Mikä Porschen moottori sopii VW Beetleen?

Mikä Porschen moottori sopii VW Beetleen?

Vuonna 1939 Ferdinand Porsche, yksi koko saksalaisen autoteollisuuden johtavista insinööreistä, sai valmiiksi erikoisversion kansanautosta – VW Beetle 39:stä. Tämä versio Beetlestä oli kaikin puolin Porsche.

VW 39:ssä käytettiin moottoria, joka oli peräisin suoraan Porsche Type 64 Berlin to Paris -kilpa-autosta. Eri Porsche-mallien merkitystä historian aikana on melko helppo liioitella, mutta Type 64 on ehdottomasti yksi vanhimmista säilyneistä Porsche-malleista koko maailmassa.

VW Beetle 39:ssä käytettiin monia seuraavan sukupolven autonvalmistusmenetelmiä, kuten konepuristustyökaluja, jotka otettiin myöhemmin laajasti käyttöön koko autoteollisuudessa. VW 39:n huippunopeus oli 90 mailia tunnissa, mikä oli vuonna 1939 suorastaan huikea saavutus.

VW 39

Ferdinand Porsche rakensi 14 VW-kuoriaista, mutta vuonna 1939 Saksa oli hieman liian tosissaan, ja vain yksi VW 39 on nyt säilytettynä Hampurin museossa sen jälkeen, kun ainoaa jäljellä olevaa VW 39:ää oli yritetty etsiä muutaman vuoden ajan.

Alusta nro 1-00003 on ainoa jäljellä oleva alkuperäinen Porsche-moottorilla varustettu Beetle, ja juuri tätä mallia käytettiin Ferdinand Porschen ja hänen poikiensa kuljettamiseen Wolfsburgissa sijaitsevan Zuffenhausenin tuotantolaitoksen ja pääkaupungin Berliinin välillä.

VW 39 myytiin myöhemmin melko huonossa kunnossa yksityiselle keräilijälle Hampurissa, mutta Hampurin prototyyppimuseon perustajat Thomas König ja Oliver Schmidt ostivat VW 39:n, ja Porsche-kuoriainen restauroitiin kokonaan varhaisen VW:n asiantuntijan toimesta.

VW 39 on nyt ylpeänä esillä Hampurin prototyyppimuseossa, ja se on tärkeä osa kaikkia ikonisen Volkswagen Beetlen tulevia muutoksia.

  Onko Porsche hyvä lumessa?

Porsche Cayman 982 flat-4 turbo VW Beetle -kuoriaisen sisällä

Vuonna 2016 Porsche palasi takaisin nelisylinteriseen moottoriin, mutta tällä kertaa syynä ei ollut kilpaurheilun sukutaulu tai äänekäs moottorinhimo, vaan pyrkimys tehdä tehokkaampi Porsche-moottori, joka kestää yhä tiukemmat päästö- ja tehokkuusmääräykset.

Vaikka Porschella on pitkä historia nelimoottoristen moottoreiden valmistuksessa, kuten Porsche 356:ssa, vuoden 982 Cayman/Boxster-malleissa käytetty nelimoottori sai harrastajien keskuudessa melko epätyydyttävän vastaanoton, sillä se oli hieman liian kesy, ei kovin hyvältä kuulostava eikä yhtä korkeakierroksinen kuin tavallinen imusarjainen kuusimoottorinen moottori.

Jotkut hieman liian innokkaat bensiinin ystävät kuitenkin pohtivat, olisiko uusi nelisylinterinen moottori mahdollista asentaa VW Beetleen, ja jonkin ajan kuluttua jotkut asiantuntijat tulivatkin siihen tulokseen, että se oli todellakin mahdollista. Voimansiirto on kuitenkin käännettävä 180 astetta, koska Beetle on takamoottorinen ja Cayman on keskimoottorinen urheiluauto.

Lisäksi Beetlen jäähdytysominaisuuksia on parannettava merkittävästi, pakoputkisto on uusittava, korin leikkauksia ja muutoksia on tehtävä paljon ja ECU:ta on muutettava. Nelivedon asentaminen Beetleen ei ole kovinkaan harvinaista, sillä monet ihmiset ovat vaihtaneet Beetleen Subarun nelivedon moottorin ja tehneet siitä täydellisen nukkuvan Frankensteinin.

911-moottori VW Beetlessä

Mutta entä jos nelosnelonen ei yksinkertaisesti riitä Beetle-kilpa-autoilijan toiveisiisi, ja haluaisit itse asiassa käyttää 911-moottorin 6-kuutosmoottoria? No, ensinnäkin, miksi? Toiseksi, se on tietenkin mahdollista, mutta se vaatii huomattavan paljon vaivaa, rahaa ja aikaa.

  Porsche Tiptronic vs. PDK - mikä on ero?

On syytä mainita, että 6-kuutosmoottorin ahtaaminen Beetleen vaatii todennäköisesti paljon mekaanista improvisointia, koska 6-kuutosmoottori on liian suuri kompaktiin Beetle-alustaan, mikä tarkoittaa, että sinun on joko uhrattava takapenkit tai sitten olet enemmänkin sellainen tyyppi, joka haluaa moottorin työntyvän ulos takaa.

Monet harrastajat ovat sitä mieltä, että se ei yksinkertaisesti ole vaivan arvoista ja että on parempi asentaa Subarun nelosnelonen, joka on paljon halvempi ja vähemmän aikaa vievä Subarun nelosnelosen pienempien mittojen vuoksi. Mutta jos olet yli-innokas kuusnelosen Beetlestä, ei ole paljon sanottavaa, jotta voisit harkita ajatusta uudelleen.

FAQ-osio

Mikä on kaikkien aikojen ikonisin VW Beetle?

Jos tarkastellaan koko autoteollisuutta kautta historian, ei monikaan auto ole ollut niin ikoninen kuin VW Beetle. Ja kaikkien aikojen ikonisimman auton ikonisimman mallin valitseminen on melko vaikeaa, ja se saattaa herättää hieman kiistaa kovien Beetle-harrastajien välillä.

Kun kaikkien aikojen ikonisinta Beetleä yritetään rehellisesti valita, The Bug vaikuttaa varmasti siltä, että se on se, jota kannattaa harkita tällaiseen arvokkaaseen asemaan. Klassista Bugia rakastavat yhtä lailla sekä autoyhteisö että tavalliset ihmiset, jotka eivät oikeastaan välitä autoista. Alkuperäinen Koppakuoriainen on ehdottomasti koko VW:n autohistorian kestosuosikki.

Mikä on kaikkien aikojen nopein VW Beetle?

Jotkut muodot ovat erehtymättömiä, Eiffel-torni, Egyptin pyramidit ja Volkswagen Beetle. Ja kaikki mitä tällaiset legendaariset ikonit tarvitsevat on yli 500 hevosvoimaa, tarkalleen ottaen 543hv. Se on Beetle LSR:n teho eli toisin sanoen Volkswagen Beetle, joka kulkee 208mph.

  Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää Porsche 911:n moottorin numeron tarkistuksesta

Tällainen ennätys on saavutettu ja vahvistettu muutama vuosi sitten Utahin Bonneville Salt Flatsissa 12. syyskuuta 2016. Ratin takana oli Automobile Magazinen toimittaja Preston Lerner, ja jossain vaiheessa hän jopa arveli, että Beetlellä olisi vielä enemmänkin menoa, mutta suolapinta oli aivan liian karikkoinen edes yrittämään.

Mikä on kallein VW Beetle?

Ikonit eivät ole halpoja, se on selvää. Mutta 30-40 miljoonan dollarin autojen maailmassa Beetle on 128700 dollarilla melkoinen löytö. Sen verran maksoi vuonna 1977 valmistunut tunnettu vuoden 1963 Herbie VW Beetle, joka tuli tunnetuksi elokuvasta Herbie Goes to Monte Carlo.

Mutta jos VW 39 tulee joskus myyntiin (mikä on hyvin epätodennäköistä), siitä saataisiin varmasti VW Beetlen historian korkein dollarisumma, ja mikä loistelias historia se onkaan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z