VW Crafter ongelmat

Volkswagen Crafter

Volkswagen Crafter on kolmesta viiteen tonniin painava suuri kaupallinen pakettiauto, joka esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuonna 2006 ja on siitä lähtien ollut jatkuvassa tuotannossa. VW Crafterin 2. sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2017. Crafter-pakettiauto perustuu VW MNB Modular Light Commercial Vehicle -alustaan, joka on yhteinen myös MAN TGE:n kanssa.

Tässä artikkelissa käymme läpi kaikki VW Crafterin ongelmat, jotka sisältävät sekä näiden ongelmien syyt että niiden ratkaisut. Mainitsemme myös merkittävät takaisinkutsut antaaksemme sinulle laajan käsityksen siitä, mitä voit odottaa ostaessasi yhden näistä.

Yleisimpiin VW Crafterin ongelmiin kuuluvat ruiskutusongelmat, jotka voivat aiheuttaa moottorin ennenaikaisen pettämisen. 2,5 litran TDI-dieselmoottori on todennäköisesti suosituin moottori Crafterin omistajien keskuudessa, mutta tämän moottorin tiedetään kärsivän myös turboahdinongelmista, jotka voi helpoimmin huomata moottoritilan alueelta tulevista viheltävistä äänistä.

DPF (dieselhiukkassuodatin) on myös merkittävä maininta, sillä monissa VW:n dieselmoottoreissa on ongelmia näiden suodattimien kanssa, joista joidenkin korjaaminen voi olla todella kallista. Lopuksi on mainittava myös takajousitukseen, tarkemmin sanottuna taka-akseliin, liittyvät ongelmat.

Suuttimien ongelmat

Jos aistit Crafterissasi tehon menetyksen tai se ei suostu käynnistymään, on todennäköistä, että syynä ovat injektorit. Ne voivat myös johtaa nykiviin, epäjohdonmukaisiin kiihtyvyyksiin ja mahdollisesti huomattavaan polttoaineen hajuun autossa ja sen ympäristössä. Kaikki neljä injektoria voivat olla ongelma, minkä vuoksi ne on syytä tarkastaa, jos olet ostamassa käytettyä Crafteria.

  Volkswagen Passat yleiset ongelmat

Niiden pitäisi kuulemma kestää 50 000-100 000 kilometriä. Jos polttoainesuodattimet kuitenkin tukkeutuvat, niiden tiedetään menevän epäkuntoon jo aiemmin, mikä tarkoittaa, että nämä ongelmat voivat tulla vastaan useita kertoja pakettiauton elinkaaren aikana. On erittäin suositeltavaa vaihtaa kaikki neljä ruiskutinta samalla kertaa aina, kun näitä ongelmia ilmenee.

2.5L TDI-moottorin ongelmat

2,5L V6 TDI on todennäköisesti Crafterin paras ja suosituin moottori, mutta sekin voi kärsiä muutamista huomattavista ongelmista. Ensinnäkin turboahtimen tiedetään puhaltavan näihin, mikä näkyy helpoimmin siten, että pakettiauto päästää viheltäviä ääniä erityisesti kiihdytyksen aikana. Myös EGR voi pettää, ja virtausmittari voi seurata perässä.

Kaiken kaikkiaan tästä moottorista on pidettävä hyvää huolta, jos haluat sen kestävän pitkään. Onneksi ne, jotka hoitavat tätä moottoria riittävän hyvin, luottavat siihen yleensä satoja tuhansia kilometrejä. VW suunnitteli tämän moottorin kestämään jatkuvaa rasitusta ja väärinkäyttöä, minkä vuoksi se on niin hyvä kaupalliseen käyttöön.

DPF-ongelmat (dieselhiukkassuodatin)

DPF:n (dieselhiukkassuodatin) tehtävänä on poistaa kaikki haitalliset hiukkaset ennen kuin ne poistuvat pakokaasusta, mikä johtaa pienempään hiilidioksidijalanjälkeen. Tämä on tärkeää dieselmoottoreille, sillä nykyiset tiukat päästömääräykset edellyttävät, että autonvalmistajat tekevät dieselmoottoreistaan mahdollisimman puhtaita.

Crafters TDI-moottoripaletin ongelma on kuitenkin se, että niillä ei ole tarpeeksi aikaa lämmetä kunnolla, mikä tarkoittaa, että ne eivät pysty polttamaan kaikkia haitallisia hiukkasia pois, jos niillä ei ajeta pitkiä aikoja. Tämä voi johtaa tukkeutumiseen, mikä edellyttää joko DPF:n puhdistamista (jos mahdollista) tai sen vaihtamista uuteen, mikä ei ole edullista.

  Onko Volkswagen Arteon hyvä auto?

Takajousitusjärjestelmän ongelmat

Crafterin jousitusjärjestelmän on pystyttävä kantamaan valtavaa painoa vuosien ajan ilman vikoja, mikä on todellakin vaikea tehtävä. Taka-akselit vikaantuvat yleisimmin, mikä oli myös syy siihen, että VW kutsui Crafterin takaisin markkinoilta vuonna 2014. Ilmajousituksella varustetut pakettiautot ovat vielä ongelmallisempia, sillä ilmajousitusjärjestelmä voi aiheuttaa pakettiauton notkahtamisen jommallekummalle puolelle.

Toinen jousitukseen liittyvä ongelma VW Crafterissa on sellainen, että vuosien 2016-2018 Crafter on altis kardaaniakselin irtoamiselle pakettiautosta ja siten onnettomuuden aiheuttamiselle. Tämä johti myös takaisinkutsuun vuonna 2018, jolloin VW hoiti ongelman suurimmaksi osaksi kuntoon.

UKK-osio

Onko Volkswagen Crafter luotettava?

Volkswagen Crafterilla on melko johdonmukainen maine luotettavana ja pitkäikäisenä, mikä on osittain syy siihen, miksi nämä ovat niin suosittuja 2nd hand -markkinoilla. Koska suurinta osaa näistä käytetään kaupallisiin laivastotarkoituksiin, niitä huolletaan aina tarvittaessa, minkä ansiosta ne kestävät vuosia ilman suurempia peruskorjauksia.

On kuitenkin myös huomattava määrä sellaisia, joita ei ole huollettu, mikä on lopulta johtanut niiden ennenaikaiseen pettämiseen. Jos olet hankkimassa sellaista, varmista, että teet tarkastuksen ennen ostoa.

Mitkä pakettiautot kilpailevat VW Crafterin kanssa?

VW Crafter ei ole ainoa pakettiauto tässä segmentissä, mikä tarkoittaa, että sille kilpailevat hieman kalliimpi Mercedes Benz Sprinter ja hieman edullisempi Ford Transit. Kaikki kolme näistä ovat valtavan suosittuja ja pysyvät todennäköisesti sellaisina vielä pitkään.

  Mikä VW Golf on paras

Ensimmäisen sukupolven Crafter ja Sprinter jakavat keskenään kohtuullisen paljon osia, mikä tarkoittaa, että ne ovat huomattavan samankaltaisia. Lisäksi on mainittava Fiat Ducato ja Renault Master, jotka ovat VW Crafterin kaksi muuta kilpailijaa.

Onko VW Crafter sähköpakettiauto?

VW toi mallivuodeksi 2017 markkinoille e-Crafterin, joka on yksi ensimmäisistä sähkökäyttöisistä pakettiautoista tässä segmentissä. e-Crafter käyttää melko pientä 43 kWh:n akkua, joka riittää 100-130 kilometrin toimintasäteeseen. Tavaratilaa on 11,3 kuutiometriä, ja siinä on yksi sähkömoottori, jonka teho on 136 hv ja vääntömomentti 214 lb-ft.

VW todennäköisesti päivittää e-Crafterin pian suuremmalla akulla, todennäköisesti sellaisella, jonka saa upouuden VW .ID Buzzin kanssa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z