Miksi käytetyt Porschet ovat niin halpoja

Miksi käytetyt Porschet ovat niin halpoja

Porschea pidetään yhtenä johtavista urheiluautomerkeistä, mutta Porsche tarjoaa myös muutamia ”tavallisempia” luksusmalleja, kuten Panameran tai Macan- ja Cayenne-maastureita. Kaikkia Porscheja ei kuitenkaan ole tehty samanarvoisiksi, ja joidenkin vertailukelpoisten mallien väliset hintaerot ovat melko suuret.

Vanhempien ilmajäähdytteisten 911-mallien arvo on noussut viime vuosina huimasti, koska ilmajäähdytteistä moottoria pidetään yleisesti Porschen huippumoottorina. Useimmat uudemmat vesijäähdytteiset 911-mallit eivät menesty kovin hyvin lukuun ottamatta muutamia GT/R-perheen rajoitettuja malleja.

Ensimmäisen sukupolven Boxster/Cayman-mallit ovat nykyään myös melko halpoja, samoin vanhemmat Cayenne- ja Panamera-mallit. Tämä johtuu lähinnä siitä, että näiden autojen tuotantomäärät ovat kilometrien verran suuremmat kuin minkään 911-mallin.

Macan/Taycan-mallit ovat molemmat melko uusia, mutta muutaman vuoden kuluttua molemmat mallit saattavat myös menettää arvoaan huomattavasti, mikä riippuu lähinnä tuotantomääristä.

Ilmajäähdytteiset 911

Ilmajäähdytteiset 911-mallit ovat uskomattoman suosittuja, ja monet Porsche-puristit pitävät niitä koko Porsche-malliston leipätuotteena. Nämä 911-mallit nauttivat kulttimaineesta vanhempien Porsche-harrastajien keskuudessa, eikä vanhempien ilmajäähdytteisten 911-mallien tarjonta yksinkertaisesti vastaa kysyntää.

Tuotantomäärät, ajaton muotoilu, vähäinen huolto, erinomainen dynamiikka ja ajokokemus ovat joitakin syitä, miksi näiden Porschejen arvo on noussut viime vuosina huimasti. Ilmajäähdytteinen 911 on halutuin klassikko koko autoyhteisössä, ei vain eri Porsche-mallien välillä.

Rakkaus ilmajäähdytteisiä 911-autoja kohtaan oli ilmeisintä, kun Porsche 911 996 julkaistiin vuonna 1998. 996 uudisti 911:n ulkonäön ja mekaniikan täysin, ilmajäähdytteiset moottorit on vaihdettu perinteisempään vesijäähdytteiseen moottoriin, ja 996 on nyt halvin 911-malli, jonka voi ostaa jo 15 000 dollarilla.

  Onko Cayman kovakattoinen Boxster?

Vesijäähdytteiset 911:t

Kuten aiemmin mainittiin, vuonna 1998 Porsche siirtyi 911-malleissa vesijäähdytteisiin moottoreihin. Ensimmäinen malli oli 996, ja nyt 996:aa pidetään yhtenä historian huonoimmista 911-malleista moottorin, muotoilun ja erityisesti ”keitetyn munan” ajovalojen vuoksi.

Mutta 997-sukupolvi oli yksi kaikkien aikojen kaupallisesti menestyneimmistä Porsche 911 -malleista, vaikka siinä ei ollutkaan ilmajäähdytteistä moottoria. Käytettyjä 997-malleja voi nykyään ostaa noin 20-30 000 dollarilla. Nämä hinnat ovat vielä melko alhaisia, kun otetaan huomioon 911:n alkuperäinen markkinasijoitus.

991-sukupolven 911 on vielä melko moderni auto kokea mitään merkittävää arvonmenetystä. 991-mallit, erityisesti 991.2-facelift-versio, tarjoavat paljon nykyaikaista tekniikkaa, mutta siirtyminen pakkoinduktiomoottoreihin ei varmasti tule pitkällä aikavälillä menemään hyvin.

Kaikkien Porsche 911 -sukupolvien, kuten GT3-, GT3RS-, GT2-, GT2RS-, 911R-mallien tai GT3 Touring -mallien, rajoitetut versiot pysyvät kuitenkin vakaina käytettyjen autojen markkinoilla. 911R-mallit ovat jopa nousussa, koska niiden valmistusmäärät ovat pienimmät edellä mainittujen rajoitettujen 911-mallien joukossa.

Porsche Cayenne, Macan, Panamera.

Kaikki kolme näistä malleista ovat ensisijaisesti luksusautoja. Ja kaikki kalliit luksusajoneuvot menettävät eniten arvoa. Kyse ei ole vain Porschesta, sillä 10-25 vuotta vanhoissa Bentley-, Maybach-, Audi-, BMW-, Land Rover-, Jaguar-, Mercedes- ja jopa Rolls Royce-malleissa on jopa 90 prosentin arvonalennus.

Ajatonta ylellisyyttä on vaikea löytää, koska monet luksusautot perustuvat nykyaikaiseen tekniikkaan, ja muutaman vuoden kuluttua hieno tekniikka vain vanhentaa autoa entisestään. Kaikki nykyaikaiset näyttö- ja valotekniikat, jotka määrittelevät modernin luksusauton, muuttuvat lopulta viimeisimmän sukupolven tekniikaksi, mikä tarkoittaa, että tällaisten autojen arvo laskee.

  Miksi Porschet ovat niin kalliita

Toinen syy siihen, miksi useimmat luksus-Porsche-mallit menettävät tonneittain arvoaan muutaman vuoden kuluttua, on se, että niiden valmistusmäärät ovat paljon suuremmat verrattuna muihin urheilullisempiin Porsche-malleihin. Asiayhteyden vuoksi mainittakoon, että vuonna 2013 Porsche tuotti noin 34 000 911-mallia ja jopa 80 000 Cayenne-mallia.

Ja jonkin ajan kuluttua Cayenne-mallien kysyntä yksinkertaisesti haihtuu aina kun tulee uusi Cayenne-malli. Sama pätee Panameraan, Macan on vielä melko uusi, mutta sama efekti tulee todennäköisesti vaivaamaan Macania muutaman vuoden kuluttua.

FAQ-osio

Ovatko halvemmat Porsche-mallit huonoja autoja?

Ei välttämättä, 996-sukupolven 911 on varsin pätevä urheiluauto, varsinkin hintaansa nähden. 911-mallien valtakunnassa 996 on ehdottomasti musta lammas, mutta samanhintaisiin kilpailijoihin verrattuna 996 on edullinen. Kyse on näkökulmasta, 996 on vähän kuin palvelija taivaassa, mutta kuningas helvetissä.

Vanhemmat Porsche Cayenne- ja Panamera-mallit ovat myös kaukana siitä, että ne olisivat mitenkään huonoja, ne ovat itse asiassa myös melko ylivoimaisia kunnioitettavassa hintaluokassaan. Mutta hinta itsessään kertoo vain puolet tarinasta, sillä näiden mallien huoltokustannukset ovat edelleen yhtä korkeat kuin silloin, kun nämä autot olivat uusia.

Loppuuko ilmajäähdytteisen 911:n markkina-arvo koskaan?

Jotkut markkina-asiantuntijat uskovat, että ilmajäähdytteisen 911:n markkinat ovat viime vuosina saavuttaneet jonkinlaisen tasotason vuosikymmeniä jatkuneen jatkuvan hinnannousun jälkeen. Tämä ei luultavasti johdu siitä, että ihmiset olisivat yhtäkkiä tajunneet, että ilmajäähdytteiset 911-autot eivät ole yhtä hyviä, vaan todennäköisesti siitä, että hinnat ovat jo saavuttaneet stratosfäärin.

  Tekeekö Porsche tila-auton?

Hyvämaineinen vakuutusyhtiö Hagerty on todennut muutama vuosi sitten, että ilmajäähdytteisen 911:n markkinakupla on tulossa hitaaseen deflaatioon. Syytä tähän ei voida tarkkaan määritellä, mutta monet asiantuntijat uskovat, että se johtuu todennäköisesti siitä, että suuri määrä ”ei niin täydellisesti pidettyjä” ilmajäähdytteisiä 911:iä myydään tavallista halvemmalla.

Mitkä Porsche-mallit pitävät varmasti arvossaan tulevina vuosina?

Nyt tähän kysymykseen ei voi vastata täysin oikein, varsinkin kun markkinat voivat heilahtaa molempiin suuntiin monien ennakoimattomien ja useimmiten valitettavien tapahtumien vuoksi. Mutta yleinen nyrkkisääntö on – Vanhempi ilmajäähdytteinen rajoitettu 911, kuten 911R tai 911 RS koskemattomassa kunnossa, ei koskaan lakkaa nousemasta.

Lisäksi Carrera GT:llä on erityinen paikka monien harrastajien sydämissä, koska sen V10-moottori on kuultavan ihastuttava, ulkonäkö ajaton ja tuotantomäärät rajalliset. Sitä paitsi vain muutama Porsche-malli mainitaan yhtä usein kuin Carrera GT, joten on melko turvallista sanoa, että Carrera GT:n hinta on vain nousussa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z