Mikä Mercedes ajaa itseään

Nykypäivänä ja -aikana käymme läpi perusteellista autokuljetusten vallankumousta. Autonvalmistajat ovat jo muutaman vuoden ajan hitaasti pyrkineet kohti automatisoidumpaa ajokokemusta.

Nykyään valmistajat, kuten Tesla, ovat tuoneet autonomisen itseohjautuvan tekniikan tämän vallankumouksen keskipisteeseen, ja Mercedes, Audi, Cadillac, Ford ja monet muut ovat alkaneet ottaa kiinni.

Vaikka suurin osa tästä teknologiasta on vielä käyttämättä lainsäädännöllisistä syistä, kuluttajan näkökulmasta itseohjautuvuus tekee ajamisesta sujuvampaa ja rentouttavampaa. Mercedes tarjoaa jonkin verran itseajo-ominaisuuksia muutamissa malleissaan, lähinnä lippulaiva S-luokan sedanissa.

Mercedes S-luokka

Mercedes on hiljattain esitellyt uuden vuoden 2021 Mercedes S-luokan lippulaivasedanin. Vaikka joissakin vanhemmissa Mercedes S-luokan malleissa oli tarjolla joitakin autonomisen ajamisen vaiheita, uuteen S-luokkaan asennettu Mercedes-Benz Intelligent Drive on kuitenkin suuri harppaus kohti Mercedeksen automatisoitua tulevaisuutta.

Autonominen ajojärjestelmä toimii Mercedes Intelligent Drive -järjestelmän kautta, joka koostuu aktiivisesta kaista-avustimesta, aktiivisesta kuolleen kulman avustimesta, huomioavustimesta, aktiivisesta pysäköintiavustimesta, törmäyksenestoavustimesta ja joistakin muista Mercedeksen apujärjestelmistä.

Mercedes arvioi, että tämä S-luokka kykenee SAE:n tason 4 autonomiseen ajamiseen, mikä tarkoittaa, että S-luokka on jo täynnä kaikkia täysin autonomiseen ajamiseen tarvittavia työkaluja. Oikeudellisista syistä nämä tekniikat eivät ole vielä käytettävissä, sillä on melko hankalaa päättää, kuka on syyllinen onnettomuustapauksessa.

Uusi S-luokka esittelee aina uusia teknologioita, jotka edistävät autoteollisuuden tulevaisuutta. Automaattisen ajotekniikan kehittymisessä Tesla johtaa edelleen kiivasta kilpajuoksua, mutta monet saksalaiset, yhdysvaltalaiset ja japanilaiset merkit ovat varmasti mukana.

  Onko Mercedes parempi kuin Rolls-Royce?

Mercedes F-015

Mutta entäpä jos ei olisi mitään laillista rajaa sille, kuinka pitkälle valmistaja voi viedä tieliikenteessä sallitun itseohjautuvan teknologian? Mercedeksen kohdalla se olisi Mercedes F-015 -konsepti. Mercedes pitää F-105:tä autonomisen luksusautoilun huippuna.

F-015 pystyy tarjoamaan täysin autonomisen ajokokemuksen, joka sai Mercedeksen miettimään uudelleen sisätilojen ja ylellisyyden olennaisimpia piirteitä. F-015:n sisätilat muistuttavat enemmän minimalistista ruotsalaista talvimökkiä kuin tavallisen auton sisätiloja.

Jotkut voisivat ajatella, että F-015:n kaltaiset autot ovat merkityksettömiä, koska ne eivät ole tieliikennelupia, ja ne on tehty vain esittelemään, miltä luksus-Mersu näyttäisi, jos lakisääteisiä rajoja ei olisi. Mutta aivan päinvastoin, monet F-015:ssä debytoineet autonomisen ajamisen tekniikat ovat löytäneet tiensä S-luokkaan.

Muut Mercedes-mallit, jotka tarjoavat jonkinasteista autonomista ajamista.

Mercedes on ilmoittanut, että vuonna 2024 kaikki Mercedes-mallit hyödyntävät autonomisia ajotekniikoita, jotka ovat jo pitkään olleet osa S-luokan linjaa. Nykyiset Mercedes-mallit tarjoavat osittain autonomiset järjestelmät, jotka ovat pikemminkin ajoavustimia kuin todellisia itseohjautuvia järjestelmiä.

Kyseiset järjestelmät ovat automaattinen vakionopeudensäädin, joka pystyy pitämään turvallisen etäisyyden edellä ajaviin autoihin, ja järjestelmä pystyy myös hidastamaan tai nopeuttamaan vauhtia. Lisäksi aktiivisen kaista-avustimen tai kuolleen kulman avustimen kaltaiset järjestelmät ovat osa monia uudempia Mercedes-malleja.

Jotkin järjestelmät, kuten Mercedeksen pysäköintiavustin, pystyvät pysäköimään auton itsestään, mutta siihen tarvitaan kuitenkin geo-ohjattu ympäristö, ja kuljettajan on edelleen osallistuttava kunnolla. Myös muita laitteita, kuten 360-kameroita ja ympärille asennettavia pysäköintiantureita, tarvitaan, jotta nämä tekniikat toimisivat.

  Kumpi on halvempi ylläpitää, BMW vai Mercedes?

UKK-osio

Tarjoaako Tesla parempaa itseohjautuvaa teknologiaa kuin Mercedes?

Tällä hetkellä yksikään kuluttaja-autonvalmistaja ei pärjää Teslalle automaattisen ajamisen osalta. Teslat ovat tarkoitukseen suunniteltuja autoja, joiden selkeä päämäärä on täysi autonomia. Mercedes keskittyy ensisijaisesti ylellisyyteen ja mukavuuteen, ja vasta sen jälkeen otetaan huomioon autonomisen ajamisen teknologia.

Tesla on jopa ollut autoteollisuuden uranuurtaja termissä ”Autopilot”, aivan kuten itse teknologiassakin. Jotkut autonvalmistajat, kuten Audi ja Cadillac, tarjoavat myös autonomiseen ajoon kykeneviä autoja, mutta suurin osa näistä järjestelmistä ei ole vielä saatavilla oikeudellisista syistä.

Mitä SAE:n autonomisen ajamisen tasot tarkoittavat?

Society of Automotive Engineers (SAE) on kehittänyt järjestelmän, jossa määritellään 6 tasoa itseajo-ominaisuuksille. Taso 0 ei tarjoa minkäänlaista ajoautomatiikkaa, taso 1 on auto, joka on varustettu vakionopeussäätimellä, joka pystyy pitämään turvallisen etäisyyden edellä ajavaan autoon.

Taso 2 (osittainen ajoautomatiikka), jota kutsutaan myös ADAS-järjestelmäksi (Advanced driver assistance systems), sertifioidut autot, kuten esimerkiksi jotkut Cadillacsit, voivat kiihdyttää ja hidastaa autoa sekä ohjata sitä. Tason 3 (ehdollinen ajoautomatiikka) järjestelmät voivat tehdä päätöksiä, kuten kiihdyttää hitaammin liikkuvan ajoneuvon ohi, ja vastaava järjestelmä on tarjolla Audi A8:ssa.

Taso 4 (High Driving Automation) eroaa tasosta 3, koska se voi myös puuttua hankalaan tilanteeseen tai järjestelmävika on käsillä, mutta ne tarjoavat edelleen ohjauspyörän, ja niiden on oltava geofenced. Tason 5 (Full Driving Autonomy) autot eivät edes tarjoa ohjauspyörää tai polkimia, vaan ne ovat täysin itsenäisiä.

  Mikä on paras väri Mercedes Benzille?

Onko mitään viitteitä siitä, että itseajavista autoista tulisi normi?

Jotkin insinöörit suhtautuvat myönteisesti ajatukseen täydestä autonomiasta Covidin jälkeisessä maailmassa, jossa täysin autonominen auto voi jopa tyydyttää kontaktittomat tarpeesi. Monet asiantuntijat uskovat, että 15-20 vuoden kuluttua elämme täysin autonomisella aikakaudella.
Nämä pyrkimykset ja kunnianhimoiset tavoitteet tuovat yhtälöön myös valtavasti oikeudellisia kysymyksiä, joten on hyvin vaikea sanoa, milloin tämä todella toteutuu. Mutta kun se lopulta tapahtuu, ihminen ei enää ohjaa moottoriajoneuvoa avoimella tiellä.
Monet ihmiset pitävät tätä myönteisenä ilmeisistä syistä, mutta meille autoharrastajille nämä ajatukset ovat jokseenkin huolestuttavia. Ehkä myös autoharrastuksessa tapahtuu vallankumous, aivan kuten kaikkien suorituskykyisten sähköautojen kohdalla nykyään.
Ajat ovat epävarmoja ja täynnä toiveajattelua, autoteollisuus ajaa siirtymää eteenpäin uskomattoman nopeasti. Porsche haluaa tarjota Caymania vain sähköisenä urheiluautona, Audi ilmoittaa, ettei se enää kehitä polttomoottoreita, ja Tesla, no, kuka tietää mitä Tesla tekee.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z