Menettävätkö sähköautot latauksensa pysäköidessään?

Autot on tehty käytettäviksi, olipa kyseessä polttomoottoriauto tai sähköauto. Elämme kuitenkin omituisia aikoja, ja tämä kysymys on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan, koska Covid-19 ehdottaa mielellään lukituksia ja yleisiä liikkumisrajoituksia.

Siksi meidän pitäisi ymmärtää, mitä sähköautolle tapahtuu, jos se jätetään pysäköitynä pitkäksi aikaa. Vaikka SÄHKÖAUTOT menettävät pienen määrän akun varausta pysäköidessään, tämä voi kasvaa, jos auto jätetään pysäköitynä pitkäksi aikaa.

Yleisenä nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että korkeajänniteakku, jossa on vähintään 10 % varausta, voi kestää jopa kuusi kuukautta. Tämä vaihtelee eri autojen välillä, mutta jos kaikki tarpeettomat järjestelmät on kytketty pois päältä, sinun ei tarvitse huolehtia akun tyhjenemisestä lähiaikoina.

Vaikka auton jättäminen pysäköitynä ei tyhjennä akkua kokonaan, on parasta jättää auto pysäköitynä siten, että akun kapasiteetti on vähintään 50 %.

Lataa auto aina ennen kuin pysäköit sen pitkäksi aikaa.

Kuten aiemmin mainittiin, suurjänniteakut menettävät kuukausittain merkityksettömiä määriä akkukapasiteettia, eikä ole syytä huoleen, jos jätät auton pysäköitynä pidemmäksi aikaa. Paras vaihtoehto olisi ladata auto vähintään 50-80 prosenttiin, irrottaa se pistorasiasta ja antaa sen olla.

Jos lataat akun kokonaan täyteen ja jätät auton hetkeksi vartioimatta, se voi jopa vahingoittaa akkua. Jos haluat olla 100-prosenttisen varma siitä, että toimit oikein, tarkista käyttöoppaasta tai etsi valmistajan suosituksia verkosta.

  Pitäisikö minun ladata sähköautoni joka ilta?

Monissa SÄHKÖAUTOISSA on nykyään ominaisuus nimeltä ”Deep sleep mode”. Tämän ominaisuuden ansiosta auto kytkee pois päältä kaikki tarpeettomat virtaa kuluttavat järjestelmät, kun se on pysäköitynä pitkään. Tämä minimoi akun pitkän aikavälin kulutuksen, kun sitä ei käytetä. Useimmiten sinun on kytkettävä Deep sleep -tila päälle ennen auton pysäköintiä.

Jotkin järjestelmät, kuten kojelaudan kello tai keskuslukituksen merkkivalo, ovat tarpeettomia, jos auto ei ole käytössä vähään aikaan, ja juuri tällaiset järjestelmät pyritään kytkemään pois päältä ”Deep sleep mode” -toiminnolla. On syytä mainita, että kaikki auton elintärkeät turvakomponentit eivät kytkeydy pois päältä, jos kaikki on kunnossa.

Miten valmistella sähköauto pitkäaikaiseen pysäköintiin?

Jos päätät jättää SÄHKÖAUTON pysäköintipaikalle pitkäksi aikaa, muista noudattaa seuraavia ohjeita, jotta akun kapasiteetti saadaan maksimoitua ja auto pysyy mahdollisimman turvallisena. Varmista ensin, että auto on ladattu vähintään 50 prosentin akkukapasiteettiin, ja pysäköi se turvalliselle alueelle, jossa kaikki ikkunat ja ovet on suljettu.

Näin ei tietenkään tarvitse tehdä, jos omistat yksityisen autotallin, johon yleisöllä ei ole pääsyä. On aina parasta ilmata renkaat valmistajan suosituksen mukaisesti, koska ilmattomien renkaiden tiedetään aiheuttavan puhkeamisia ja monia muita rengasvikoja, jotka voivat lyhentää renkaiden käyttöikää merkittävästi.

Auto kannattaa aina puhdistaa, sillä jotkin epäpuhtaudet voivat vahingoittaa maalia, jos niitä ei puhdisteta vähään aikaan. Tämä on erityisen tärkeää, jos omistat auton, joka on maalattu satiini-/matta-/pakkasmaalilla. Tämäntyyppiset auton maalit ovat paljon herkempiä ja alttiimpia naarmuille ja vaurioille. Muista myös puhdistaa sisätilat samasta syystä.

  Onko hybridi parempi kuin sähkö?

Mitä tapahtuu, jos et aja autollasi säännöllisesti?

Kuten aiemmin todettiin, autot on tarkoitettu ajettaviksi. Jos niillä ei ajeta kovin usein, niillä on taipumus hajota ja aiheuttaa ongelmia. Vaikka jotkut näistä ongelmista ovat pieniä ja suoraan sanottuna merkityksettömiä, jotkut niistä voivat aiheuttaa jopa vakavia ongelmia.

Yleisin ongelma, joka pitkäaikaisesti pysäköityihin autoihin liittyy, on tyhjä akku. Pienempää 12 voltin akkua ei ole suunniteltu kestämään, jos sitä ei ladata ajon aikana. Tällaisia kompakteja akkuja ei ole suunniteltu kestämään pitkään, jos niitä ei ladata säännöllisesti.

Myös jarrut on suunniteltu käytettäviksi, ja jos niitä ei käytetä, ne ovat alttiita syöpymään, mikä voi pilata jarrut täysin. Näin tapahtuu, kun ajat autolla sateella ja jätät sen jälkeen auton seisomaan pitkäksi aikaa. Vaikka jarrulevyjen korroosio häviää, kun olet käyttänyt jarruja muutaman kerran, jos et käytä niitä, ongelma jatkuu.

UKK-osio

Kuinka kauan voit jättää auton pysäköitynä?

Jos omistat polttomoottoriauton, etkä jätä autoa kytkettynä, jo kaksi viikkoa riittää akun täydelliseen purkautumiseen. Tästä huolimatta, jos kytket autosi pistorasiaan, akun pitäisi kestää vuosia.

SÄHKÖAUTOT pysyvät paremmin toimintakykyisinä, kun ne ovat pysäköityinä, eikä niitä pitäisi jättää pysäköitynä muutamaa kuukautta pidemmäksi aikaa. Jos kuitenkin ilmatat renkaat ja puhdistat auton ja teet kaiken tarvittavan, voit jättää auton vuosiksi.

  Millaisiin autoihin senioreiden on helppo nousta sisään ja ulos?

Saako autolla ajaa kerran viikossa?

On parempi ajaa autolla kerran viikossa kuin olla ajamatta sitä lainkaan. Oli miten oli, ei silti ole hyvä ajaa autolla kerran viikossa. Auton käynnistäminen noin muutaman päivän välein on välttämätöntä akun kunnostamiseksi.

Et tarvitse tippalaturia viikoksi, eikä todennäköisesti mitään tapahdu. Muista kysyä itseltäsi, tarvitsetko edes autoa, jos ajat sillä vain kerran viikossa.

Pitäisikö minun jättää sähköautoni kytkettynä yöksi?

Voit jättää autosi turvallisesti kytkettynä yöksi. Jokaisessa autossa on nykyään paljon sisäänrakennettuja latauksenhallintajärjestelmiä, jotka on suunniteltu estämään akun ylilataus. Nämä järjestelmät on suunniteltu niin, että ne saavuttavat maksimilataustilan, mutta ne on myös suunniteltu suojaamaan akkua.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z