Nykyään tehokkaat, suuret automoottorit ovat jokseenkin kuoleva laji. Päästörajoitukset ovat johtaneet pienentämiseen ja pakkosyöttöön. Suuren moottorin tunnusmerkki ei kuitenkaan ole teho eikä koko, vaan ehdottomasti luotettavuus. W123-, W124- ja W190-mallien Mercedes 2.0 -diesel on legenda kestävyydessä, ja se tunnetaan taksinkuljettajien suosikkidieselinä.
Mutta jos haluat mieluummin bensamoottorin, 2.6 R6 (W124) on Mercedeksen voittaja. Tämä 2,6-litrainen bensamoottori tuottaa noin 160 hv, mutta se ei ole aivan taloudellisin. Suurin asia tässä moottorissa on kuitenkin sen luotettavuus, jonka todistaa se, että tämä oli luultavasti suosituin kaasutaksimoottori.
Kaasu-Mersun moottorit
Mercedes on todistanut kerta toisensa jälkeen kykynsä tehdä pitkäikäisiä moottoreita. 2.6 R6 on vain yksi monista loistavista kaasutaksimoottoreista, lähinnä luotettavuutensa ja tuhoutumattomuutensa ansiosta. Mutta 2.0 V8-moottorit, W123, W124 ja W190, olivat ja ovat edelleen poikkeuksellisen kestäviä kaasumoottoreita.
2-litrainen V8 tarjosi melko symboliset 105 hv, ja sen teho nostettiin myöhemmin 118 hv:iin, mutta moottori rakennettiin kestämään ja se tarjosi vaikuttavan hyötysuhteen. 80-luvulla valmistettiin suurin osa legendaarisista tuhoutumattomista Mercedes-moottoreista, ja 4,2-litrainen V8, W140, saapui 90-luvulla.
Tuohon aikaan Mercedeksellä luotettavuus oli moottorien valmistuksen ykkösprioriteetti, ja tällä aikakaudella tehdyt moottorit varmasti heijastavat sitä. 4.2 V8:ssa oli 280hv ja 400Nm. Sitä tarjottiin vain nelivaihteisella automaattivaihteistolla vääntömomentin vuoksi. Myöhemmin moottori vahvistettiin 5-litraiseksi, joka tarjosi vielä enemmän suorituskykyä.
Nykyään hyvän moottorin merkki on erilainen. Nykyään etusijalla on mahdollisimman tehokkaan moottorin tekeminen, mikä on johtanut pakkoinduktioon, mietoon hybridiin ja täyshybriditekniikkaan.
Yksi tällaisista moottoreista on Mercedes GLE 450:n 3.0-suoraketjuinen kuutosturbomoottori. Sen lisäksi, että se on turboahdettu, tämä voimanpesä tarjoaa myös miedon hybriditekniikan, joka vähentää polttoaineen kulutusta ja varastoi hukkaan menevää energiaa, joka muuten menisi hukkaan.
Mercedesin dieselmoottorit
Dieselmoottoreista on nykyään tulossa jokseenkin likaisen miehen työhevosia. Dieseliä pidetään traktorimaisena ja ympäristölle haitallisena, mutta diesel tarjoaa joissakin tilanteissa paremman suorituskyvyn kuin kaasumoottori.
W123:ssa, W124:ssä ja W190:ssä oleva 2,0-litrainen nelisylinterinen dieselmoottori oli aikoinaan myös jokseenkin suosittu taksimoottori. Syyt olivat melko samanlaiset: poikkeuksellinen kestävyys, jolla pystyttiin ajamaan yli miljoona kilometriä ilman hikoilua.
W124-mallista löytyvä 3,0-litrainen dieselmoottori on toinen malliesimerkki Mercedeksen tuhoutumattomasta aikakaudesta. Tämä tehokas kuusisylinterinen moottori tarjosi myös hämmästyttävää kestävyyttä. Moottorista saattoi hankkia myös luonnollisesti imettävän version, joka oli hieman tehottomampi, mutta tarjosi silti legendaarisen luotettavuuden. Oli myös turboahdettu versio, joka aiheutti enemmän ongelmia.
Mutta myös W210- ja W211 CDI 2,1- ja 2,7-litraiset nelisylinteriset moottorit tarjoavat legendaarisen aseman Mercedeksen dieselmoottoreiden fanikerhossa. Nämä moottorit tuottivat versiosta riippuen noin 140-170 hevosvoimaa, ja niiden tiedettiin ylittävän helposti 700 000 kilometrin rajan ilman, että ne tekivät mitään vahinkoa.
Nykyaikaisista Mercedes-dieselmoottoreista OM 656 on eräänlainen virstanpylväs. Tätä moottoria on tarjottu vuodesta 2017 lähtien, ja se on yksi tehokkaimmista dieselmoottoreista, joita löytyy yleisesti S350:stä ja S400:sta. Tämä moottori tarjoaa jopa 700 Nm vääntöä/340 hv vaikuttavalla Co2- ja polttoainetehokkuudella.
Kaikkien aikojen paras AMG-moottori
Vaikka luotettavuus ja tehokkuus tekevätkin varmasti loistavan moottorin, se ei välttämättä ole kovin jännittävä. Ja moni väittäisi ”parhaaksi” sitä. Tarkoitan, että olihan AMG ja on edelleen ”go to” paikka, josta saa upeita moottoreita.
”Kaikkien aikojen parhaan AMG-moottorin” titteli menee legendaariselle 6,2-litraiselle V8-moottorille, joka oli 63 AMG-autoissa vuodesta 2007 aina vuoteen 2014 asti. Tämä moottori kärsi alkuaikoina monista ongelmista, mutta myöhemmin se hiottiin täydelliseksi ja se tuotti 622 hevosvoimaa, mikä teki siitä tuolloin suurimman hevosvoiman NA-moottorin.
Ja mitä tulee V12-peemoihin, AMG M275/M158 V12 BiTurbo (2004-2020) on legenda. Moottori löytyi ensimmäisen kerran S-luokasta noin 500hv:n teholla. Myöhemmin tämän moottorin muunnos tarjosi legendaarisessa S65 Black Series -mallissa hämmästyttävät 1 200 Nm vääntöä.
Eikä tämän moottorin pelkkä ikonin asema lopu tähän. Myöhemmin moottoria päivitettiin ja se sai nimekseen M158. Tämä moottori löysi tiensä eksoottiseen, useita miljoonia dollareita maksavaan Pagani Huayraan, jossa on 827 hevosvoimaa ja noin 1100 Nm vääntöä.
Lisätietoja autojen moottoreista
Miksi vanhempia Mercedes-moottoreita pidetään parhaina Mercedes-moottoreina ikinä?
Vanhemmilla Mercedes-moottoreilla oli hyvä maine, koska ne oli tehty luotettavuutta silmällä pitäen. Nämä moottorit valmistettiin aikana, jolloin insinöörien toiveet eivät vaarantuneet polttoaine- ja Co2-päästöjä koskevien tiukkojen määräysten vuoksi. Nykyään moottorit ovat ylisuunniteltuja, ja ne tarjoavat toisinaan useita eri pakkosyöttötapoja.
Nykymoottoreiden tavoitteena on pienentää moottorin haitallisia ympäristövaikutuksia, mikä puolestaan tarkoittaa, että luotettavuus ja pitkäaikainen käyttö eivät ole ykkösprioriteetti.
Miltä diesel- ja kaasumoottorit näyttävät tulevaisuudessa?
Elämme ympäristötietoista aikaa, mikä tarkoittaa, että tulevaisuudessa moottoreita pienennetään edelleen ja korvataan hybrideillä ja sähkömoottoreilla. Suuret luonnonmoottorit, erityisesti Ferrarin ja Lamborghinin kaltaisten autojen V12- ja V10-moottorit, poistuvat pian käytöstä ja korvataan pienemmillä, tehokkaammilla voimalaitoksilla.
Mitä eroa on sähkömoottoreilla, hybrideillä ja perinteisillä bensiini- ja dieselmoottoreilla?
Ennen kaikkea tehokkuus ja ympäristövaikutukset. Hybridimoottorit ovat paljon polttoainetehokkaampia ja tuottavat myös vähemmän haitallisia päästöjä. Ne ovat monimutkaisempia kuin perinteiset bensiini- ja dieselmoottorit, ja pian ne korvaavat vanhat kunnon bensiini- ja dieselmoottorit kokonaan.
Sähkömoottorit taas ovat vielä tehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä. Sähkömoottorit tarjoavat myös paremman suorituskyvyn matalalla, mutta niiden huippunopeus on heikompi. Lisäksi lataus- ja huoltoinfrastruktuuri on vielä alkuvaiheessa, mikä on suurin haitta perinteisten moottoreiden huoltoon ja tankkaukseen verrattuna.