Mercedes 190E (W201) – Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Mercedes W201 oli tuotannossa vuosina 1982-1993, ja tuona aikana siitä tuli kaikenlaisia variaatioita ja moottorikonfiguraatioita, mutta suosituin niistä on 190E. 190E:hen tuli joko 2,0 litran 4-sylinterinen rivimoottori, 2,2 litran 4-sylinterinen rivimoottori, 2,6 litran 6-sylinterinen rivimoottori tai kaksi Cosworthin valmistamaa DTM-moottoria.

Kaikki nämä moottorit on tosiaan tehty kestämään, mutta parhaat niistä on varattu Evolution- ja Cosworth-malleihin, jotka ovat nyt uskomattoman haluttuja ja kalliita. 3,2 litran 6-sylinterinen AMG-moottori ja Cosworthin 6-sylinteriset moottorit ovat tehokkaimmat noin 235 hv:n tehoilla.

190E näyttää ja tuntuu 1980-luvulta, ja monien mielestä 190E näyttää aidon Mercedeksen näköiseltä. Se on todella luotettava auto, joka voi kestää satoja tuhansia kilometrejä, jos se pidetään kunnossa. 190E:tä myytiin lähes 2 miljoonaa kappaletta sen 11 tuotantovuoden aikana, mikä tarkoittaa, että sellaisen löytäminen on melko helppoa.

190E on saatavana joko 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai 4-vaihteisella automaattivaihteistolla, ja molemmat ovat kunnollisia. Muista kuitenkin vaihtaa vaihteistoöljy korkeintaan neljän vuoden välein, jos haluat kokea kaikenlaisia vaihteistoon liittyviä ongelmia.

Mercedes 190E – Voimanlähde

190E:hen tuli kaikenlaisia moottorivaihtoehtoja aina 122 hv:stä 235 hv:iin Cosworth- ja AMG-mallien huippumalleissa. Ennen vuotta 1988 valmistetuissa autoissa on tunnetusti kaikenlaisia moottoriin liittyviä ongelmia, koska niissä on yksirivinen ajoitusketju, joka kestää vain noin 100 000 kilometriä.

Vuoden 1988 jälkeisissä malleissa käytettiin kaksirivistä ajoitusriviketjua, joka on paljon luotettavampi ja kestää yli kaksi kertaa pidempään. 190E on melko kevyt auto, joten 235 hv on enemmän kuin tarpeeksi. Viisivaihteinen manuaalivaihde vaikuttaa kestävämmältä ja saat yhden lisävaihteen, jonka pitäisi lisätä tehokkuutta.

  Mikä on Mercedes Tirefit -sarja?

Paras 190E:n moottori on 2,6 litran moottori, koska se tarjoaa hyvän tasapainon koon ja tehon välillä ja on samalla ylivoimaisen luotettava. Cosworth-valmisteiset 190E-mallit ovat suosituimpia ja luultavasti parhaita ajettavia, ja seuraavaksi suosituimpia ovat EVO- ja 3,2-litraiset AMG-mallit.
Kaikissa 190E-malleissa oli takaveto, eikä nelivetoa ollut mahdollista valita. Kaiken kaikkiaan 190E tarjoaa värikkään voimanlähdepaletin, ja lähes kaikki niistä ovat hämmästyttäviä vielä tänäkin päivänä.

Mercedes 190E – muotoilu ja alusta

Mercedes 190E tarjoaa klassisen Mercedesin 1980-luvun komeaa muotoilua, joka todennäköisesti näyttää hyvältä vielä 20 vuoden kuluttua. 1980-luku oli aikaa, jolloin Mercedes ajoi kulmikkaampaa muotoilua ja laatikkomaisia kulmia, jotka saivat heidän autonsa näyttämään maantiellä tukevammilta ja hallitsevammilta. Nykyään Mercedes käyttää naisellisempaa muotokieltä saadakseen autonsa näyttämään virtaviivaisemmilta.

190E painaa noin 2 500-2900 kiloa, mikä tarkoittaa, että se on melko kevyt auto. Sinänsä 235hv:n moottori on enemmän kuin tarpeeksi, jotta voit tutkia auton dynamiikkaa ja alustaa. AMG- ja EVO-mallit ovat kaikkein nautinnollisimpia ajettavia, koska ne on viritetty tällaisia tarkoituksia varten.

Mercedes 190E – Luotettavuus ja yleisiä ongelmia

190E on melko luotettava auto, jonka pitäisi kestää oikein huollettuna todella pitkään. Yleisimmät ongelmat johtuvat yksirivisen ajoketjun suunnitteluvirheestä, pään tiivisteen vuodoista, korroosiosta, yleisestä kulumisesta ja mahdollisista jousitusjärjestelmästä tulevista narisevista ja kolisevista äänistä.

  Mercedes W212 - Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Yli 30 vuotta vanhoissa autoissa 190E on kuitenkin yksi parhaista, koska se voi kestää miljoona kilometriä ilman suurempia korjauksia. On syytä mainita, että vuoden 1988 jälkeiset autot ovat paljon luotettavampia kuin aiemmat mallit.

Mercedes 190E – Arvo ja käytännöllisyys

190E:n voi nykyään ostaa uskomattoman halvalla, mutta jos haluat sellaisen kunnollisemmassa kunnossa, joudut todennäköisesti maksamaan muutaman tuhat dollaria. Arvokkain 190E-malli on kuitenkin EVO II, jota myydään yli 300 000 dollarilla, ja aivan parhaat yksilöt voivat mennä yli 400 000 dollarilla.

Käytännöllisyydeltään 190E ei ole mitään kehuttavaa, mikä tarkoittaa, että se voi kuljettaa sinut ja kolme eri matkustajaa suhteellisen mukavasti, mutta tilojen suhteen se ei vedä vertoja edes nykyiselle C-luokalle.

UKK-osio

Onko Mercedes 190E turvallinen auto?

Mercedes 190E on suhteellisen turvallinen auto, mutta vain muihin 1980-luvun autoihin verrattuna. 190E on yksinkertaisesti aivan liian vanha ollakseen yhtä turvallinen kuin useimmat nykyaikaiset autot. Mercedes on aina pyrkinyt tarjoamaan markkinoiden turvallisimpia autoja, eikä 190E ole kaukana siitä.

NHTSA sai noin 16 eri turvallisuusvalitusta 190E:stä, mikä ei itse asiassa ole kovinkaan huono tulos. 190E on kuitenkin niin vanha auto, että useimmat ihmiset eivät edes kiinnitä huomiota tällaisiin ongelmiin eivätkä ilmoita niistä, jos he niihin törmäävät.

  Onko Mercedes hyvä ensimmäinen auto?

Onko Mercedes 190E Mercedes-klassikko?

190E:stä valmistettiin noin 2 miljoonaa mallia kaikenlaisina iteraatioina, mikä tarkoittaa, että niitä on liikaa. Korkeamman hintaluokan AMG-, Cosworth- ja EVO-mallit ovat todellakin klassikkoautoja, ja niillä on kova arvo klassikkomarkkinoilla.

Joka tapauksessa tavallisempia malleja ei pidetä klassikkoautoina, eikä niiden pitäisi kerätä arvoa ajan myötä. Joidenkin koskemattomassa kunnossa olevien mallien arvo kuitenkin todennäköisesti nousee, mutta vain aika näyttää sen varmasti.

Mikä on Mercedes Cosworth 190E?

1970-luvun lopulla Mercedes halusi kilpailla ralliautoilussa, mutta se tarvitsi kilpa-auton moottorin. Mercedes otti yhteyttä Cosworthiin, jotta tämä suunnittelisi ja kehittäisi kilpa-auton moottorin 190E:hen. Audi hallitsi kuitenkin rallimaailmaa uraauurtavan AWD-järjestelmänsä ansiosta, ja Mercedes päätti liittyä Saksan Touring Car Championshipiin (DTM) juuri tällä moottorilla.

Osallistuakseen DTM-mestaruuskilpailuun valmistajan oli kuitenkin perustettava kilpa-auto olemassa olevaan maantieautoon, ja tämän vuoksi syntyi 190E 2.3-16V, joka myöhemmin korvattiin tehokkaimmalla 2.6L-mallilla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z