Citroën ei käynnisty – syyt ja korjaaminen

Citroën-merkin omistaa Stellantis, joka omistaa myös muutamia maineikkaita eurooppalaisia merkkejä, kuten Vauxhall, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Dodge, DS, Lancia ja RAM. Kaikilla näillä merkeillä on yhteisiä osia keskenään ja ne on rakennettu samanlaisille alustoille. Oli miten oli, tässä artikkelissa keskitymme siihen, miksi Citroën ei käynnisty – syyt ja miten se korjataan.

Ensimmäinen ja todennäköisesti yleisin syy siihen, miksi Citroën ei käynnisty, on tyhjentynyt akku. Akku voi kuitenkin olla joko heikko tai syöpynyt, jolloin myös auton käynnistyminen estyy. Muita syitä ovat esimerkiksi ongelmat vaihtovirtageneraattorissa, joka ei pysty lataamaan akkua, tai käynnistysmoottorissa, joka ei saa autoa käyntiin.

Koska kaikissa uusissa Citroen-malleissa on tavallisten teräavainten sijasta avaimenperä, sinun on tarkistettava avaimenperän akku, sillä tyhjä avaimenperän akku voi myös aiheuttaa sen, että auto ei käynnisty. Myös sytytystulpat ja sulakerasia voivat aiheuttaa saman ongelman, mutta ne eivät ole yhtä yleisiä.

Luettelon lopuksi mainitsemme myös polttoainejärjestelmään liittyvät ongelmat, joihin kuuluvat tukkeutuneet polttoainesuodattimet ja viallinen polttoainepumppu, jotka molemmat voivat tukkia polttoaineen kulun moottoriin eivätkä näin ollen anna moottorin käynnistyä.

Akkuongelmat

Ensimmäinen syy, miksi Citroen ei käynnisty, liittyy muutamiin akkuun liittyviin ongelmiin. Ilmeisin niistä on tyhjä akku, joka ei anna autoon lainkaan virtaa, mikä tarkoittaa, että mikään sähkölaitteista ei toimi. Testataksesi akun, sinun on kytkettävä se yleismittariin, jonka pitäisi näyttää 12-13 volttia, mikä vastaa terveen akun lukemia.

  Citroën ë-Jumpy electric vs. vastaavat sähköautot

Jos lukemat ovat tätä korkeammat tai matalammat, akussa on joskus vikaa. Lisäksi akussa voi olla korroosiota sen napojen päällä, jotka on puhdistettava, jotta akku voi tehdä työnsä. Näin ollen sinun on irrotettava akku ja puhdistettava navat siihen tarkoitetulla akunpuhdistusaineella.

Avaimenperän ongelmat

Kuten aiemmin todettiin, nykyaikaisista Citroen-malleista ei todellakaan löydy sellaisia, joissa ei olisi avainnippua, sillä teräavaimista on tullut menneisyyttä. Näissä on yleensä avaimeton sisäänpääsy- ja käynnistysominaisuus, joka ei toimi, jos avaimenperän akku on tyhjä. Auto ei pysty tunnistamaan, että avain on lähellä, ja se johtaa siihen, että auto ei halua käynnistyä.

Jos sait myös teräavaimen, yritä käynnistää auto käsin ja katso, käynnistyykö se. Jos se ei käynnisty, ongelma ei välttämättä ole avaimenperässäsi. Jos se käynnistyy, avaimenperä on aivan varmasti syynä.

Vaihtovirtageneraattorin ja käynnistysmoottorin ongelmat

Vaihtovirtageneraattori on suunniteltu lataamaan akkua liikkeellä ollessa, mikä tarkoittaa, että jos vaihtovirtageneraattori on tyhjä, se johtaa yleensä myös tyhjään akkuun. Voit testata tämän kokeilemalla auton käynnistystä, ja jos auto myöhemmin pysähtyy ja menettää kaiken sähkövirran, syynä on todennäköisesti rikkoutunut vaihtovirtageneraattori, joka on vaihdettava.

Käynnistysmoottori sijaitsee vaihtovirtageneraattorin ja moottorin välissä, ja sen tarkoituksena on käynnistää moottori. Jos et kuule mitään käynnistysääniä, kun käännät autoa käynnistääksesi sen, on todennäköistä, että käynnistinmoottori on syyllinen ja se on vaihdettava.

  Citroën DS4:n yleiset ongelmat

Sulakerasian ja sytytystulpan ongelmat

Sulakerasia ja sytytystulpat voivat myös joskus aiheuttaa sen, että auto ei käynnisty, mutta nämä eivät ole läheskään niin yleisiä kuin kaikki edellä mainitut syyt. Jos sytytystulppa palaa tai irtoaa, se vaikuttaa palamisprosessiin ja auto todennäköisesti syttyy väärin. Jos useampi kuin yksi sytytystulppa on paahtunut, auto ei välttämättä käynnisty lainkaan.

Sulakerasian tehtävänä on pitää auton sähköjärjestelmä turvassa oikosulkuilta ja ylikuormituksilta, mikä tarkoittaa, että se palaa helposti, jos jokin asia ei ole kunnossa. Tämän korjaamiseksi sinun on vaihdettava siihen liittyvä sulake sellaiseen, joka tarjoaa samat ampeerilukemat.

Polttoainejärjestelmän ongelmat

Luettelomme loppuun on mainittava myös polttoaineen jakelujärjestelmän ongelmat, mikä tarkoittaa tukkeutuneita polttoainesuodattimia, jotka eivät pysty toimittamaan polttoainetta moottoriin, tai viallinen polttoainepumppu, joka ei pysty pumppaamaan polttoainetta pois säiliöstä. Voit kuulla polttoainepumpun, kun kytket sytytysvirran päälle, jos et kuule sitä, on todennäköistä, että se on rikki.
Tukkeutuneet polttoainesuodattimet on vaihdettava, jotta auto käynnistyy jälleen.

UKK-osio

Kuinka paljon uusi Citroen-akku maksaa?

Voit odottaa maksavasi uudesta Citroenin 12 voltin akusta 100-200 euroa, mitä pidetään normaalina nykypäivän autojen akkujen osalta. Jos akkusi kuolee auton ollessa vielä takuuaikana, olet todennäköisesti oikeutettu saamaan upouuden akun, joka kuuluu takuun piiriin.

Tekeekö Citroen luotettavia autoja?

Citroen ei ole merkki, joka tunnetaan maailman luotettavimpien autojen valmistajana, mutta se ei myöskään ole merkki, joka tunnetaan täysin päinvastaisesta. Citroen on jossain keskellä, mikä tarkoittaa, että Citroen-autot ovat kohtuullisen luotettavia, jos niistä huolehditaan asianmukaisesti. Toki ne eivät ole läheskään huipulla, mutta suurin osa ongelmista liittyy huonoon huoltoon.

  Citroën DS7 Crossback yleiset ongelmat

Pitäisikö minun ostaa Citroen?

Tärkeimmät syyt, miksi joku ostaisi Citroenin, liittyvät siihen, että merkki tarjoaa suhteellisen edullisia, mutta moderneja ja omituisia kaupunkiautoja, joita tarjotaan bensiini-, hybridi- ja sähkömoottorilla. Useimmat Citroen-mallit ovat nuorekkaita ja suosittuja eurooppalaisten kuljettajien keskuudessa. Ne eivät ole luksusautoja, mutta niissä on melko paljon huippuluokan ominaisuuksia.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z