Fiat Ducato on erittäin suosittu kevyt hyötyajoneuvo tai pakettiauto Euroopassa. Se on myös yksi Euroopan myydyimmistä pakettiautoista. Tässä mallissa on useita moottorivaihtoehtoja, joiden avulla kiinnostuneet ostajat voivat valita tarpeisiinsa ja budjettiinsa parhaiten sopivan moottorin. Mitkä ovat kuitenkin Fiat Ducato 2.8 JTD -moottorin ongelmat?
Joitakin Fiat Ducato 2.8 JTD -moottorin käyttäjien kohtaamia ongelmia ovat huono käynnistyminen, epätavallinen ääni, epätavallinen savu, ajonestolaitteen pettäminen ja tehon menetys. Muut käyttäjät ovat myös raportoineet vaihdelaatikko-ongelmista, sähkövioista, viallisista EGR-solenoidiventtiileistä ja vikaantuneista jakohihnoista. Huomaa, että useimmat näistä ongelmista voidaan välttää asianmukaisella hoidolla ja huollolla.
Mitä ongelmia Fiat Ducato 2.8 JTD -mallissa on?
Huono käynnistyminen
Jos aiot hankkia Fiat-mallin, tämä on yksi niistä ongelmista, joihin sinun on oltava valmis. Fiat Ducato 2.8 JTD -mallin käyttäjät ovat myös valittaneet huonosta käynnistymisestä. Suurin syy tähän ongelmaan on väärin kiinnitetty nokka-anturi. Käy ammattitaitoisen mekaanikon luona, joka auttaa sinua asentamaan nokka-anturin oikein ja pääsemään eroon ongelmasta.
Ajonestolaite ei toimi
Tämä on toinen ongelma, josta monet Fiat Ducato 2.8 JTD -käyttäjät ovat raportoineet. Kun ajonestolaite vioittuu tai vaurioituu, sinulla voi olla ongelmia vaihteiden vaihtamisessa, ajoneuvon käynnistämisessä tai jopa auton lukitsemisessa ja lukituksen avaamisessa. Varmista, että paikallinen mekaanikko vaihtaa huonon ajonestolaitteen, jotta tämä ongelma voidaan korjata.
Epätavallinen ääni ja savu
Toinen ongelma, josta Fiat Ducato 2.8 JTD -käyttäjät ovat raportoineet, on epätavallinen melu ja savu. Jos ajat autollasi ja huomaat jonkin edellä mainituista ongelmista, anna autosi tarkastuttaa se ammattitaitoisella mekaanikolla. Mahdollisia syitä ovat muun muassa huonot polttoainesuuttimet, vialliset turboahtimet tai jopa polttoainepumpun vikaantuminen.
Vaurioituneen osan (osien) vaihtaminen auttaa korjaamaan ongelman.
Vaihteisto-ongelmat
Tämä ongelma on yleinen vanhemmissa Fiat Ducato 2.8 JTD -malleissa. Useimmissa näistä autoista oli kytkinongelma, jossa kaksimassaiset vauhtipyörät pettivät suuren peruutussuhteen vuoksi. Fiat on kuitenkin korjannut tämän ongelman uusimmissa malleissa ottamalla käyttöön 100 hevosvoiman moottorit ja 5-vaihteiset vaihteistot.
Riippumatta siitä, mikä vaihteisto-ongelma Fiat Ducatossasi on, mekaanikko voi korjata vaurioituneet osat sen sijaan, että korjaisi koko vaihteiston.
Tehon menetys
Tehon menetys on hyvin yleistä useimmissa Fiat-malleissa. Fiat Ducato 2.8 JTD ei ole poikkeus. Tämä tapahtuu tavallisesti, kun auto saavuttaa 2200 rpm:n ja 3500 rpm:n välillä. Käyttäjät ovat raportoineet kuulevansa kiljuvan äänen, kun he saavuttavat tämän alueen. Tämän jälkeen syttyy punainen varoitusvalo
Tämän ongelman korjaamiseksi pyydät mekaanikkoa tekemään auton diagnoosin, sillä tähän ongelmaan on useita syitä. Kyse voi olla tukkeutuneesta polttoainesuodattimesta, viallisesta EGR-venttiilistä tai jopa huonosti toimivasta ilmamäärämittarista.
Sähköiset viat
Fiat Tipo 2.8 JTD:n omistajat ovat raportoineet myös useista sähkövioista. Yleisimmät viat johtuvat kuitenkin Fiatin asentamista huonoista maadoitushihnoista. Nämä hihnat ovat huonoja ja pilaantuvat nopeammin. Tämän seurauksena ne aiheuttavat oikosulun vaihteiston ja alustan välille ilmansuodattimen alle. Ennen kuin oletat, että generaattorissa tai akussa on vikaa, tarkista siis ensin maadoitushihnat.
Viallinen EGR-solenoidiventtiili
Tämä on toinen ongelma, joka todennäköisesti ilmenee, kun kilometrejä kertyy useita. Odota, että pakokaasun takaisinkierrätyksen magneettiventtiili vioittuu jonkin ajan kuluttua. Tämä johtuu siitä, että EGR tukkeutuu öljystä ja jäämistä, jolloin se ei toimi.
Tämä ongelma voidaan kuitenkin korjata vaihtamalla viallinen EGR-magneettiventtiili.
Vikaantunut jakohihna
Kuten useimmat auton osat, myös Fiat Tipo 2.8 JTD:n hammashihna kuluu, halkeilee ja jopa katkeaa kolmen vuoden käytön jälkeen. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun tulisi olla valmis vaihtamaan Fiat Tipo 2.8 JTD -autosi jakohihna kolmen vuoden välein. Sen laiminlyönti voi johtaa pakokaasuongelmiin, tikittävään ääneen ja siihen, että moottori ei pyöri.
Tämän ongelman korjaamiseksi mekaanikon on vaihdettava vikaantunut jakohihna uuteen.
FAQ
Onko Fiat Ducato 2.8 JTD luotettava?
Tämä riippuu siitä, minkä vuosimallin aiot hankkia. Tämä johtuu siitä, että vanhemmissa Fiat Ducato 2.8 JTD -malleissa oli enemmän ongelmia kuin uusimmissa versioissa. Esimerkiksi monet vuosien 1993-2000 mallien käyttäjät raportoivat useista ongelmista, kuten moottori- ja vaihteisto-ongelmista.
Kuinka kauan Fiat Ducato 2.8 JTD -malli kestää?
Asianmukaisella hoidolla ja huollolla Fiat Ducato -mallin pitäisi kestää yli 250 000 kilometriä. Lisäksi tulisi noudattaa hyviä ajotapoja. Lisäksi valmistaja antaa tämän auton ostajille 5 vuoden tai 125 000 kilometrin takuun, riippuen siitä, kumpi tulee ensin.
Onko Fiat Ducato 2.8 JTD helppo huoltaa?
Fiat Ducato 2.8 JTD:llä voi olla edullinen lähtöhinta, mutta tämän pakettiauton huoltaminen ei ole helppoa. Saatat päätyä käyttämään keskimääräistä enemmän rahaa tämän pakettiauton tiellä pitämiseen. Tämä johtuu pääasiassa hieman korkeammista huoltokustannuksista ja kalliista varaosista, joita on vaikea löytää.
Mitkä autot muistuttavat Fiat Ducato 2.8 JTD:tä?
Fiat Ducato saattaa olla Euroopan suosituin pakettiauto, mutta sillä on myös kova kilpailu markkinoilla. Suurin osa sen kilpailijoista perustuu samaan alustaan. Joitakin sen kilpailijoita ovat Citroen Jumper, Citroen Relay, Peugeot Boxer ja Peugeot Manager.
Kumpi Fiat Ducaton moottori on luotettavampi – 2,2- vai 2,3-litrainen?
Fiat Ducaton 2,2- ja 2,3-litraiset moottorit ovat molemmat tehokkaita, tehokkaita ja luotettavia. Siitä huolimatta 2,2-litrainen on paljon parempi kuin 2,3-litrainen moottori, sillä jälkimmäisessä on hieman enemmän ongelmia kuin edellisessä. Mutta suorituskyvyn osalta 2,3-litrainen moottori on parempi valinta.
Johtopäätös
Fiat Ducato 2.8 JTD on yksi markkinoiden parhaista monikäyttöautoista. Tämä auto on tilava, käytännöllinen, tehokas ja hauska ajaa. Siinä on kuitenkin myös useita ongelmia, jotka kiinnostuneiden ostajien pitäisi tietää. Jos tätä kevyttä hyötyajoneuvoa kuitenkin huolletaan asianmukaisesti, useimmat edellä mainituista ongelmista voidaan välttää.