissa.

Huomaa, että 150 kW:n (201 hv) mallia käytettiin BMW E87 123d:ssä, E84 X1 xDrive 23d:ssä ja F22 225d:ssä. Myöhemmin moottori sai päivityksen, joka nosti kokonaistehon 160 kW:iin (215 hv), ja se asennettiin BMW F30 325d:hen, F10 525d:hen ja F32 425d:hen.

  BMW 116D - Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

BMW N47 -moottorin muunnokset

Moottori Iskutilavuus Puristussuhde Teho Vääntömomentti Vuodet
N47D16 1,6L (1598 cc) 16,5:1 70 kW (94hv) @4000 rpm 235 N.m (173 lb.ft) @ 1500-2750 rpm 2013
85 kW (114 hv) 4000 kierrosta minuutissa 260 N.m (192 lb.ft) 1500-2750 kierrosta minuutissa 2012
N47D20

2.0L (1,995 cc)

16,5:1 85 kW (114 hv) @4000 rpm 260 N.m (192 lb.ft) @ 1750 rpm 09/2009
105 kW (141hv) @4000 rpm 300 N.m (221 lb.ft) @ 3000 rpm 03/2007
120 kW (161hv) @4000 rpm 340 N.m (251 lb.ft) @ 2000 rpm 09/2009
130 kW (174hv) @4000 rpm 350 N.m (258 lb.ft) @ 3000 rpm 03/2007
135 kW (181hv) @4000 rpm 380 N.m (280 lb.ft) @ 2750 rpm 03/2010
16,1:1 150 kW (201 hv) 4400 rpm 400 N.m (295 lb.ft) 2000 rpm 03/2010
16,5:1 160 kW (215 hv) 4 400 rpm 450 N.m (332 lb.ft) 2500 rpm 2011

Moottori Iskutilavuus Puristussuhde Teho Vääntömomentti Vuodet
N47D16 1,6L (1598 cc) 16,5:1 70 kW (94hv) @4000 rpm 235 N.m (173 lb.ft) @ 1500-2750 rpm 2013
85 kW (114 hv) 4000 kierrosta minuutissa 260 N.m (192 lb.ft) 1500-2750 kierrosta minuutissa 2012
N47D20 2.0L (1,995 cc) 16.5:1 85 kW (114hv) @4000 rpm 260 N.m (192 lb.ft) @ 1750 rpm sep-09
105 kW (141hv) @4000 rpm 300 N.m (221 lb.ft) @ 3000 rpm maaliskuu-07
120 kW (161 hv) @4000 rpm 340 N.m (251 lb.ft) @ 2000 rpm sep-09
130 kW (174hv) @4000 rpm 350 N.m (258 lb.ft) @ 3000 rpm maaliskuu-07
135 kW (181hv) @4000 rpm 380 N.m (280 lb.ft) @ 2750 rpm maaliskuu-10
16,1:1 150 kW (201 hv) 4400 rpm 400 N.m (295 lb.ft) @ 2000 rpm mar-10
16,5:1 160 kW (215 hv) 4400 rpm 450 N.m (332 lb.ft) 2500 rpm 2011

  Minkä merkin sisätilat ovat parhaat - Audin, Mercedeksen vai BMW:n?

BMW N47:n ominaisuudet

BMW N47 -moottorissa on alumiininen kampikammio, jossa on termisesti liitetyt harmaavalurautaiset vuoraukset. Lisäksi kaikissa moottoriversioissa on kaksi kampikammioon kietoutunutta neulalaakeroitua tasapainotusakselia, lukuun ottamatta 116d:n 85 kW:n versiota.

Lisäksi siinä on nelisylinterinen pää, jossa on kaksi yläpuolella olevaa nokka-akselia, jotka toimivat venttiilien rullakiekkovarsien avulla. Tämän moottorin Common Rail -ruiskutusmekanismi toimii 1600-2000 baarin paineella. Lisäksi polttoaine ruiskutetaan palotilaan keskelle kiinnitettyjen magneettiventtiilisuuttimien kautta.

On myös tärkeää huomata, että useimmissa BMW N47 -moottorivaihtoehdoissa on turboahtimet, joissa on säädettävät turbiinisiivet. Lisäksi tehokkaimmissa vaiheissa, kuten 150 kW:n ja 160 kW:n moottoreissa, on kaksi turboahdinta, jotka toimivat yhdistetyllä rekisterilatauksen ja monikerroslatauksen periaatteella.

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä moottorissa on dieselhiukkassuodatin, joka puhdistaa pakokaasut. Tämä suodatin sijaitsee moottorin vieressä, ja sen yhteydessä on myös hapetuskatalysaattori.

N47-moottoreiden teho

BMW:n N47-moottorivaihtoehtojen tehot vaihtelevat 163 hv:n ja 218 hv:n välillä. Sitä vastoin tehokkaammissa moottoreissa on piezo-Common Rail -ruiskutusjärjestelmä, jonka käyttöpaine on 1800-2000 bar. Kun taas heikommissa moottoreissa ruiskutuspaine alkaa 1600 baarista.

FAQ

Onko BMW N47 hyvä moottori?

Kyllä, BMW N47 -moottori on erittäin hyvä moottori. Se on tehokas, polttoainetaloudellinen, hiljainen ja tuottaa miellyttävän äänen. Tässä moottorissa on kuitenkin myös useita ongelmia, jotka saattavat houkutella tuhansia dollareita korjaus- ja huoltokuluihin.

Esimerkiksi ajoitusketjuongelma voi maksaa sinulle vähintään 800 dollaria korjauskuluina. Lisäksi saatat joutua purkamaan koko moottorin, mikä on työlästä ja erittäin kallista.

Milloin BMW N47:ssä alkaa olla ongelmia?

Jotkut BMW N47 -kuljettajat ovat raportoineet ongelmien rekisteröitymisestä jo 20 000 kilometrin kohdalla. Useimmat ihmiset alkavat kuitenkin kohdata ajoketjuongelmia 60 000 mailin jälkeen. Jos kuitenkin pidät BMW N47:n kunnossa, useimmat ongelmat saattavat alkaa esiintyä vasta yli 100 000 mailin jälkeen.

  BMW vs. Infiniti - kumpi on parempi?

Mitkä ovat BMW N47:n yleiset ongelmat?

BMW N47 -moottori on yksi vähiten luotettavista BMW-moottoreista, joita on koskaan rakennettu. Tämä johtuu siitä, että se rekisteröi useita ongelmia, joista käyttäjät ovat valittaneet vuosien varrella. Joitakin N47-moottorin ongelmia ovat viallinen ajoitusketju, viallinen kampiakselin ketjupyörä, palautusjousen pettäminen, EGR-ongelmat ja ohjaustehostimen pumpun vikaantuminen.

Miksi N47:n ajoitusketjut eivät toimi?

Tärkein syy siihen, miksi BMW N47 -moottorin ajoitusketju vikaantuu, on heikko kiristin, joka ei pysty kohdistamaan ketjuihin ihanteellista jännitystä. Jonkin ajan kuluttua ketju löystyy ja irtoaa. Tämä aiheuttaa ajoitusketjun katkeamisen tai jopa katkeamisen.

Yhteenveto

Yleisesti ottaen BMW N47 -moottori on erittäin tehokas ja taloudellinen. Sillä on myös erinomainen työkulttuuri, sillä se ei tärise paljon ja se tuottaa miellyttävän äänen. Ainoa haaste ovat sen mukana tulevat vakavat ongelmat, kuten ajoitusketjuongelma, ohjaustehostimen pumpun vikaantuminen, viallinen kampiakselin ketjupyörä, EGR-ongelmat ja palautusjousen pettäminen.

Jos päätät hankkia BMW N47 -moottorin, sinun on oltava valmis käyttämään paljon rahaa korjauksiin ja huoltoon. Asianmukaisella hoidolla ja kunnossapidolla tämä moottori kestää kuitenkin yli 250 000 kilometriä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z