Mikä Volvo on nelivetoinen?

Volvo valmistaa tällä hetkellä nelivetoista XC90-mallia, joka kulkee kuten monet muutkin nelivetoiset ajoneuvot. Muuten Volvo on valmistanut nelivetoisia kuorma-autoja ja sotilasajoneuvoja, kuten Volvo MX 4×4 Rigid.

Neliveto, 4WD, tarkoittaa, että ajoneuvo käyttää kaikkia neljää pyörää kulkemaan. XC90 on elektronisesti ohjattu AWD-ajoneuvo, joka käyttää kaikkia pyöriä älykkäästi. Vaikka XC90 on teknisesti AWD eikä 4WD, se pystyy silti selviytymään melko vaikeista maasto- ja maasto-olosuhteista, kuten monet muutkin 4WD-ajoneuvot.

Vaikka jotkut kutsuisivat XC90:tä nelivetoiseksi, Volvo itse ei nimeä sitä niin. Tämä johtuu suurelta osin siitä, että autonvalmistajilla on yleensä oma näkemyksensä siitä, miten järjestelmät rakennetaan. Jos kuitenkin puhutaan puhtaasta 4WD:stä, jossa on lukittava keskitasauspyörästö tai vaihteisto, Volvo tekee Volvo MX 4×4 Rigidiä.

Volvon älykäs AWD-järjestelmä

Volvo on aina ollut hyvä autojensa valmistuksessa. Heidän valmistamansa korit ovat aina turvallisempia ja luotettavampia kuin muiden. Heidän käyttämänsä alustat tarjoavat paremman tasapainon, kaatumisen eston ja paremman polttoainetalouden. Viime aikoina ne ovat siirtyneet ilmajousitukseen, joka tarjoaa tasaisemman ajon.

Volvon AWD käyttää Volvon valmistamaa elektronista tekniikkaa. Voimansiirtojärjestelmä käyttää tietokonetta valitsemaan, mikä pyörä tarvitsee eniten voimaa kulloinkin. Volvon AWD tarjoaa todella hyvän tienpidon ja jakaa vääntömomentin kaikille pyörille parhaan mahdollisen tienpidon varmistamiseksi.

Volvon AWD-järjestelmä tarkistaa pyörän vääntömomentin tarpeen ja jakaa sen jälkeen vääntömomentin tiettyjen pyörien tarpeiden mukaan. Järjestelmä on riittävän älykäs antamaan suurimman osan voimasta etupyörille normaaleissa ajo-olosuhteissa. Paikallaan ollessa järjestelmä kuitenkin antaa voimaa takapyörille, mikä valmistaa ne maksimaaliseen kiihdytykseen. HALDEX Traction luo AWD-järjestelmän Volvoa varten.

  Pitäisikö minun ostaa 10 vuotta vanha Volvo?

Volvo XC90 voi ajaa kuin 4×4.

Volvo XC90 on AWD-katumaasturi, jossa on Aisin-tekniikan kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. Auto selviytyy hyvin lumesta ja huonosta säästä, ja se sopii myös kaupunkiajoon. Sillä voi jopa ajoittain tehdä pieniä maastokokemuksia.

XC90:ssä on myös mäkilähtöavustin, joka auttaa mäenlaskussa ja -kiipeämisessä. Vaikka se selviytyykin joistakin mäistä ja maastoista, sitä ei ole tarkoitettu kovaan maastoajoon ja vuoristokiipeilyyn.

Edellisessä sukupolvessa Volvo käytti autossa P2-alustaa. Myöhemmin P2-alusta korvattiin SPA-alustalla. Tämä antoi autolle paremman tienpidon, minkä ansiosta XC90 pystyy suoriutumaan entistäkin paremmin mäissä ja muissa lievissä maasto-olosuhteissa. Autossa on ilmajousitusjärjestelmä, joka varmasti vähentää kaatumismahdollisuuksia ja parantaa maastokelpoisuutta.

XC90:ssä on suuri maavara, mikä takaa paremman ajokelpoisen tien epätasaisilla teillä. Sen maavara on 9,2 tuumaa (238 mm), mikä on paljon korkeampi kuin keskimääräisen 4×4-maasturin maavara, joka on 6-8 tuumaa. Näin ollen XC90:tä voidaan sen korin ja muiden ominaisuuksien perusteella käyttää samalla tavalla kuin monia nelivetoisia ajoneuvoja.

Volvon raskaat 4WD-kuorma-autot ja sotilasajoneuvot.

Volvo valmisti ensimmäisen kuorma-autonsa vuonna 1928, joka oli LV-sarja 1. Volvon valmistamat kuorma-autot ovat puhtaasti nelivetoja, joissa on kaikki tasauspyörästöt, voimansiirto ja jarrut, jotka kuuluvat nelivetoon. Volvo oli jopa maailman toiseksi suurin raskaiden kuorma-autojen valmistaja.

Volvo on valmistanut kuorma-autoja niin kuljetuksiin kuin sotilaskäyttöönkin. Sotilasajoneuvot kuuluvat Volvo Defense -nimen alle.

  Mitkä ovat Volvon yleisiä ongelmia?

Kuten kaikki Volvo-autot, myös Volvo-kuorma-autot ovat yksi maailman turvallisimmista. Turvallisuusominaisuudet takaavat turvallisuuden kuljettajalle ja muille tiellä liikkuville ajoneuvoille. Joitakin turvallisuusominaisuuksia ovat mm:

  • Kuljettajan hälytystuki
  • Venyvät jarrut
  • Törmäysvaroitus hätäjarrulla
  • Kaistalla pysymisen tuki

Volvo 4×4 Truck -mallisto

Volvo valmistaa joitakin raskaita 4×4-ajoneuvoja, joita on saatavilla kaikkialla maailmassa, myös Aasiassa, Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa. He valmistavat jopa ajoneuvoja, jotka ovat jopa 8×6. Heidän 4×4-ajoneuvoihinsa kuuluvat:

  • Volvo MX 4×4 Jäykkä puolustusajoneuvo
  • Volvo FL 4×4
    Aiemmin he valmistivat myös joitakin muita 4×4-sotilasajoneuvoja, kuten esim:
  • Volvo C303
  • Volvo L3314

Onko Volvon tulevaisuudessa luvassa lisää nelivetoja?

On vaikea arvailla, tuleeko Volvo koskaan valmistamaan puhdasta 4WD-ajoneuvoa lähitulevaisuudessa. He ovat antaneet lähes kaikki 4WD-ominaisuudet XC90:lle, joten se vaikuttaa epätodennäköiseltä tavallisen henkilöauton osalta. He keskittyvät yhä enemmän sähkökäyttöön.

Volvon kuorma-autot ovat valmistaneet joitakin nelivetoja muilla markkinoilla, mutta eivät Yhdysvalloissa. Mahdollisuudet 4×4-ajoneuvon käyttöönottoon Yhdysvalloissa ovat vähäiset, koska amerikkalaiset kuljettajat suosivat isompia ja raskaampia kuorma-autoja, joita on paljon Yhdysvaltain markkinoilla.

FAQ

Mitä eroa on AWD- ja 4WD-ajoneuvojen välillä?

4WD-ajoneuvoissa autot käyttävät kaikkia neljää pyöräänsä auton liikuttamiseen. Tämä antaa autolle erittäin hyvän tienpidon ja pidon, mikä tekee siitä erinomaisen maastokokemuksiin. 4WD-ajoneuvot tunnetaan myös nimellä 4×4, ja ne voivat jopa työntää autoa kivisillä pinnoilla. 4WD-järjestelmä ei kuitenkaan ole aina käytössä. Se kytkeytyy yleensä automaattisesti pois päältä, ja se voidaan kytkeä päälle painikkeella tai vivusta vetämällä.

  Tekeekö Volvo sähköautoja?

AWD (All-wheel drive) käyttää myös kaikkia neljää pyörää auton kuljettamiseen, mutta järjestelmä on aina kytkettynä. Auton järjestelmä jakaa voimansiirtovoiman tietyn pyörän tarpeiden mukaan. Tämä on todella hyödyllistä liukkailla teillä, kun järjestelmä lähettää enemmän tehoa ja vääntöä sitä eniten tarvitsevalle pyörälle.

Sekä AWD- että 4WD-järjestelmissä käytetään siis kaikkia neljää pyörää auton käyttämiseen. Suurin ero on kuitenkin voimansiirrossa. 4WD-järjestelmässä kuljettaja kytkee järjestelmän päälle, kun taas AWD-järjestelmässä järjestelmä antaa voiman älykkäästi. 4WD-järjestelmistä on hyötyä maastokokemuksissa, kun taas AWD on hyödyllinen yleisessä kaupunkikäytössä ja liukkailla teillä.

Onko AWD parempi kuin 4WD?

Sekä AWD- että 4WD-järjestelmillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Kaikki riippuu siitä, millaista ajoa ostaja haluaa. AWD:n hyviä puolia ovat parempi käsiteltävyys liukkaissa olosuhteissa, parempi tienpito ja parempi suorituskyky lumella tai jäällä. AWD:n haittapuolia ovat monimutkainen järjestelmä, joka tekee autosta kalliimman, huonompi polttoainetehokkuus kuin 2WD:llä ja renkaiden lyhyt käyttöikä.

4WD:llä on myös omat hyvät puolensa, kuten parempi pito kivisillä pinnoilla ja se soveltuu parhaiten maastoajoon. 4WD:n haittoja ovat muun muassa kallis huolto ja alhainen polttoainetehokkuus.

Mitkä ovat parhaita 4×4-maastureita?

Markkinoilla on nykyään saatavilla useita hyviä 4×4-maastureita. Viime aikoina ihmiset vain pitävät isomman ajoneuvon tuntumasta ja ajokokemuksesta. Niinpä myös autonvalmistajat ovat päättäneet laittaa joitakin parhaita ominaisuuksia maastureihin. Joitakin parhaita 4×4-maastureita ovat mm:

  • 2021 Ford Bronco
  • Toyota Land Cruiser
  • 2020 Land Rover Discovery
  • 2020 Jeep Wrangler

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z