Kuka valmistaa parhaan nelivetojärjestelmän?

Nelivetojärjestelmä lähettää voiman kaikille neljälle pyörälle ja lisää näin vetovoimaa ja turvallisuutta. Jotkin nelivetojärjestelmät pystyvät lähettämään kaiken voiman etu- tai takapyörille olosuhteiden ja sen mukaan, kuinka paljon pitoa todella tarvitaan.

Mercedes ja BMW ovat ottaneet tällaiset nelivetojärjestelmät käyttöön muutama vuosi sitten, koska ne halusivat kunnioittaa pääasiassa takavetoisia urheiluautojaan. Nämä eivät kuitenkaan ole markkinoiden parhaita nelivetojärjestelmiä, sillä Audi ja Subaru valmistavat parhaat nelivetojärjestelmät.

Vaikka BMW ja Mercedes tarjoavat vaikuttavaa tekniikkaa, Audin ja Subarun luotettavuus ja perintö tekevät näistä kahdesta järjestelmästä parhaat. Monet valmistajat tarjoavat nykyään nelivetojärjestelmiä, ja jokainen niistä on hieman erilainen kuin edellinen, joten on vaikea valita yhtä voittajaa.

Audin, Subarun, BMW:n ja Mercedeksen lisäksi myös Ford ja Acura tarjoavat hyvin suunniteltuja nelivetojärjestelmiä, joiden pitäisi olla mukana kaikissa ”parhaat nelivetojärjestelmät” -listoissa.

Audi Quattro -nelivetojärjestelmä

Ei liene yllätys, että Audia pidetään laajalti ensimmäisenä nelivedon valtavirran omaksujana. Nokkelien Audi-insinöörien ansiosta Audi osallistui vuonna 1980 B-ryhmän rallimestaruuskilpailuihin nelivedolla ja hallitsi kilpailua käytännössä useiden vuosien ajan.

Tällaisen perinnön pohjalta Audi on onnistunut jatkuvasti tarjoamaan luotettavia nelivetojärjestelmiä, joissa on aina säilynyt urheilullisuus. Koska ensisijaisena tavoitteena oli lisätä pitoa epäsuotuisissa sääolosuhteissa, tuskin mikään muu nelivetojärjestelmä pystyy yhtä hyvin ajamaan lumessa, Subarua lukuun ottamatta tietenkin.

Subaru Symmetrical All-wheel drive (symmetrinen neliveto)

Subaru on myös merkki, jonka juuret ovat syvällä ralliurheilussa, mikä on myös johtanut ylivoimaisiin pitoa lisääviin nelivetoratkaisuihin. Subarun tärkein erottava tekijä on se, että sen nelivetojärjestelmä on nimensä mukaisesti symmetrinen. Tämä tarkoittaa sitä, että Subarun nelivetojärjestelmät on rakennettu niin, että ne ovat helposti hallittavissa, olipa tienpinta kuinka huono tahansa.

  Miksi sähköautot ovat parempia kuin kaasuautot?

Tämä tarkoittaa sitä, että sekä pito että turvallisuus ovat hyvin kohtuullisissa rajoissa riippumatta siitä, kuinka aggressiivisesti ajat. Kun tähän yhdistetään se, että asennuksen paino on täysin tasapainossa kaikkien neljän pyörän kesken, saat erittäin luotettavan ja kyvykkään nelivetojärjestelmän.

Mercedes 4Matic+

Mercedes on tarjonnut 4Matic-järjestelmiä jo vuosikymmeniä, mutta viimeisimmissä AMG-malleissa tarjottu 4Matic+-järjestelmä on parasta, mitä Mercedeksellä on tarjota. Tämän järjestelmän tärkein ominaisuus on mahdollisuus ottaa käyttöön erilaisia nelivedon variaatioita erityisen urheilullisen kokemuksen saamiseksi.

Näistä kaikista vaikuttavin on ”drift-tila”. Tämä tila irrottaa etudifferentiaalin ja tekee autosta 100-prosenttisesti takavetoisen. Näin voit kokea, miltä aito AMG tuntuu ilman, että kärsit vetovoiman puutteesta arkipäivän tilanteissa.

BMW M xDrive

Kuten aiemmin mainittiin, Mercedeksen 4Matic + -järjestelmä ja BMW:n M xDrive -järjestelmä ovat aikomuksiltaan melko samanlaisia. Molemmat niistä lähettävät voimansa kaikille neljälle pyörälle arkipäivän olosuhteissa, mutta ne ovat hieman takavetopainotteisia, etenkin Audiin ja Subaruun verrattuna.

Tämä tarkoittaa, että ne ovat luonnostaan hieman urheilullisempia, mikä tarkoittaa myös sitä, että ne eivät ole yhtä kyvykkäitä, kun on kyse pidosta lumella tai jäällä. M xDrive -järjestelmän avulla voit myös irrottaa takavaihteiston ja aktivoida drift-tilan, jolloin auto on 100-prosenttisesti takavetoinen.

Acura Super Handling -nelivetojärjestelmä

Nykyään on monia nelivetojärjestelmiä, jotka tarjoavat vääntömomentin vektorointia, mutta Acuran Super Handling -nelivetojärjestelmä on yksi parhaista valtavirran vääntömomentin vektorointia tarjoavista nelivetojärjestelmistä. Acuran tämän konseptin ainoana tarkoituksena on lisätä vetovoimaa työntämällä uloin pyörä ulos mutkasta turvallisemmin.

  Missä pienissä autoissa on pysäköintiavustin?

Tämä tekee autosta ketterämmän ja vakaamman ja jäljittelee jossain määrin nelipyöräohjausta, joka on ominaisuus, joka puuttuu edelleen monista valtavirta-autoista nykyään.

Ford Intelligent All-wheel drive (Älykäs neliveto)

Markkinoiden parhaiden nelivetojärjestelmien lisäksi on puhuttava myös Fordin älykkäästä nelivetojärjestelmästä. Tämä järjestelmä on jokseenkin samanlainen kuin 4Matic+ ja M xDrive, mutta erona tässä on se, että Ford ottaa käyttöön saman periaatteen lisäten pitoa epäsuotuisissa sääolosuhteissa.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että tämä nelivetojärjestelmä pystyy lähettämään suurimman osan voimasta myös etupyörille. Järjestelmä on suunniteltu kompensoimaan yli- ja aliohjautuvuutta, mikä tekee autosta hieman vakaamman ja helpommin hallittavan, jos olosuhteet sen mahdollistavat.

UKK-osio

Tarvitsenko nelivetoisen auton?

Jos voit valita, on parempi valita nelivetoinen auto riippumatta siitä, missä asut, sillä se tekee autostasi suorituskykyisemmän kaikissa olosuhteissa. Jos kuitenkin asut paikoissa, joissa on harvoin jäätä, lunta ja pakkasta, nelivetoa ei tarvita.

Nelivetojärjestelmiin liittyy joitakin varoituksia, joten on aina parasta punnita prioriteettisi ennen kuin päätät ostaa nelivetoisen auton.

Mitkä ovat nelivetojärjestelmän edut?

Nelivetojärjestelmät on suunniteltu lisäämään vetovoimaa ja vakautta riippumatta siitä, missä ja miten autoa ajetaan. Tämä tarkoittaa, että autosi pitäisi olla parempi kuin kaikki muut tiellä olevat muut kuin nelivetoiset autot, kun on kyse ajamisesta liukkaissa olosuhteissa, kuten lumella tai jäällä.

  Voiko olla liian painava autoon?

Lisäksi tämä tekee autosta myös turvallisemman ja helpommin hallittavissa olevan, mutta muista, että nämä järjestelmät eivät joskus riitä pelastamaan sinua monista ei-toivotuista tilanteista.

Mitkä ovat nelivetojärjestelmän haitat?

Yleisimmin nelivetojärjestelmiä tarjotaan vain korkeampien moottorivaihtoehtojen yhteydessä, mikä tarkoittaa, että sinun on maksettava melko paljon enemmän saadaksesi nelivetomallin. Lisäksi nelivetojärjestelmä lisää tarpeetonta painoa, ja joskus se jopa työntyy tavaratilaan.

Lisääntynyt paino voi myös heikentää polttoainetehokkuutta, mutta pahinta nelivetojärjestelmässä on se, että järjestelmä ei pysty tarjoamaan parempaa pitoa, koska ali- tai yliohjautuvan nelivetoauton on huomattavasti vaikeampi saada vakiintumaan kuin RWD- tai FWD-ajoneuvon, jos se menettää pitoa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z