Mercedes ML350 – Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

ML-mallin ensimmäinen sukupolvi esiteltiin 90-luvun lopulla, ja monet uskovat, että Mercedes ML:n ensimmäinen sukupolvi oli ensimmäinen todellinen ylellinen nelivetomalli. W163 ML oli valtava menestys Mercedekselle, ja he päättivät tarjota vuonna 2006 aivan uuden mallin nimeltä W164.

Vuonna 2011 Mercedes esitteli ML:n viimeisen sukupolven nimeltään W166, joka korvattiin myöhemmin nykyisellä GLE:llä. GLE:n 1. sukupolvi ei ollut aivan uusi malli, sillä se oli pikemminkin faceliftattu W166 ML. ML350 on keskitason malli, ja se on kaikista suosituin ML-malli, sillä se tarjoaa tehokkaan moottorin, joka ei ole kovin janoinen polttoaineen suhteen.

ML350:n kaikki sukupolvet näyttävät ja tuntuvat komeilta, ylellisiltä ja tukevilta. Ne tarjoavat 6-sylinterisiä moottoreita, joissa on riittävästi hevosvoimia ja vääntöä kaikkiin tarpeisiisi. Tilatarjonta on laaja, ja ML:ään mahtuu helposti 5 aikuista ilman ongelmia.

Luotettavuuden kannalta ML350:n ei-faceliftatut versiot ovat hieman huonompia, ja ML350:n yleisimmät ongelmat liittyvät turvatyynyihin, mahdollisiin jousitusongelmiin, vuotoihin ja karkeisiin vaihteistovaihteisiin. Kaiken kaikkiaan ML350 tarjoaa melko hyvää vastinetta, etenkin faceliftatun W166-sukupolven osalta.

Mercedes ML350 – Voimansiirtojärjestelmä

Ensimmäinen ML350 oli W163-variantti, jossa on 3,8-litrainen V6-moottori, jossa on 235 hv ja 255 lb-ft vääntöä. W163 ML350:ssä on myös pysyvä nelivetojärjestelmä, jossa on low range -tilaa ja 5-vaihteinen automaatti tehtaalta. W163 ML ei ole enää mikään huipputekninen auto, vaikka se tarjoaa edelleen miellyttävän ja miellyttävän ajon.

Toisen sukupolven W164 ML350 on edelleen melko yleinen ympäri maailmaa, sillä se on silta Mercedeksen vanhan koulukunnan ja uuden ajan autojen tekniikan välillä. W164 ML350:ssä on pienennetty 3,5 litran V6-moottori, jossa on 272 hv ja 258 newtonmetrin vääntömomentti. Vakiovarusteena on 4MATIC ja hienostuneempi 7-vaihteinen automaattivaihteisto.

  Mitkä Mersut ovat ahdettuja?

Viimeisen sukupolven W166 ML350:ssä on vielä pienempi, mutta tehokkaampi 3,0 litran V6-moottori, jossa on 260 hv ja reilut 457 lb-ft vääntöä. Vakiovarusteena on 4MATIC, ja niin on myös entistäkin parempi 7-vaihteinen automaattivaihteisto. Viimeisen sukupolven ML on paljon parempi kuin kaksi ensimmäistä sukupolvea, mikä on melko ilmeistä, kun otetaan huomioon ikäero.
Viimeisen sukupolven ML350 on myös paljon tehokkaampi, sillä sen kulutus on parempi kuin kahden ensimmäisen mallin. Se on myös paljon hiljaisempi ja nopeampi linjasta merkittävän vääntömomentin lisäyksen ansiosta.

Mercedes ML350 – muotoilu ja alusta

W163 ML on nyt lähes 25 vuotta vanha, mikä tekee siitä klassikon, ja W163:n ostamisesta kiinnostuneet eivät yleensä halua käyttää sitä päivittäisenä kuljettajana. Siitä huolimatta W163 ei näytä 25 vuotta vanhalta, sillä se on vanhentunut suhteellisen hyvin. Alusta tarjoaa ilmeisen maasturimaasturimaista ajokokemusta, mikä tarkoittaa, että se on virtaava ja rullaa melko paljon.

W164 on paljon tasapainoisempi, ja se on kiistatta täysin erityyppinen auto ajaa. Tässä vaiheessa Mercedes onnistui saamaan keskikokoisen luksusmaasturin tuntumaan enemmän luksusautolta kuin maasturilta. Muotoilullisesti monet pitävät sitä kaikkien aikojen parhaimman näköisenä ML-sukupolvena, koska se on paljon lihavampi ja luottamusta herättävämpi kuin edeltäjänsä ja seuraajansa.

W166 on kaikista ML350-malleista edistynein ja nykyaikaisin, mikä on selvää heti, kun astut W166:n sisälle. Se on todellinen moderni katumaasturi, ja se ajaa ja tuntuu paljon paremmalta kuin kaksi edellistä mallia.

  Miksi minun ei pitäisi ostaa Mercedestä?

Mercedes ML350 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

ML350:n kaikki kolme sukupolvea eivät ole markkinoiden luotettavimpia katumaastureita, mutta ne kestävät tunnetusti pitkään, jos niistä huolehditaan asianmukaisesti. Mahdollisia ongelmia ovat muun muassa karkea automaattivaihteisto, erityisesti vanhemmissa ja ennen vuotta 2012 valmistuneissa malleissa.

Öljyvuodot ovat myös yleinen ongelma, ja vuoden 2011 ML350 oli osa suurta turvatyynyjen takaisinkutsua, jota kutsuttiin Tacata-takaisinkutsuksi. Useimmat ML350-asiakkaat valittivat, että Mercedes reagoi tässä tapauksessa aivan liian hitaasti, ja siksi viallisia turvatyynyjä on melko monissa 350-malleissa.

Mercedes ML350 – Arvo ja käytännöllisyys

Kaksi ensimmäistä ML350-mallia ovat aivan liian vanhoja, jotta kukaan voisi käyttää niitä päivittäisajoneuvoina, mutta kolmannen sukupolven ML tarjoaa kohtuullisen arvon, koska se on kuitenkin nykyaikainen auto. Se on edelleen loistava perheauto, sillä siihen on saatavana suurin osa uusimmista autoista löytyvistä turvavarusteista.

Käytännöllisyydeltään ML350 tarjoaa paljon tilaa sekä matkustajille että lastille. W166 ei tosiaankaan ole kaikin puolin mukautuva takamatkustajan pääntilan suhteen, mutta jos et aio kuljettaa pitkiä henkilöitä usein, se on itse asiassa todella hyvä auto.

UKK-osio

Onko ML350 hyvä maastoauto?

Kaikissa ML350-malleissa on maastoautoystävälliset ominaisuudet, kuten matalalla oleva vaihteisto ja mäkilähtösäätö. Ilmajousituksen avulla voit lisätä maavaraa, mikä helpottaa monien esteiden ylittämistä.

Kaiken kaikkiaan ML350 on kelpo maastoauto, mutta useimmat ML350-mallit eivät koskaan näe muuta kuin asfalttia, koska ne ovat läpikotaisin luksusautoja.

  Onko Mercedes E-Classissa tuuletetut istuimet?

Onko ML350 turvallinen?

Kaikki ML350-sukupolvet ovat turvallisia, mutta turvallisin on viimeinen W166. Siinä on suurin osa nykyisistä turvallisuusohjelmiston ominaisuuksista, mikä tarkoittaa, että olet turvassa useimmissa tapauksissa. Vanhemmat ML350-mallit ovat hyvin suojattuja, mutta niissä ei ole uusinta turvapakettia.

Voit aina luottaa kaikenkattaviin pysäköintiantureihin ja hyvään näkyvyyteen, mutta vanhemmissa malleissa ei ole edes peruutuskameraa.

Mikä ML350-sukupolvi on paras?

W164 facelift on edelleen loistava auto, mutta paras kaikista on tietenkin W166, sillä se on todellinen nykyautomalli. W166 korvattiin GLE:llä vuonna 2016, mutta vuoden 2016 GLE ja W166 ovat pohjimmiltaan samoja autoja.

Sinun kannattaa harkita W166:ta, jos haluat luotettavan perhemaasturin, jolla voi ajaa sekä kruisailua että lievää tai kohtalaista maastokäyntiä vain muutaman napin painalluksella.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z