Kuinka luotettavia itsepysäköivät autot ovat?

Vuosien varrella monet autonvalmistajat ovat keksineet erilaisia tapoja tehdä ajamisesta ja auton pysäköinnistä mahdollisimman helppoa. Pysäköintianturit, kamerat, kaistavahti, kuolleen kulman avustimet, törmäyksenestoanturit jne.

Kaikki nämä järjestelmät yhdessä tarjoavat paremman suojan ja auttavat sinua myös navigoimaan autoa hitaammilla nopeuksilla. Näiden järjestelmien tehokkuus ei kuitenkaan ollut kovinkaan suuri pari vuotta sitten.

Nykyään nämä järjestelmät ovat kuitenkin kehittyneet niin pitkälle, että on harvinaista nähdä korkeamman hintaluokan ajoneuvoja, joissa ei olisi näitä ominaisuuksia. Itsepysäköinnin osalta voidaan todeta, että pysäköintiavustimen ansiosta onnettomuuksia on sattunut jopa 81 prosenttia vähemmän.

Lisäksi auton pysäköintiin kuluva aika on lyhentynyt jopa 10 prosenttia itsepysäköintitekniikan ansiosta. Kun nämä tekniikat kehittyvät edelleen, tulemme todennäköisesti näkemään, että tällaiset järjestelmät korvaavat lopulta kokonaan ihmisen pysäköinnin.

Miten se toimii?

Autoteollisuuden astuessa luottavaisin askelin kohti autonomista aikakautta itsepysäköintijärjestelmistä tulee yhä yhtenäisempiä ja luotettavampia. Itsepysäköinnin autonominen näkökulma on kuitenkin vielä melko vaimea, mikä johtuu monista turvallisuuskysymyksistä ja siitä, että järjestelmä ei voi ennustaa tai tehdä eettisiä päätöksiä itsestään.

Niinpä tällaisten järjestelmien ainoa autonominen näkökohta on ohjaus. Aluksi järjestelmän tehtävänä on löytää sopiva pysäköintipaikka, johon auto mahtuu turvallisesti, ja kun järjestelmä on löytänyt tällaisen paikan, kuljettajalle lähetetään yleensä ääni- ja visuaalinen signaali.

Tämän jälkeen kytketään itsepysäköintitoiminto päälle, ja auto opastaa sinua siirtymään etu- ja peruutusvaihteen välillä. Jotkin järjestelmät myös kiihdyttävät ja hidastavat puolestasi, toiset vain kertovat, milloin sinun pitäisi kiihdyttää tai hidastaa.

  Ovatko turbolla varustetut autot luotettavia?

Näissä autoissa on läheisyysanturit, jotka varoittavat, jos olet liian lähellä estettä. Tässä vaiheessa sinun tarvitsee vain noudattaa ohjeita, ja sinun pitäisi olla hetken kuluttua turvallisesti pysäköitynä.

Kehittynyt itsepysäköintiavustin

Elämme kuitenkin vuotta 2021, ja on olemassa järjestelmiä, jotka ajantasaistavat edellä mainittuja pysäköintiavustinjärjestelmiä rajusti. Tällaisia järjestelmiä ovat käytössä muun muassa BMW:llä ja Teslalla, eivätkä nämä järjestelmät edes edellytä, että olet auton sisällä pysäköinnin aikana.

Nämä järjestelmät toimivat parhaiten, jos joudut pysäköimään ahtaisiin tiloihin. Sinun tarvitsee vain linjata auto sopivasti, nousta ulos, ja auto hoitaa asiansa. Voit ohjata BMW 7-sarjaa erityisellä avaimenperällä tai Teslan tapauksessa kännykällä.

On syytä mainita, että nämä järjestelmät eivät vielä pysty ohjaamaan itse, joten sinun on parasta varmistaa, että auto on linjassa oikein. Mercedes esitteli hiljattain uuden S-luokan, ja kuten aina, S-luokassa on debytoinut paljon uutta teknologiaa, jota ei ole vielä täysin testattu.

Mercedes kutsuu tätä järjestelmää nimellä PARK PILOT, ja se ottaa pysäköinnin täysin haltuunsa, eikä sinun tarvitse edes olla paikalla. Jätä auto vain Stuttgartin lentokentän portille, ja auto pysäköi itse. Ja kun saavut paikalle, auto odottaa sinua siellä, minne jätit sen.

Pysäköintiavustinjärjestelmien luotettavuus

Ensimmäinen todella laaja koe pysäköintiavustinjärjestelmän luotettavuudesta ja tehokkuudesta tehtiin vuonna 2015, ja sen toteutti AAA UK. Tämä testi koostui muutamasta eri näkökohdasta, kuten reunakivien lyömisen tiheydestä, nopeudesta, tarkkuudesta ja manööverien määrästä.

  Parhaat coupet pitkille kuljettajille

Testissä todettiin, että kun pysäköintiavustin oli käytössä, kuljettajat kokivat jopa 81 prosenttia vähemmän reunakiviin törmäyksiä, ja myös järjestelmien kytkemiseen ja auton täydelliseen pysäköintiin kulunut aika lyheni noin 10 prosenttia. Kaiken kukkuraksi järjestelmiä käyttäneet kuljettajat käyttivät jopa 47 prosenttia vähemmän manöövereitä, mikä paransi tehokkuutta huomattavasti.

Järjestelmät eivät kuitenkaan ole täydellisiä, ja AAA totesi myös, että järjestelmät pysäköivät autot joskus aivan liian lähelle reunakiveä, mikä teoriassa voi lisätä pyörän törmäämisen mahdollisuutta, kun pysäköintipaikalta lähdetään.

Loppujen lopuksi kyse on siitä, kuinka varma olet rinnakkaispysäköinnissä. Jos pidät itseäsi enemmän kuin kykenevänä rinnakkaispysäköintiin, nämä järjestelmät saattavat tuntua sinulle hankalilta, mutta jos sinulta puuttuu kokemusta, nämä järjestelmät voivat auttaa sinua valtavasti.

FAQ-osio

Voivatko nämä järjestelmät korvata sinut kokonaan?

Ei, vaikka ne teoriassa voisivatkin, oikeudellisesti katsoen emme tule kokemaan täydellistä valtausta lähiaikoina. Nämä järjestelmät ovat arvokkaita tietyissä tilanteissa, ja ne toimivat paremmin, jos lähellä ei ole häiriötekijöitä, mutta useimmiten näin ei ole koskaan.

Sinun ei pitäisi koskaan luottaa siihen, että nämä järjestelmät tekevät mitään ilman täydellistä tietoisuuttasi, sillä monia ei-toivottuja tilanteita on syntynyt sen ansiosta, että ihmiset ovat luottaneet liikaa piihin.

Mitä minulla on oltava, jotta voin hyödyntää näitä järjestelmiä?

Nämä järjestelmät niputetaan yleensä tekniikkaan liittyvinä optiopaketteina. Jos siis rastitat kaikki oikeat laatikot, saat todennäköisesti koottua kaikki tarvittavat osat, joita tarvitset auton itsepysäköintiin. Lähestymisanturit, kamerat ja tutkat muodostavat yleensä nämä järjestelmät.

  Parhaat sähköautot ensimmäiseksi autoksi

Tavallisempien ja vanhakantaisempien pysäköintiavustinohjelmien ja Teslasta, BMW:stä tai Mercedeksestä löytyvien kehittyneempien ohjelmien välillä on huomattavia eroja.

Voiko itsepysäköintiä käyttää manuaalisella autolla?

Manuaalivaihteisto on erilainen kuin automaattivaihteisto, ja on paljon järjestelmiä, jotka toimivat paremmin automaattivaihteiston kanssa. Automaattinen vakionopeudensäädin on yksi niistä, sillä tämä järjestelmä ei voi pysähtyä kokonaan, jos et vaihda vaihteita vastaavasti.

Pysäköintiavustin on myös järjestelmä, jossa on tehtävä kompromisseja vaihteistovaihtoehdon mukaan. Joidenkin autonvalmistajien, kuten Mercedeksen tai Teslan, ei tarvitse huolehtia tästä, koska ne eivät enää tarjoa manuaalivaihteita, mutta toiset, kuten Audi (joka tarjoaa edelleen manuaalivaihteita), tarjoavat näitä apujärjestelmiä heikommalla tasolla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z