Kumpi on parempi Porsche Boxster vai Cayman?

Sekä Porsche Cayman että Porsche Boxster on rakennettu samalle alustalle, ne tarjoavat lähes identtisiä lisävarusteita ja ne myös maksavat melko vertailukelpoisesti koko mallistossa. Boxsteria tarjotaan avoautona, ja Cayman on tiukka 2-paikkainen coupe.

Erot ovat kuitenkin huomattavia, sillä Boxster on ensisijaisesti tarkoitettu mukavaksi ylhäältä alaspäin ajettavaksi matkailuautoksi, ja Cayman on tarkoitettu 2-paikkaiseksi urheiluautoksi, joka pystyy kilpailemaan 911:n kanssa dynaamisessa ajossa.

Paremman mallin valitseminen näistä kahdesta liittyy lähinnä siihen, mitä haluat autolta. Jos etsit urheilullisempaa autoa, Cayman on parempi. Jos haluat monipuolisemman alustan tai jos nautit avoautolla ajamisesta, Boxster on parempi valinta.

Kun otetaan huomioon, että yleinen Porsche-asiakas rakastaa dynaamista ajokokemusta, Porsche Cayman on luultavasti parempi auto. Caymanin ja Boxsterin välillä valitseminen on kuitenkin kuin valitsisi pizzan tai hampurilaisen välillä, sillä riippumatta siitä, kumman lopulta valitset, olet tyytyväinen lopputulokseen kummallakin tavalla.

Moottorit

Yksi kaikkien Porschen tärkeimmistä myyntivaltteista on moottori. Caymanin ja Boxsterin perusmalleissa on sama 2,7-litrainen 265 hv:n tasakuutosmoottori. Myös 0-100-ajat ovat lähes identtiset, mutta Cayman saavuttaa nopeuden 0,1 sekuntia nopeammin.

S- ja GTS Cayman/Boxster -malliversiot tarjoavat hieman suuremman eron moottorin osalta, sillä Cayman GTS:n 3,4-litrainen yksikkö tarjoaa 15 hv enemmän, ja myös Cayman GTS:n 0-100 aika on hieman nopeampi.

Huippumalli GT4 Cayman/Boxster Spyder -versioissa on 3,8-litrainen tasakuutosmoottori, joka on peräisin vanhemmista 911S-malleista. Cayman tarjoaa hieman 10 hv:n tehonlisäyksen. Molemmat saavuttavat lopulta huippunopeuden 183mph, ja MPG-tulokset näiden kahden välillä ovat lähes identtiset.

  Paras Porsche 911 kattoteline kuljetusjärjestelmä

Muotoilu

Muotoilu on tämän vertailun subjektiivisin näkökohta, mutta näiden kahden välillä on paljon huomattavia eroja. Caymanin katto on hieman pidempi, ja se tekee autosta hieman urheilullisemman näköisen, ja Boxsterin ja Caymanin vakioversioiden väliset erot loppuvat tähän.

Huippumalli Cayman GT4 ja Boxster Spyder eroavat kuitenkin toisistaan melko merkittävästi. Porsche Boxster tarjoaa pienen kangaskaton, suuremman etuhuulen spoilerin ja pari roll-rengasta kaatumisen estämiseksi. GT4:ssä taas on suuremmat pyörät, suurempi ja aggressiivisempi etupuskuri sekä suuri takaspoileri.

Sisustus ja tilat

Sisätilojen suunnittelun kannalta molemmat ovat melko samanlaisia. Molemmat tarjoavat laadukkaan, hyvin rakennetun sisätilan, jossa on paljon pehmeitä materiaaleja, kuten pehmeää nahkaa, Alcantaraa, alumiinia tai hiilikuitua. Sekä Boxster että Cayman tarjoavat myös vertailukelpoisia lisävaihtoehtoja sisätiloihin.

Kannattaa mainita, että GT4:ään on tarjolla erityinen kilpaistuinvaihtoehto, jota ei voi valita vastaavaan huippumalliin Boxster Spyderiin. Lisäksi Cayman tarjoaa enemmän säilytystilaa, 425 litraa verrattuna Boxsterin 280 litraan.

Ajokokemus

Ajokokemus on alue, jolla nämä kaksi eroavat toisistaan eniten, sillä Cayman tarjoaa jäykemmän alustan, enemmän tehoa ja vähemmän painoa, ja kaikki nämä mahdollistavat paremman nopean ajon verrattuna Boxsteriin.

Toisaalta Boxster tarjoaa mahdollisuuden ajaa ilman kattoa, mikä on joillekin ratkaisevaa, mutta toisille selkeä etu. Oli miten oli, sekä Cayman että Boxster tarjoavat jännittävän ajokokemuksen.

  Porsche vs. Ferrari Luotettavuus - Kumpi on parempi?

Arvo ja loppuajatukset

On selvää, että nämä kaksi ovat melko vertailukelpoisia, jotkut pitävät enemmän Caymanin ulkonäöstä ja ajokokemuksesta, kun taas toiset rakastavat 2-paikkaisen roadsterin ulkonäköä ja mahdollisuutta laskea katto alas, kun sää näyttää sopivalta.

Sekä Caymanin että Boxsterin lähtöhinta on noin 60 000 dollaria, Cayman maksaa 60 500 dollaria ja Boxster 62600 dollaria. Cayman T maksaa 69600 dollaria ja Boxster T 71700 dollaria. Myös muun mallivalikoiman välillä on 2 000 dollarin ero.

Cayman on näiden kahden välillä hieman halvempi, mutta erot ovat melko pieniä. Tästä huolimatta näyttää siltä, että Cayman tarjoaa hieman enemmän hieman alhaisempaan lähtöhintaan. Mutta jos todella arvostat ajamista ilman kattoa, valinta on melko selvä.

UKK-osio

Onko Caymanin arvo alenee enemmän kuin Boxsterin?

Aika lailla kaikki Porschen urheiluautot eivät kärsi suurista arvonalennushiteistä, eivätkä Cayman/Boxster-mallit ainakaan kärsi. Kolmen ensimmäisen omistusvuoden aikana Boxster menettää todennäköisesti noin 28,3 % alkuperäisestä arvostaan.

Toisaalta Porsche Cayman menettää noin 27,5 %. Nämä marginaalit ovat uskomattoman lähellä toisiaan, mikä tarkoittaa sitä, että molemmat menettävät kolmen vuoden jälkeen samansuuruisen summan rahaa. Boxster maksaa tosin hieman enemmän, mutta Kelley Blue Book on luokitellut sekä Caymanin että Boxsterin toiseksi ja kolmanneksi parhaaksi urheiluauton jälleenmyyntiarvoksi.

Onko Caymanin/Boxsterin alusta parempi kuin 911-alusta?

Alkutason Porsche Carrera 992 maksaa noin 100 000 dollaria eli noin 40 000 dollaria enemmän kuin alkuverkkoluokan Cayman. 911 on paremman näköinen, tehokkaampi ja halutumpi, mutta jotkut harrastajat todella uskovat, että Cayman tarjoaa jännittävämmän ajokokemuksen, erityisesti GT4/Boxster Spyder -mallit.

  Onko Porsche rahan arvoinen

911 on kuitenkin todellinen askel ylempänä, ja Porsche Caymanin/Boxsterin vertaaminen 911 Carreraan on kuin vertaisi Rolex Submarineria Rolex Daytonaan, ne ovat hyvin erilaisia, molemmat upeita ja kalliita, mutta 911 ja Daytona on yksinkertaisesti rakennettu eri tavalla.

Mikä on paras Porsche Cayman/Boxster ostettavaksi?

Cayman- ja Boxter-mallien välillä kannattaa ottaa Cayman, jos et välitä avoautoista, ja Boxster, jos rakastat avoautoja. Mutta yläosan lisäksi nämä kaksi tarjoavat myös identtisen mallivalikoiman periaatteessa samoilla moottoreilla ja kokoonpanoilla.

Parhaat Cayman/Boxster-mallit ovat GTS/GT4/Boxster Spyder -mallit. Vuoden 2021 Cayman GT4 maksaa noin 100 000 dollaria, ja tällä rahalla voi ostaa 911:n, mutta GT4 tarjoaa varmasti paremman ajokokemuksen kuin tavallinen 911.

Mutta jos pidät enemmän avoautoista, Boxster Spyder on tyylikäs Boxster-huippumalli, joka ei todennäköisesti tule menettämään arvoaan niin paljon verrattuna tavallisempiin Boxster-malleihin, sama pätee myös GT4:ään. Ja kuka tietää, GT4 ja Boxster Spyder voivat yhtä hyvin olla historian viimeiset luonnollisesti imutetut Cayman/Boxster-mallit.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z