Onko hybridi parempi kuin sähkö?

Vuodesta 1885 lähtien polttomoottoriautot ovat hallinneet markkinoita. Vuonna 1997 syntyi kuitenkin Toyota Prius, ja maailma sai toisenlaisen auton, hybridin. Lähes 10 vuotta myöhemmin Tesla esitteli näyttävän Model S:n, joka aloitti nykyisen EV-trendin.

Nykyään vuonna 2021 markkinoilla on monia erilaisia sähkö- ja hybridiautoja, mutta jotta voimme valita yhden auton toisen sijaan, meidän on syvennyttävä syvemmälle siihen, mikä tekee sähkö- ja hybridiautosta niin haluttavan. Vaikka nämä kaksi vaikuttavat melko erilaisilta, ne eivät ole toisistaan erillään.

Sähköajoneuvot eli EV:t on kehitetty sähkömoottorin ympärille, joka saa virtansa korkeajänniteakuista, joiden teho vaihtelee 30 kWh:sta aina 120 kWh:iin asti. Ne eivät aiheuta haitallisia päästöjä eivätkä ääniä, mutta sellaisen omistaminen vuonna 2021 on edelleen kyseenalaista useimmille.

Toisaalta hybridit ovat ponnahduslauta polttomoottoriautojen ja sähköautojen välillä, koska niissä on sähkömoottori ja perinteinen polttomoottori. Tällä hetkellä on paljon kätevämpää elää hybridiauton kanssa päivittäin, mutta sen sanominen, että toinen on parempi kuin toinen, vaatii lisätutkimuksia.

Hybridiautojen olennaiset näkökohdat

Jotta autoa voidaan kutsua hybridiksi, siinä on oltava useita käyttövoimia, mikä tässä tapauksessa on joko bensiini- tai dieselmoottori yhdistettynä sähkömoottoriin. Koko hybridiautojen ideana on kehittää järjestelmä, jonka avulla molemmat moottorit voivat toimia optimaalisesti milloin tahansa.

Näin ollen polttomoottori toimii parhaiten moottoritienopeuksissa pitkiä aikoja, mutta vääntömomentissa ja hitaassa stop-and-go -kaupunkiliikenteessä se on puutteellinen. Toisaalta sähkömoottori käyttää regeneratiivista jarrutusta auton hidastamiseen samalla kun se lataa akkua, mikä toimii parhaiten hitaassa liikenteessä.

  Mitkä ovat vaikeimpia autoja työstää?

Tämä tarkoittaa, että sähkömoottoria ei ole suunniteltu moottoritieajoon, jossa jarrutusta ei tarvita juuri lainkaan. Hybridiauton tarkoitus on siirtyä taitavasti näiden kahden moottorin välillä, jotta saavutetaan parempi polttoainetehokkuus.

Tällä hetkellä on olemassa kolme hybridiajoneuvojen päätyyppiä, joita kutsutaan ”täyshybrideiksi”, ”miedoiksi hybrideiksi” ja ”pistokkeella kytkettäviksi hybrideiksi” Täyshybridejä kutsutaan joskus itselataaviksi hybrideiksi, mutta ne eivät tarjoa kovin suurta toimintasädettä. Plug-in-hybridin voi sen sijaan kytkeä pistorasiaan, ja se on yleisin hybridityyppi.

Sähköajoneuvojen olennaiset näkökohdat

Kuten aiemmin todettiin, valtavirran sähköajoneuvot alkoivat vuonna 2008 Model S:n myötä, vaikka käsite esiteltiin ensimmäisen kerran lähes 200 vuotta ennen sitä. Tesla aiheutti yksinään vallankumouksen liikenneteknologiassa, ja monet muut perinteiset autonvalmistajat seurasivat pian perässä.

Sähköauto rakentuu yhden tai useamman sähkömoottorin ympärille, jotka käyttävät korkeajänniteakkuihin varastoitua sähköenergiaa. Sähköautojen suurin etu on, että ne ovat kehittyneempiä, tehokkaampia ja paljon vähemmän haitallisia ympäristölle, mikä merkitsee parempaa ja terveellisempää tulevaisuuden liikennettä.

Vaikka sähköautoilla on monia etuja, ne ovat vielä uusia, ja sinun on tehtävä useita kompromisseja, jotta voit käyttää sähköautoa päivittäisenä kuljettajanasi. Ensinnäkin sähköauton lataaminen tavallisesta kotipistokkeesta kestää jopa 10 tuntia, mutta latausaika voi olla vain 20-30 minuuttia tason 3 pikalaturilla.

Miksi sinun pitäisi valita toinen toisesta?

Meidän on ensin verrattava niitä päivittäistä työmatkaliikennettä silmällä pitäen, ja tässä tapauksessa näiden kahden välillä on vain vähän eroa. Hybridi voi ajaa pelkästään sähköllä, ja se voi tarvittaessa tukeutua myös polttomoottoriin. Toisaalta sähköautossa käytetään ainoastaan sähköä, mikä on sekä hyvä että huono asia.

  Mikä on turvallisin tapa, jolla koira voi matkustaa autossa?

EV:n etuna on se, että ne eivät aiheuta juuri lainkaan haitallisia päästöjä hybridiin verrattuna, mutta tämä tarkoittaa, että sinulla ei ole vaihtoehtoja sähkölle. Pitkien matkojen ajamiseen sopii parhaiten hybridiauto, jossa on suurempi polttomoottori, muissa tapauksissa EV on parempi.

Ylläpidon ja luotettavuuden kannalta sähköautot ovat parempia, koska ne ovat itse asiassa rakenteeltaan yksinkertaisempia. Tämä tarkoittaa, että vikoja voi sattua vähemmän. Lisäksi sinun ei tarvitse käyttää rahaa polttoaineeseen, kun omistat EV:n, mutta sinun täytyy odottaa pidempään, kun lataat EV:tä.

Toinen hyvä syy valita joko hybridi tai EV on se, että voit luottaa useisiin valtion kannustimiin ja veronalennuksiin. Vaikka nämä vaihtelevat eri maissa, saat todennäköisesti enemmän, jos valitset sähköauton.

UKK-osio

Ovatko sähkömoottorit luotettavampia kuin polttomoottorit?

Sähkömoottoreissa on vähemmän liikkuvia osia, joten ne eivät tarvitse yhtä paljon huoltoa kuin perinteiset polttomoottorit. Tämä tarkoittaa, että on vähemmän todennäköistä, että jokin rikkoutuu. Lisäksi ne eivät käytä moottoriöljyä, mikä tarkoittaa, että sinun ei tarvitse käyttää rahaa öljyyn.

Jos noudatat kaikkia säännöllisiä huoltotoimenpiteitä, sähkömoottorin pitäisi kestää monta vuotta. Sähköautojen suurin ongelma on kuitenkin akku.

Kuinka kauan hybridi- ja sähköautojen akut kestävät?

Jos tarkastelemme useimpia valtavirran EV-valmistajien tarjoamia akkutakuita, sinulla pitäisi olla takuu vähintään 7-8 vuotta. Tämä voi kuitenkin joskus tarkoittaa vain sitä, että akun kapasiteetti ei saa laskea alle 70 prosenttiin alkuperäisestä kapasiteetistaan.

  Mistä tiedän, jos hybridin akku on kuolemaisillaan?

Kilometrejä ajatellen akku voi ajaa noin 80 000-150 000 kilometriä ennen kuin se alkaa heikentyä merkittävästi.

Ovatko sähköautot tulevaisuutta?

Useimpien nykyisten arvioiden mukaan sähköautot ovat todellakin kuluttajien kuljetusten tulevaisuus. On kuitenkin vaikea ennustaa, milloin maailma siirtyy kokonaan sähköautoihin. On turvallista sanoa, että infrastruktuuri ja teknologia ovat vielä polttomoottoreita jäljessä.

Tällä hetkellä sähköautoa voi käyttää, jos sitä pystyy käyttämään siihen, mihin se on tehty. Jos pystyt siihen, hybridi voi olla täydellinen ponnahduslauta ennen mahdollista siirtymistä sähköautoihin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z