Mikä tuloluokka ostaa sähköautoja

Sähköautojen soveltamisesta on tullut suurin yksittäinen tapahtuma autoteollisuudessa sitten polttomoottorin keksimisen. Sähköautoihin liittyy paljon etuja, kuten valtion avustukset, kaikenlaiset veronalennukset, parempi tehokkuus ja pienemmät päästöt.

Kaikki tämä tekee niistä yhä haluttavampia monille potentiaalisille asiakkaille ympäri maailmaa, vaikka EV:n helppokäyttöisyys ei ole lähelläkään polttomoottoriautoja. Sähköautojen massakäyttö on kuitenkin melko vaikea tehtävä, koska sähköautot ovat edelleen useimpien ihmisten hintaluokan ulkopuolella.

Tämän pitäisi muuttua lähivuosina, kun yhä useammat valmistajat investoivat sähköautoteknologiaan ja akkuihin, minkä pitäisi parantaa markkinoiden kilpailukykyä ja siten alentaa sisäänpääsyhintoja. Oli miten oli, sähköautot on edelleen varattu lähinnä varakkaimmille kotitalouksille.

Yhdysvaltojen varakkaimmat 10 prosenttia kotitalouksista osti yli 37 prosenttia sähköautoista vuonna 2019, mikä oli noin 16 000 sähköautoa. Vähiten varakkaista yhdysvaltalaisista kotitalouksista 10 prosenttia osti vain 304 sähköautoa vuonna 2019. Yleinen nyrkkisääntö oli: Mitä alempi tuloluokka, sitä vähemmän sähköautoja ostettiin.

Ostetut sähköautot tiettyä tuloluokkaa kohti

Ei ole yllätys, että suurituloiset kotitaloudet ostavat yleisesti ottaen enemmän autoja verrattuna kaikkiin muihin tuloluokkiin kuuluviin kotitalouksiin. Ero ylimmän 10 prosentin ja sen jälkeisen 10 prosentin välillä on lähes kaksinkertainen ottaen huomioon, että varakkain 10 prosenttia osti vuonna 2019 noin 16 000 sähköautoa, ja seuraava 10 prosenttia osti lähes puolet siitä.

Nämä numerosuhteet noudattavat yleensä samaa rataa, mitä alhaisemmat kotitalouden tulot ovat, mikä osoittaa täydellisesti, että sähköautot on edelleen varattu kaikkein onnekkaimmille. Ylin 10 % osti 39 kertaa enemmän EV-autoja kuin alin 10 %, joka osti niitä vain muutamia satoja.

  Luksusautojen ostajien demografiset tiedot

On syytä mainita, että kotitalouksien tavallisesti omistamien autojen määrä ei vaihtele kovinkaan paljon 70 prosentissa varakkaimmista kotitalouksista. Vain 30 prosenttia vähävaraisimmista kotitalouksista luo niin suuren marginaalin, että se voidaan mainita.

Kaiken kaikkiaan varakkaan kotitalouden joka viides auto on sähköauto, kun taas pienituloisemmat kotitaloudet ostavat edelleen ensisijaisesti bensiini-/dieselautoja, ja sähköauton näkeminen tällaisissa olosuhteissa on melko harvinaista.

Eri ikäryhmien ostamat sähköautot

Toinen tärkeä näkökohta, joka on otettava huomioon, kun tarkastellaan sitä, ketkä yleensä ostavat sähköautoja, on tarkastella tiettyjä ikäryhmiä. 1960- ja 1980-luvuilla syntyneitä kutsutaan usein ”gen x”:ksi, ja he ostavat suurimman osan sähköautoista, tarkemmin sanottuna lähes 40 prosenttia kaikista sähköautojen ostajista kuuluu tähän ikäryhmään.

Millenniaalit ovat syntyneet sukupolven x jälkeen, tarkemmin sanottuna 1980-luvun ja 1990-luvun puolivälin välisenä aikana. He ovat lähellä sukupolvea x EV:n ostamisen suhteen, sillä he ostavat noin 35 prosenttia EV-autoista.

Vaikka nämä väestöryhmät yleensä muuttuvat nopeasti, koska yhä useammat ihmiset ottavat käyttöön sähköautoja, se on silti merkki siitä, että jopa vanhempi sukupolvi pitää sähköautoista, mitä kukaan ei osannut odottaa. Niin tai näin, on odotettavissa, että seuraava kuljettajasukupolvi on todennäköisesti se, joka ostaa suurimman määrän sähköautoja.

Ostetut sähköautot tiettyä osavaltiota kohti

Yhdysvaltain eri alueilla on erilaiset näkökulmat sähköautojen käyttöön. Kalifornia on Yhdysvaltojen EV-painotteisin osavaltio melkoisella marginaalilla, sillä 45 prosenttia kaikista Yhdysvalloissa vuonna 2018 rekisteröidyistä EV-autoista rekisteröitiin aurinkoisessa Kaliforniassa.

  Miten saan Android Auton vanhempaan autooni?

Myös Florida ja Washington ovat yhä enemmän EV:n ystäviä, mutta ne eivät ole lähelläkään Kaliforniaa, koska EV:n haluttavuus näyttää kasvavan Kaliforniassa nopeimmin. Toinen huomioon otettava näkökohta on EV-autojen yleinen saatavuus Yhdysvalloissa, koska niitä ei ole paljon, ei edes vuonna 2021.

Kalifornia kuitenkin hallitsee edelleen EV-segmenttiä, koska yli 45 prosenttia Tesla Model S -malleista asuu Kaliforniassa. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että Kalifornia näyttää olevan Yhdysvaltojen ympäristötietoisin osavaltio ja että Kaliforniassa asuvilla ihmisillä on varaa hankkia EV.

UKK-osio

Onko järkevää ostaa EV vuonna 2021?

Vastaus tähän kysymykseen riippuu siitä, missä asut ja miten sinulla on tapana käyttää autoasi. Jos asut Kalifornian kaltaisissa osavaltioissa tai Norjan kaltaisissa maissa, joissa on hyvin kehittynyt latausinfrastruktuuri, EV:n ostaminen on järkevämpää kuin sen ostaminen Yhdistyneessä kuningaskunnassa, jossa latausinfrastruktuuri on melko puutteellinen verrattuna vastaaviin maihin.

Sinun on myös pohdittava, miten käytät autoasi, sillä sähköautot sopivat parhaiten kaupunkiympäristöön. Jos vietät suurimman osan ajoajastasi moottoritiellä, on parempi valita polttomoottoriauto, koska ne ovat edelleen ylivoimaisia mukavuuden kannalta.

Mitkä ovat markkinoiden parhaat sähköautot tällä hetkellä?

Markkinoiden paras kaiken kattava EV-auto tällä hetkellä on Tesla Model 3, koska siinä yhdistyvät suhteellinen arvo ja loistava EV-alusta. Model 3 on tarpeeksi suuri ollakseen kunnollinen cruiseri, mutta ei kuitenkaan liian suuri, mikä tekee siitä myös loistavan kaupunkiajoneuvon.

  Halpenevatko sähköautot?

Jos haluat halvan mutta kyvykkään EV:n, kannattaa tutustua joko Hyundai Konaan tai Chevy Boltiin. Jos haluat huippuluokan EV:n, joka on täynnä kaikenlaista vempaimia ja neroutta, kannattaa tutustua Porsche Taycaniin.

Tulevatko sähköautot tulevaisuudessa halvemmiksi?

Sähköautojen hinnat todennäköisesti laskevat tulevina vuosina, koska myös sähköauton kehittämishinnat todennäköisesti laskevat. Koska EV-markkinat ovat vielä lapsenkengissään, autonvalmistajat eivät pysty toimittamaan polttomoottorikäyttöön tarkoitettujen vastaavien ajoneuvojen kanssa vertailukelpoisia ajoneuvoja hinnan ja sen suhteen, mitä saat hinnasta.

Polttomoottoriautoja on tuotettu pitkään, mikä tarkoittaa, että useimmat autonvalmistajat ovat löytäneet keinoja alentaa tuotantokustannuksia, ja koska polttomoottoriautoja myydään edelleen ylivoimaisesti enemmän kuin sähkömoottoriautoja. Lisäksi akkujen kehitykseen liittyvät kustannukset laskevat nopeasti, minkä pitäisi alentaa myös seuraavan sukupolven sähköautojen hintaa, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z