Mikä on paras jäähdytysneste Mercedekselle?

Parhaan jäähdytysnesteen valitseminen autoosi on tärkeä osa asianmukaista auton omistamista. Lämpötilan noustessa autosi kierrättää veden ja jäähdytysnesteen seosta estääkseen moottorin sulamisen sisältä.

Näin tärkeässä roolissa hyvin testattu ja valmistajan suosittelema jäähdytysneste on erittäin tärkeää moottorin pitkäikäisyyden kannalta. Vastataksesi tähän kysymykseen sinun pitäisi tuntea kaikki erilaiset jäähdytysnesteet, mutta paras vaihtoehto on se jäähdytysneste, joka on toimitettu Mercedes Benzisi mukana tehtaalta.

Perinteiset jäähdytysnesteet

Perinteisten jäähdytysnesteiden taustalla on (IAT) Inorganic Acid Technology (epäorgaaninen happoteknologia), ja ne soveltuvat useimmiten suojaamaan monia moottorin eri rautakomponentteja silikaatti- ja fosfaattikorroosionestoaineiden käytön ansiosta.

Koska useimmat uudemmat Mercedes-mallit ja monet muut saksalaiset valmistajat ovat alkaneet käyttää alumiinia suurimmassa osassa moottorin eri osia, IAT-jäähdytysnestettä ei suositella. Vanhemmissa malleissa IAT-jäähdytysnesteet olivat kuitenkin yleensä suositeltuja.

IAT-jäähdytysnesteet ovat myös paljon tehottomampia, sillä IAT-taustaisten jäähdytysnesteiden huoltovälit ovat paljon lyhyempiä kuin esimerkiksi OAT-jäähdytysnesteiden. Lisäksi IAT-jäähdytysnesteet vaativat paljon enemmän valvontaa, jotta voidaan varmistaa, että kaikki korroosionestoaineet ovat oikealla tasolla.

Kaikki jäähdytysnesteet on tyhjennettävä ja huuhdeltava aika ajoin valmistajan suosittelemien aikavälien mukaisesti. Tällaisissa tilanteissa IAT-jäähdytysnesteiden haitat ovat myös ilmeisiä, sillä ne peittävät järjestelmän vuodot tukkimalla reiät.

¸HOAT/OAT-jäähdytysnesteet

HOAT-jäähdytysnesteet ovat peräisin Hybrid Organic Acid Technology -teknologiasta, ja ne soveltuvat lähinnä moottorin erilaisten alumiiniosien suojaamiseen. Koska useimmat saksalaiset valmistajat, Mercedes mukaan lukien, ovat siirtyneet suosimaan alumiinia moottorin rakenteessa, valmistajat suosittelevat yleensä tämäntyyppisiä jäähdytysnesteitä.

  Mikä on polttoainetaloudeltaan paras Mercedes?

OAT:n tukemissa jäähdytysnesteissä ei käytetä fosfaatti-inhibiittoreita eikä silikaatteja, ja ne on kehitetty 5 vuoden pituista käyttöä silmällä pitäen eli noin 150 kilometrin ajaksi. Vaikka ne toimivat 5 vuoden ajan, useimmat valmistajat suosittelevat silti huuhtelua noin 2 vuoden välein.

Lisäksi nämä jäähdytysnesteet ovat tunnustetusti myrkyttömiä, joten ne ovat biohajoavia eivätkä aiheuta ympäristö- tai terveys- ja turvallisuusongelmia verrattuna perinteisiin (ITA) jäähdytysnesteisiin.

Jäähdytysnesteiden sekoittaminen

Erilaisten jäähdytysnesteiden sekoittaminen on mahdollista, eikä sen pitäisi aiheuttaa merkittäviä riskejä moottorin kestävyydelle ja luotettavuudelle. Se ei kuitenkaan ole suositeltavaa, sillä erityyppisten jäähdytysnesteiden sekoittaminen voi heikentää sekoituksen tehokkuutta.

Jos sekoitat OAT- ja IAT-jäähdytysnesteet, kaikki OAT-jäähdytysnesteiden edut ominaisuuksissa, jotka onnistuvat pidentämään OAT-jäähdytysnesteiden käyttöikää, lakkaavat olemasta. On suositeltavaa jättää tällaiset tehtävät koulutetuille ammattilaisille, koska jäähdytysnesteen jatkuva virheellinen käyttö voi osoittautua ongelmaksi moottorin pitämiselle optimaalisessa tilassa.

Jos päädyt sekoittamaan, pyri varmistamaan, että sekoitussuhteet ovat merkittävästi autoosi suositellun jäähdytysnestetyypin mukaiset. Koska vanhemmissa autoissa käytetään enimmäkseen IAT-jäähdytysnesteitä, ja jos käytät OAT-jäähdytysnestettä tällaisissa autoissa, kaikki korroosionesto-ominaisuudet häviävät, eikä moottori toimi suositusten mukaisesti.

FAQ-osio

Miten saan selville, mitä jäähdytysnestettä autolleni suositellaan ja mikä väri minun tulisi valita?

Jos haluat tietää, mitä jäähdytysnestettä autollesi suositellaan, tarkista omistajan käsikirjasta. Useimmat autonvalmistajat näkevät paljon vaivaa antaakseen omistajan käsikirjassa pitkät tiedot tietyn auton jäähdytysnesteestä.

  Mikä on paras Mersu katukilpailuun?

Jos sinulla ei ole ohjekirjaa, voit aina kysyä lisätietoja paikalliselta autoliikkeeltä tai huoltopalvelusta. Tai jopa tarkistaa verkossa luotettavista lähteistä, mutta ota huomioon, että monissa tapauksissa tällaiset lähteet saattavat olla vain tietyn jäähdytysnesteen valmistajan markkinointikeskuksia.

Värin osalta paras vaihtoehto on aina käyttää samaa väriä kuin alkuperäinen jäähdytysnesteesi. Jäähdytysnesteitä on saatavana monissa eri väreissä, ja väri on tarkoitettu lähinnä erilaisten jäähdytysnestetyyppien erottamiseen toisistaan.

Useimmat OAT-jäähdytysnesteet ovat väriltään oransseja, kirkkaanpunaisia, sinisiä tai tummanvihreitä, ja useimmat HOAT-jäähdytysnesteet ovat väriltään keltaisia, vaaleanpunaisia, sinisiä tai violetteja. Tämän ei kuitenkaan pitäisi koskaan olla se keino, jonka perusteella nämä kaksi erottaa toisistaan.

Totuus on, että useimmat jäähdytysnesteet ovat kirkkaita ja ne on värjätty vasta myöhemmin erottelutarkoituksessa, mutta ota huomioon, että nämä värit eivät aina vastaa toisiaan ja että sinun on aina kysyttävä neuvoa ammattilaiselta, ennen kuin valitset jonkin tietyn jäähdytysnesteen.

Kuinka usein jäähdytysneste pitäisi vaihtaa?

Kuten aiemmin mainittiin, OAT/HOAT-jäähdytysnesteet on testattu toimimaan moitteettomasti jopa 5 vuotta, ja useimmat IAT-jäähdytysnesteet ovat hyviä vain noin 2 vuoden ajan. Vaikka nämä luvut pitävät paikkansa, niihin voivat helposti vaikuttaa monet eri muuttujat tietyssä omistuskokemuksessa, joten sinun tulisi noudattaa valmistajien suosittelemia ohjeita.

Jotkut valmistajat tarjoavat jopa erityistä jäähdytysnesteseosta, joka kestää elinikäistä käyttöä. Näitä tietoja varten sinun on nyt myös tarkistettava omistajan käsikirja tai otettava yhteyttä lisensoituun jälleenmyyjään tai valmistajan huolto-osastoon.

  Tekeekö Mercedes sähköautoja?

Miten jäähdytysnestettä laimennetaan?

Jäähdytysnesteen vaihtaminen ei ole asia, jota sinun ei kannata tehdä, jos et ole täysin perillä kaikista erityisten jäähdytysnesteiden ominaisuuksista ja ajoneuvosi tarpeista. Jos kuitenkin päätät kokeilla sitä, sinun on tiedettävä, että jäähdytysnesteen laimentaminen vedellä on välttämätöntä, jos jäähdytysnestettä ei ole jo valmiiksi laimennettu.

Useimmissa tapauksissa 50:50-suhteen pitäisi riittää, mutta erittäin alhaisissa lämpötiloissa, kuten alle -36 °C:n lämpötiloissa, kannattaa valita seossuhde, joka suosii jäähdytysnestettä 70:30. Vesi ei saisi olla tavallista vesijohtovettä, koska se sisältää monia erilaisia mineraaleja, jotka saattavat vaikuttaa korroosio-ominaisuuksiin.

Paras vaihtoehto olisi varmasti ionivaihdettu tai tislattu vesi, jotta saat täydellisen seoksen, joka varmistaa, että moottori toimii optimaalisessa kunnossa sääolosuhteista riippumatta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z