Porschen ja Audin luotettavuus – kumpi on parempi?

Sekä Porsche että Audi ovat osa VAG:tä, joten ne jakavat keskenään paljon osia. Ne eroavat kuitenkin toisistaan luotettavuuden osalta. Porsche onnistuu päihittämään Audin lähes kaikissa luotettavuustaulukoissa.

Tästä huolimatta Audi on kokenut jonkinlaisen nousun parin viime vuoden aikana, kun Ingolstadtin renkaat ovat muuttuneet huomattavasti luotettavammiksi. J.D. Power sijoitti Audin vuoden 2020 luotettavuusluokituksessa 15. sijalle 136 raportoidulla ongelmalla 100 autoa kohti.

Porsche sijoittui neljänneksi 104 raportoidulla ongelmalla 100 autoa kohti. Porsche on viime vuosina sijoittunut johdonmukaisesti viiden parhaan joukkoon useimmissa luotettavuusluokituksissa, kun taas Audi on vasta hitaasti alkanut saada parempia luotettavuustuloksia merkkinä.

Tällaiset tutkimukset eivät kuitenkaan välttämättä anna kokonaiskuvaa, sillä Porschen huoltaminen vaatii paljon enemmän rahaa kuin Audin. Tiedetään kuitenkin hyvin, että keskimääräinen Porschen omistaja pitää autostaan parempaa huolta kuin Audin omistaja.

Porsche ansaitsee maineensa luotettavuudesta

Vielä vähän aikaa sitten Porsche ei ollut yhtä luotettava kuin nyt. Mutta melko omistautuneen asiakaskunnan, yksityiskohtiin kiinnitetyn huomion lisääntymisen sekä Porschen tutkimus- ja kehitystyön ja valmistusmenetelmien yleisen edistymisen ansiosta nykypäivän Porschet ovat ylivertaisen luotettavia.

Porschen sisäpiiriläisten mukaan syy siihen, miksi Porschesta on tullut jonkinlainen synonyymi tekniselle laadulle, on se, että Porschen henkilökunta yrittää todella, todella kovasti keksiä uusia tapoja tehdä jokaisesta komponentista hieman parempi kuin ennen.

  Sopivatko Audin vanteet Mercedekseen?

Kannattaa myös mainita, että Porsche on merkki, jolla on kulttimaine, joka on vertaansa vailla. Porsche-asiakkaat rakastavat Porscheja, ja he haluavat pitää ne huippukunnossa mahdollisimman paljon, varsinkin jos kyseessä on rajoitettu erä.

Joitakin malleja, kuten 911-mallia, on valmistettu jatkuvasti vuosikymmeniä, ja Porsche on onnistunut parantamaan alustaa mahdollisimman paljon vuosien varrella. Jokaisen uudemman sukupolven myötä Porsche tekee vähän ylimääräistä, ja se kaikki johtaa vaikuttavan luotettavaan lopputulokseen.

Audin luotettavuus on vielä kesken.

Audi oli ennen hieman sekaisin luotettavuuden suhteen, kuten kaikki muutkin saksalaiset premium-merkit. Näyttää kuitenkin siltä, että Audi on hiljalleen saavuttanut jonkinlaista vetoapua, kun kyse on riittävän luotettavista tuotteista. Vielä on pitkä matka siihen, että Audia voidaan kutsua kokonaisuutena luotettavaksi, mutta edistys on kiistatonta.

Mercedeksen, BMW:n ja Audin kaltaisilla tuotemerkeillä on taipumus monimutkaistua liikaa ja keskittyä ennen kaikkea teknologiaan, tehokkuuteen ja ylellisyyteen. Kun monimutkaisuus ja innovaatiot ovat näin korkeatasoisia, päädytään väistämättä alustaan, joka on altis ongelmille.

Kaikkia Audin malleja ei ole luotu yhtä lailla. Audi A4 on yksi luotettavimmista Audi-malleista. Audi on myös oppinut melko paljon monien A4-sukupolvien jälkeen, ja A4-alustaa käytetään jopa muissa VAG:n tuotteissa, kuten esimerkiksi VW Passatissa.

Luotettavuus riippuu tietysti todellisuudessa paljon juuri kyseisestä autosta ja siitä, miten sitä kohdellaan, eikä niinkään siitä, miten se saa pisteitä luotettavuusluokitustaulukossa. Omistan esimerkiksi vuoden 2018 Audi A3 Sedan -auton (joka on raportoitu yhdeksi kaikkein epäluotettavimmista Audista), ja voin ilokseni todeta, että minulla ei ole ollut mitään ongelmia siitä päivästä lähtien, kun käänsin ratin ensimmäisen kerran.

  Onko Porsche hyvä lumessa?

Onko Porsche kalliimpi ylläpitää kuin Audi?

Audi R8:aa lukuun ottamatta kaikki Audi-mallit ovat Porscheihin verrattuna edullisempia ylläpitokustannuksiltaan. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että Audit ovat paljon yleisempiä, ja Audin huoltaminen tapahtuu useammin, joten yksittäisten huoltojen hinnat ovat alhaisemmat.

Lisäksi useimmat Audit eivät eroa kovinkaan paljon monista VW-malleista, mikä alentaa huoltohintoja entisestään. Porschet ovat useimmiten ainutlaatuisia. Esimerkiksi Tuaregin, Cayennen ja Audi Q7:n välillä voi olla yhteisiä osia, mutta 911 on enimmäkseen alkuperäinen.

Yksi syy Porschen luotettavuuteen ovat korkeat huoltokustannukset. Porschen pitäminen huippukunnossa vaatii paljon huomiota ja rahaa, ja useimmat ihmiset eivät vain ole valmiita siihen. Siksi he ostavat Audin, ja jos auto ajaa, kaikki ovat tyytyväisiä.

FAQ

Kuinka tarkkoja ovat autojen luotettavuustutkimukset?

Autojen luotettavuustutkimuksilla, indeksitaulukoilla ja vertailuilla on valtava merkitys merkkien suosioon. Siksi on vain kohtuullista kyseenalaistaa niiden laillisuus. Loppujen lopuksi tulokset voivat horjua suuntaan tai toiseen, ja laillisuuden tarkistaminen on joka tapauksessa lähes mahdotonta.
Näihin tutkimuksiin on suhtauduttava varauksella. Tarkempi osoitus siitä, kuinka luotettava auto on pitkällä aikavälillä, on se, miten tietty omistaja on huoltanut autoa ajan mittaan.

Mikä on Audin ja Porschen keskeinen ero?

Markkina-aseman kannalta Audi ja Porsche ovat päällekkäisiä tietyillä alueilla, kuten ylellisissä katumaastureissa ja ylellisissä sedaneissa. Porsche on kuitenkin eksklusiivisempi useiden urheilullisten mallien, kuten 911, Boxster, Cayman, 918 Spyder ja Carrera GT, ansiosta.

  Onko Porsche rahan arvoinen

Audilla on myös RS Sport -osasto, joka tarjoaa urheilullisempia malleja, mutta ainoa todellinen urheiluauto, jota Audi valmistaa, on Audi R8. R8 on enemmänkin grand tourer -urheiluauto kuin suorastaan tinkimätön urheiluauto. Tästä huolimatta Porsche on urheilullisempi, hienostuneempi ja lähes aina kalliimpi ostaa ja ylläpitää.

Tekeekö Porsche parempia sähköautoja kuin Audi?

Tällä hetkellä sekä Porsche että Audi tarjoavat sähkökäyttöistä sedania. Porsche Taycan ja Audi e-Tron GT ovat luultavasti parhaat sähköiset sedanit markkinoilla tällä hetkellä, ja ne noudattavat odotetusti brändi-identiteettiä.

Taycan on nopeampi, kalliimpi ja hauskempi ajaa, kun taas e-Tron on mukavampi, halvempi ja helpompi ajaa. Sekä Taycan että e-Tron kykenevät alle 3 sekunnin 0-100 km/h -aikaan, mutta Taycan Turbo S on huomattavasti nopeampi neljännesmaililla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z