Ovatko turbolla varustetut autot luotettavia?

Nykypäivänä ja -aikana pakko-induktiomoottoreista on tulossa normi. Kaksi suosituinta pakkosyöttömenetelmää ovat turboahdin tai ahdin. Turbot ovat näistä kahdesta tehokkaampia, ja monet uskovat, että ahtimet ovat todellakin luotettavampia.

Nykyaikaisessa autoteollisuudessa keskitytään tehokkuuteen, ja autonvalmistajat tekevät paljon työtä kehittääkseen mahdollisimman tehokkaan moottorin. Tämä tarkoittaa sitä, että luotettavuus ei välttämättä ole ensisijainen tavoite, ja turboahtimet tekevät moottorista monimutkaisemman, mikä vaikuttaa luotettavuuteen.

Yleinen myytti turboahdettuihin moottoreihin liittyen on, että moottorin jatkuva tehostaminen lyhentää moottorin käyttöikää. Ja tämä on vain myytti, koska oikein toteutettu turboahdin ei aiheuta moottorille mitään lisähaittaa, vaikka mitä tekisitkin.

Pääpaino on asianmukaisessa toteutuksessa, ja nykyajan autoteollisuus on uskomattoman kehittynyttä huippuluokan valmistus- ja kehitysmenetelmineen. Joten ei, vaikka epäluotettavuuden mahdollisuudet ovat suuremmat kuin imumoottorissa, todellisuudessa nykyaikaiset turboahdetut moottorit ovat luotettavia.

Turboahdetun moottorin edut

Sanotaan, että haluat saavuttaa 400 hv, ja vanhaan aikaan tätä lähestyttäisiin todennäköisesti käyttämällä suurempaa 8-sylinteristä moottoria. Lopulta valitsemasi 8-sylinterinen moottori on raskas, polttoainetehoton ja todennäköisesti ei täytä nykyajan päästömääräyksiä.

Toisaalta voit myös valita turboahdetun 4-sylinterisen moottorin. Jotkut valmistajat, kuten Mercedes, onnistuvat nostamaan 2,0 litran 4-sylinterisen turbomoottorin tehon 400 hv:iin ja 500 Nm:n vääntömomenttiin. Ja tämä moottori on todennäköisesti paljon kehittyneempi ja polttoainetehokkaampi kuin vanha kunnon V8-sylinterimoottori. Hevosvoiman ja vääntömomentin kannalta turboahdetut moottorit ovat hämmästyttäviä.

  Mikä on paras ja pitkäikäisin auton ilmanraikastin?

Nelisylinterinen moottorisi on verrattain tehokas muutaman vuoden takaiseen V8-luonnonmoottoriin verrattuna. Mutta 4-sylinterinen moottori kuluttaa myös vähemmän öljyä, on paljon pienempi ja kevyempi. Näyttää siltä, että pienemmän moottorin turboahtaminen on loistava idea, ja jotkut valmistajat, kuten Lexus, Honda, Audi, BMW ja Porsche, valmistavat todella luotettavia turboahdettuja moottoreita.

Turboahdetun moottorin haitat

Turboahdetut moottorit eivät kuitenkaan ole täydellisiä, ja autoteollisuus pyrkii lieventämään kaikkia haittoja, enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi riippuen kyseisestä ongelmasta. Monien turboahdettujen moottoreiden suurin ongelma on kaasuvaste.

Kaasuvaste on tapa mitata moottorin vasteaikaa. Turboahdetun moottorin on saatava turboahtimet optimaaliselle tasolle tuottaakseen tehoa. Joidenkin autonvalmistajien, kuten Ferrarin, tiedetään tekevän turboahdettuja moottoreita, jotka ovat yhtä herkkiä kuin imumoottorimoottorit, mutta suurin osa autoteollisuudesta ei.

Toinen ongelma on vääntökäyrän johdonmukaisuus. Koska turboahdetut autot eivät tarjoa lineaarista tehonsiirtoa, tuntuu periaatteessa siltä, että ajetaan 2,0 litran moottorilla ja hetken ajan 5,0 litran moottorilla, ja kun tehostus loppuu, ollaan taas 2,0 litran moottorilla.

Tärkein ongelma on kuitenkin luotettavuus, koska turboahdetut moottorit kärsivät korkeammista PSI-tasoista, mikä tarkoittaa, että niiden on oltava kestävämpiä, jotta ne kestävät suuremman rasituksen. Turboahdetun moottorin öljy joutuu työskentelemään paljon enemmän kuin imumoottorin.

Johtopäätös turboahdetuista moottoreista

Vaikka saattaa vaikuttaa siltä, että turboahdetun moottorin haitat ovat suuremmat kuin sen hyödyt, se ei ole totta. Turbomoottori, jos se on rakennettu hyvin (ja monet niistä ovat), on riittävän luotettava. Ja kun autoteollisuus kehittyy koko ajan, myös kehitys- ja valmistusprosessit kehittyvät, mikä lisää luotettavuutta entisestään.

  Parhaat sedanit pitkille kuljettajille

Pakkoinduktio on levinnyt koko autoteollisuuteen. Viistoperäisistä autoista, katumaastureista, sedaneista, super- ja hyperautoista aina veneisiin ja hyötyajoneuvoihin asti. Näin laajassa käytössä turboahdetun moottorin luotettavuus ei voi olla ala-arvoinen.

Ne eivät ole yhtä jännittäviä eivätkä ennakoitavissa kuin luontaisesti imumoottorit, mutta ne ovat tehokkaampia, kevyempiä, pienempiä ja kehittyneempiä kuin luontaisesti imumoottori. Ja jos otat huomioon polttoaineen määrän, jonka säästät imumoottoriin verrattuna, turboahdin on todellakin paras vaihtoehto.

FAQ-osio

Onko ahdettu moottori parempi kuin turbomoottori?

Ahtimellinen moottori on paljon tehottomampi kuin turboahdettu moottori. Tämä johtuu siitä, että ahdettu moottori käyttää moottoria itseään tuottamaan enemmän tehoa. Ja kun ahdin pilaantuu, se käyttää yhä enemmän moottorin tehoa.

Ahtimet ovat myös kalliimpia kuin turboahtimet, ja massatuotannossa hintaerot riittävät valitsemaan turboahtimen. Ne ovat kuitenkin joskus luotettavampia ja jännittävämpiä, ja kokemus on henkilökohtaisesta mieltymyksestä kiinni.

Onko hybridimoottori parempi kuin turboahdettu moottori?

Myös hybridit ovat yhä suositumpia, ja on helppo ymmärtää, miksi. Ne ovat todellakin polttoainetehokkaimpia, eivätkä ne vahingoita ympäristöä yhtä paljon. On kuitenkin vielä liian aikaista sanoa, kumpi näistä on parempi, mutta tällä hetkellä turboahdettu moottori vaikuttaa paremmalta idealta.

Hybridi on parempi kaupunkiajossa stop-and-go -liikenteessä, ja turboahdettu moottori on parhaimmillaan ajettaessa tasaista moottoritienopeutta. Jos tähän yhdistetään nykyaikaisia polttoainetta säästäviä tekniikoita, kuten sylinterien deaktivointijärjestelmät, turbomoottori vaikuttaa paremmalta.

  Voiko hybridillä ajaa ilman akkua?

Yksittäinen turbo vs. kaksoisturbo?

Kaksoisturboasennukset ovat suositumpia suorituskykyisemmissä ajoneuvoissa, koska ne tarjoavat yleensä vielä enemmän tehoa, ja kaksoisturbomoottoria voidaan kehittää muutamalla eri tavalla. Joissakin kaksoisturbomoottoreissa yksi turbo puristaa ilmaa ja pakottaa sen toiseen turboahtimeen maksimaalisen tehon saavuttamiseksi.

Nykyaikaiset kaksoisturbomoottorit, joissa turbot pidetään moottorin V:n sisällä, tarjoavat parhaan kaasuvasteen, koska turbot ovat lähes aina pilalla. Yksittäinen turbo rakentaa ahtopaineen hitaammin, mikä tarkoittaa, että viive on tuntuvampi. Kaksoisturbon kaasunvirtaustehokkuus on myös parempi kuin yhden turbon kokoonpanossa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z